جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 11492
تاریخ انتشار: 1400/11/12 12:36

مذاکرات وین پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است

سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره بدهی کره جنوبی به ایران و برخی اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: کره جنوبی به ایران بدهی قطعی دارد. پیگیری‌ها در این زمینه انجام شده و امیدواریم برای یک بار این پرونده تمام شود و موضوع به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه مذاکرات وین پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته، گفت: آنچه بین ایران و ۱+۴ و امریکا در وین اتفاق می‌افتد، مسیر خاص خود را دارد و همان طور که ما در زمینه مسائل منطقه با کشورهای فرامنطقه گفت‌وگو نمی‌کنیم مسائل مربوط به مذاکرات ۱+۴ را در چارچوب حقوقی خود پیش می‌بریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و آخرین تحولات مربوط به آن گفت: در ارتباط ایران و عربستان تحول خاص جدیدی رخ نداده و اگر اتفاق بیفتد آن را رسما اعلام می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره گفت‌وگوی تلفنی اخیر رؤسای‌جمهوری ایران و فرانسه و تأثیر آن بر مذاکرات وین اظهار کرد: ایران و فرانسه دو کشور مهم در جریان مذاکرات وین هستند. رؤسای‌جمهوری دو کشور تاکنون چندین بار به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده و مواضع تهران در جریان مذاکرات وین بار دیگر به‌خوبی تبیین شده است. درباره برخی از مسائل بین دو طرف تبادل‌نظر صورت گرفته و امیدواریم طی روزهای آتی نتیجه این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها را در وین مشاهده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها موضوعات مهمی همچنان باقی مانده و اختلاف‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه تضمین‌ها و راستی‌آزمایی‌ها نیز باید امریکایی‌ها این تضمین را بدهند که بار دیگر مانند چند سال پیش حقوق بین‌الملل را به سخره نمی‌گیرند. متاسفانه عملکرد اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در حوزه برجام خوب نبوده است. خطیب‌زاده همچنین درباره زمان برگزاری نشست سران آستانه با حضور رؤسای‌جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در تهران گفت: برگزاری این نشست نیز در دستور کار است. تاریخ برگزاری آن باید هماهنگ شود. تلاش داریم تا قبل از بهار این تاریخ را هماهنگ کنیم. البته باید دید زمان و شرایط چگونه پیش می‌رود.

 وی همچنین گفت: در آینده نزدیک شاهد برگزاری اجلاس‌های دیگری از جمله اجلاس‌های سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در تهران خواهیم بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wqbv3