شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 95889
تاریخ انتشار: 1402/08/02 05:49
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها نباید از بین بروند

کرمانشاه، بهشت سرمایه‌گذاری ایران

وجود منابع خاک حاصلخیز و اقلیم‌های گرم، سرد و معتدل استان کرمانشاه امکان کاشت بیشتر محصولات کشاورزی و شرایط مناسب دامپروری را فراهم کرده است.
کرمانشاه، بهشت سرمایه‌گذاری ایران

در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری‌های صورت‌گرفته، استان شاهد رشد و توسعه در پخش صنعت بوده به گونه‌ای که رتبه صنعتی استان از ۲۲ به ۱۸ در کشور بهبود یافته است. بسیاری از مسئولان استانی از آنجا که استان کرمانشاه نیازمند تحولات اقتصادی است امیدواریم بتوانیم با کمک سازمان‌های بزرگ و هلدینگ‌ها حوزه اقتصادی، کشاورزی، دامداری و اشتغال استان کرمانشاه را سامان دهیم.

استاندار کرمانشاه بر لزوم تدوین یک بانک اطلاعاتی جامع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرمانشاه تاکید کرد. محمدطیب صحرایی در جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای استان کرمانشاه و کمکی که به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان می‌کند، اظهار کرد: باید صفر تا ۱۰۰ فرآیند سرمایه‌گذاری نظام‌مند شود و سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری در کرمانشاه دارد، سردرگم نماند.

نباید سرمایه‌گذاران سردرگم شوند

وی با بیان اینکه روند دعوت، جذب، استقبال و تحکیم سرمایه‌گذار در استان باید مشخص باشد و همه دستگاه‌ها به آن عمل کنند، یادآور شد: برای این منظور نیازمند برگزاری مستمر و با فاصله کوتاه جلسات ستاد سرمایه‌گذاری با دستورکار مشخص هستیم. استاندار کرمانشاه سپس از دستگاه‌های پیشران حوزه سرمایه‌گذاری درخواست کرد برای جذب سرمایه‌گذار در استان با هم مسابقه بدهند و افزود: باید کرمانشاه را با پیشنهادات سرمایه‌گذاری بمباران کنیم. صحرایی بر لزوم تدوین بانک اطلاعاتی جامع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و به روزرسانی مستمر آن تاکید کرد و یادآور شد: هر فرصت سرمایه‌گذاری که به نتیجه می‌رسد، باید حذف و پیشنهادات دیگری جایگزین آن شود. وی با تاکید بر لزوم پرهیز از اقدامات پراکنده و موازی در شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، خواستار جمع‌بندی این فرصت‌ها در قالبی واحد شد و اظهار کرد: اینکه یک بخش ۳۰ فرصت را احصا کرده، منطقه آزاد ۶۶ فرصت دیگر را پیشنهاد داده و... باید در کنار هم جمع بندی و اولویت بندی شود. استاندار کرمانشاه همچنین بر لزوم تهیه چک لیستی از اقدامات تسهیلگرانه برای جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و ادامه داد: در جلسات ستاد تسهیل ما در انتهای چرخه قرار داریم و مشکلات ایجاد شده برای سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کنیم، اما لازم است عکس این روند نیز برقرار باشد و لیستی از اقدامات تسهیلگرانه برای سرمایه‌گذاران را تدارک ببینیم.

صحرایی مشخص کردن اولویت سرمایه‌گذاری برای همه دستگاه‌ها را نیز ضروری خواند و با بیان اینکه این اولویت‌ها باید از پیش تعیین شود، گفت: گاهی برای احصاء فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشاور می‌گیریم و مشاوران چون بر اساس اولویت دستگاه‌ها پیش نمی‌روند، موارد متفاوتی را مد نظر قرار می‌دهند که این امر ما را از اولویت‌های اصلی دور می‌کند.

