شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 15295
تاریخ انتشار: 1401/02/07 10:54

اهمیت پرورش خلاقیت‌ در کودکان

حتما شما نیز بارها و بارها نام کلمه خلاقیت را شنیده اید، و با مفهوم آن به خوبی آشنایی دارید. خلاقیت به معنای خلق کردن و پدید آوردن است. در واقع خلاقیت به معنای آفرینندگی می باشد.

 

به بیان ساده تر فرد خلاق کسی است، که توانایی به وجود آوردن و خلق کردن چیزی را دارد. حالا چیزی که توسط این فرد خلق می شود، می تواند یک راه حل برای مشکلات، اختراع یک وسیله جدید برای آسان تر کردن امور یا حتی یک اثر هنری زیبا باشد. همه افراد خلاق دارای چند ویژگی مشترک هستند. این ویژگی ها شامل مواردی مثل توانایی حل مسائل، مدیریت بحران، طالب تغییر بودن، استقلال طلبی، صبر و مقاومت در برابر مشکلات و ....می باشند.

پس معمولا کسانی که دارای این دسته از ویژگی ها باشند را می توان افراد خلاق تلقی نمود. در گذشته عموم افراد بر این باور بودند که  یک نعمت و ویژگی ارثی بوده، و تنها افراد خاصی در جامعه از آن بهره مند هستند. اما طبق تحقیقات علمی  یک ویژگی وراثتی نیست. بلکه خداوند بزرگ این نعمت را در وجود همه ما انسان ها قرار داده است. حال چیزی که در جامعه امروزی ما بسیار اهمیت دارد افزایش  در کودکان می باشد. همانطور که می دانید آینده هر کشوری بستگی به فرزندانی دارد که ما پرورش می دهیم. پیشرفت یک کشور نیازمند خلق ایده های نو می باشد.

 در اینجاست که می توان به سادگی اهمیت پرورش خلاقیت کودکان را درک کرد. کودکان  خلاق امروز می توانند در پیشرفت کشور در آینده نقش بسزایی داشته باشند. به همین علت است که افزایش خلاقیت در کودکان مسئله بسیار حائز اهمیتی است. اگر به کشور های پیشرفته نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که معمولا پرورش خلاقیت در کودکان به اولویت اول مراکز آموزشی آن ها تبدیل شده است. همه این موارد نشان می دهند که افزایش خلاقیت در یک کودک می تواند آينده او را متحول کند، و بسیار ضرورت داشته باشد.

بهترین و موثرترین روش های پرورش خلاقیت در کودکان

حتما شما نیز از جمله والدینی هستید، که اصلی ترین هدفتان پرورش کودکانی خلاق می باشد و قصد دارید در این راستا تلاش کنید. یا حتی شاید از جمله معلمانی می باشید، که دوست دارید دانش آموزانی خلاق و متفکر را تحویل جامعه‌ دهید. حال امروزه روش های فوق العاده و تکنیک های زیادی وجود دارند  که می توانید با استفاده از آن ها به پرورش خلاقیت در کودکان خود بسیار کمک کنید. در زیر بهترین و موثرترین روش های پرورش خلاقیت در کودکان را نام برده ایم:

کودک خود را تشویق کنید

اولین روشی که می تواند خلاق بودن کودک شما را بیشتر کند، تشویق کردن او می باشد. با تشویق کودک ترغیب به تفکر متفاوت شده و می تواند ایده های جدیدی خلق نماید. پس هربار که کودکتان ایده ای جدید، کاردستی ساده یا حتی یک جمله خلاقانه را به زبان آورد، می توانید او را بسیار تشویق کنید. برای تشویق کردن حتی می توانید برای کودک هدیه های متناسب با سن او را نیز خریداری کنید. اما بهترین تشویق پاداش و تعریف و تمجید های کلامی است.

