سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 1347
تاریخ انتشار: 1400/06/27 14:35

هماهنگی بین بازارهای ارز و سهام

بورس اوراق بهادار همواره با تاثیرپذیری از بازار ارز همراه بوده به‌گونه‌ای که با کوچک‌ترین نوسانات قیمتی ارزهای عمده خارجی (به‌ویژه دلار) شاهد ریزش یا رشد شاخص بازار سهام بوده‌ایم.

 البته بسیاری معتقدند این اتفاق به دلیل سهم بالای صادرات‌محورها و کامودیتی‌ها در بورس است اما نباید فراموش کرد اقتصاد ما به‌طورکلی دلار را به‌عنوان پارامتری بسیار مهم انگاشته و همواره از تغییرات نرخ در بازار ارز تاثیرات محسوسی را پذیرفته است.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، تجربه ثابت کرده افزایش نرخ دلار همواره تاثیر مثبتی روی نوسانات بازار سهام داشته و شاخص‌ها در بورس تهران به موازات رشد نرخ ارز روند صعودی را در پیش گرفته‌اند.

با یک بررسی متوجه می‌شویم با توجه به ارتباطات بین بازاری، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد بورس پس از افزایش نرخ دلار رشد خوبی را تجربه کرده است.

بهرامی با اشاره به هیجانات در بازارهای داخلی عنوان کرد: به‌عبارتی می‌توان گفت رونق بازار ارز، رونق بازار سرمایه را نیز به‌دنبال داشته و در برخی موارد هم که عکس الگوی هماهنگی رخ داده، حرکات هیجانی باعث‌شده تغییراتی در روند بازارها اتفاق بیفتد.

نشانه‌هایی که با مطالعه تاریخچه بورس تهران دیده می‌شود، حاکی از احتمال بالای وقوع یک رکود در بورس است، چراکه با توجه به دوره‌های تغییرات مدیران در حوزه بازار سرمایه، چنین اصلاحی دیده شده است.

از سویی هم تحولات جهانی در بازار ارز این نظر را تقویت می‌کند، چراکه پارامترهای گوناگونی وجود دارد که می‌تواند به معنای کاهش نرخ ارز در نیمه دوم سال باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان انتظار داشت بورس هم وارد دوره اصلاحی شود.

چندین پارامتر بسیار مهم بر بازار ارز تاثیرات گسترده‌ای گذاشته‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش عرضه جهانی برای دلار است که همواره بر نرخ ارز در داخل کشور تاثیر مستقیمی داشته است. باید توجه داشت هرگاه شاخص جهانی دلار رو به کاهش گذاشته، بازار ارز در ایران هم شاهد کاهش قیمتی بوده است و برعکس.

تحولاتی هم که در بازارهای امریکا شاهد آن هستیم این گواهی را می‌دهد که ظاهرا برنامه‌ای برای کاهش تقاضا برای خرید اوراق قرضه در بین سیاست‌گذاران ایالات‌متحده وجود ندارد که به معنای انتظار کشیدن دولت برای بهبود آمار اشتغال است.

تقاضا در بازارهای کالا نیز افزایش‌یافته و با توجه به نمودارهای مقایسه یورو در برابر دلار، به نظر می‌رسد اغلب کارشناسان نسبت به کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها اطمینان دارند. این اتفاقات تاثیر خود را بر بازارهای داخلی و به‌ویژه حوزه ارز خواهد گذاشت که به‌طور مستقیم می‌توانیم شاهد مشخص شدن نتایج کاهش تقاضای جهانی بر دلار در بازار سهام تهران نیز باشیم. در واقع می‌توان گفت پارامتر تغییر الگوی عرضه و تقاضا برای دلار در جهان می‌تواند عاملی کاهنده برای نرخ دلار در ایران باشد.

با توجه به اینکه سیکل‌های عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی معمولا ۶ ماه به ۶ ماه تغییر می‌کند، می‌توان گفت در آستانه نیمه دوم امسال باید انتظار افزایش عرضه دلار در بازار را داشت. از سویی هم رشد شدیدی در این حوزه شاهد بوده‌ایم و درحال‌حاضر هم به محدوده روانی ۳۰ هزار تومان بازمی‌گردد که می‌تواند به‌عنوان انگیزه‌ای برای افرادی باشد که تاکنون دست به فروش نزده‌اند و آنها اقدام به عرضه دلار در بازار کنند.

البته نباید از نظر دور داشت که دولت‌ها در ایران چندان علاقه‌ای به افزایش چشمگیر نرخ ارز در دولت اول نداشته و تلاش می‌کنند در ۴ سال نخست، فضای ثبات را در بازار حاکم کنند و افزایش قیمتی را به دوره دوم دولت خود انتقال دهند. از همین‌رو انتظار می‌رود دولت با استفاده از ابزارهای پیدا و پنهانی که در اختیار دارد، حداقل جلوی رشد شدید و شارپی نرخ دلار را بگیرد، از سویی هم این سیاست با شعارهای آقای رئیسی هم همسویی کامل دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zkvb3