اجازه دهید کودکتان اشتباه کند

اشتباه کردن امری بسیار طبیعی است و حتی بزرگتر ها نیز بارها در زندگی خود اشتباهاتی داشته اند. اگر هربار که کودک اشتباهی مرتکب شود او را سرزنش کنید، او همواره از شکست خوردن خواهد ترسید. در نتیجه احساس کنجکاوی او سرکوب شده، و نا امید خواهد شد. پس اجازه دهید کودکتان اشتباهاتی داشته باشد، و سپس برای اصلاح آن اشتباهات او را یاری کنید. اگر کودک از اشتباه کردن بترسد، نمی تواند ایده های جدید خلق کند.

الگوی خلاقیت کودک خود باشید

دیگر روشی که به افزایش خلاقیت کودک کمک می کند، الگو بودن پدر و مادر است. کودکان معمولا از والدین خود تقلید می کنند. اگر شما به عنوان پدر مادر یا حتی معلم کاری خلاقانه را انجام دهید، کودک نیز برای انجام آن ترغیب خواهد شد. در نتیجه با این کار حس خلاق بودن را در او زنده کرده اید.

سوال هایی با پاسخ آزاد بیان کنید

در روش دیگر می توانید برای افزایش خلاقیت کودک خود سوال هایی با پاسخ آزاد از او بپرسید. مثلا از او بخواهید به سوال هایی مثل اگر همه افراد دنیا بی مو باشند چه می شود؟ اگر ماه و ستاره ها یا خورشید در وسط حیاط ما باشد چه اتفاقی می افتد؟ اگر همه غذاهای خوشمزه دنیا را به تو بدهند با آن ها چه کار می کنی؟ می توانید سطح هوش کودک خود را بسنجید. علاوه بر این وقتی کودک بخواهد به این سوالات پاسخ دهد، باید ذهن خود را به چالش بکشد، که همین به تنهایی می تواند منجر به افزایش خلاقیت او شود.

به کودک استقلال بدهید

استقلال دادن به کودک بسیار مهم است. برای مثال رمانی در روز را اجازه دهید کودک تنها باشد، و در برخی موارد اجازه دهید او بدون دخالت شما تصمیم گیری ‌کند. برای مثال وقتی قرار است او لباس یا اسباب بازی جدید بخرید به او بگویید که آن را خودش به تنهایی انتخاب کند. در هنگام ساخت کاردستی، نوع آن را خودش انتخاب کنید، اگر کودک استقلال نداشته و دارای والدین کنترل گری باشد، قطعا با محدودیت های زیادی مواجه شده و همین می تواند خلاقیت او را کاملا سرکوب کند.

تخیلات کودک را همراهی نمایید

کودکان در سنین کم معمولا دارای یک دنیای تخیلی بوده، و دوستانی کاملا خیالی دارند. قوه تخیل یک نعمت بوده و پرورش آن می تواند کودکان شما را خلاق تر کند. پس با تخیلات او همراهی کنید. مثلا وقتی دارد از دوست خیالی اش حرف می زند، شما نیز با دوست او که وجود خارجی ندارد صحبت کنید. یا وقتی از دوست خیالی اش صحبت نمی کند، سراغ او را بگیرید.

سن مناسب پرورش خلاقیت در کودکان

هرگاه صحبت از ترفند و ایده یا خلاقیت کودکان می شود، معمولأ والدین سوال می کنند که از چه سنی می توانیم  تلاش برای افزایش خلاقیت کودکان را آغاز کنیم؟ در پاسخ به این پرسش می بايست بگوییم بهترین سن برای این کار سه تا پنج سالگی کودک می باشد. معمولا قبل از این سن کودک تمرکز کافی ندارد.

 اما بعد از پنج سالگی کودک نه تنها تمرکز بالایی دارد، بلکه قوه تخیل او نیز بسیار ارتقا یافته است. به همین دلیل از همین سن می توانید بر روی افزایش خلاقیت کودکان خود متمرکز شده، و حتی در این راستا سرمایه گذاری کنید. برای این کار می توانید از کارشناسان کودک نیز کمک بگیرید، تا بهترین تکنیک ها را به شما آموزش دهند.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9kej