از فضای تلخ بیکاری فاصله گرفته‌ایم

به گزارش ایسنا، صحرایی سپس از روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه به عنوان خبری خوش برای مردم یاد و از همه دست‌اندرکاران تقدیر کرد و افزود: روند کاهشی نرخ بیکاری استان که در سه ماهه اول امسال شاهد بودیم، خوشبختانه در سه ماهه دوم سال نیز ادامه داشت. وی افزود: اگرچه در کل کشور روند کاهشی نرخ بیکاری را داشتیم، اما میزان کاهش بیکاری کرمانشاه از متوسط کشور بیشتر بود.

مدیر ارشد استان کرمانشاه فاصله گرفتن استان از رتبه اول بیکاری را مایه امید و خرسندی دانست و ابراز امیدواری کرد فاصله گرفتن از فضای تلخ بیکاری در کرمانشاه ادامه‌دار باشد.

سرمایه‌گذاران روسی به کرمانشاه می‌آیند

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه، هیاتی از سرمایه‌گذاران روسی برای انجام سرمایه‌گذاری به کرمانشاه خواهند آمد. به گزارش ایسنا، محمود رشیدی اقدم، در جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه، با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استان، از حضور هیاتی از سرمایه‌گذاران روسی در استان خبر داد و گفت: این هیات اول آبان به کرمانشاه می‌آیند و تا این لحظه اولویت سرمایه‌گذاری آنها در زمینه مزرعه تولید انرژی خورشیدی است، البته تلاش می‌شود امکان سرمایه‌گذاری آنها در زمینه‌های دیگری نیز در استان فراهم شود. وی ادامه داد: همچنین قرار است یک سرمایه‌گذار انگلیسی نیز در زمینه تولید ماکارونی و یک سرمایه‌گذار آلمانی نیز در حوزه تولید و بسته‌بندی دارو در کرمانشاه سرمایه‌گذاری کنند که بخش‌هایی از کارهای آن نیز انجام شده است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه همچنین از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران عراقی برای احداث کارخانه تولید چیپس در کرمانشاه با رقم بیش از سه میلیون دلار سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: بخش‌هایی از کار این طرح نیز انجام شده است. رشیدی اقدم با بیان اینکه در استان کرمانشاه جذب سرمایه‌گذار خارجی در اولویت قرار داشته و با جدیت پیگیری می‌شود، تاکید کرد: برای اینکه سرمایه‌گذاران خارجی را به کرمانشاه بیاوریم، نیازمند در نظر گرفتن مشوق‌های سرمایه‌گذاری خاص و ویژه هستیم. موضوع دیگری که رشیدی اقدام از آن گلایه داشت، به تصرف درآمدن ساختمان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه بدون هیچ سند خاصی توسط اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری با این ادعا که این ساختمان متروکه است، بود و افزود: پیگیری‌های صورت گرفته برای آزادشدن این ساختمان که از سال ۱۳۸۹ به عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان فعال بوده بی‌نتیجه مانده است. وی با بیان اینکه اکنون تنها استانی هستیم که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با این وضعیت داریم، اظهار کرد: تصرف این ساختمان تاثیر مستقیمی بر روند جذب سرمایه‌گذار در استان داشته است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه گفت: تصرف این ساختمان در حالی انجام شده که سال گذشته چند میلیارد تومان برای تعمیرات آن هزینه کردیم تا به مرکزی درخور برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تبدیل شود. رشیدی اقدم از رئیس کل دادگستری و استاندار کرمانشاه خواست پیگیر این موضوع باشند، زیرا وجود مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای استان کرمانشاه با این شرایط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. وی همچنین در پایان خواستار همکاری بیشتر برای بارگذاری لایه‌های مربوطه در ژئوپروتال اطلس سرمایه‌گذاری استان شد و با بیان اینکه ۲۴ دستگاه باید اطلاعات خود را بارگذاری کنند، بر لزوم تسریع این روند تاکید کرد.

پرداخت ۱۲۸ میلیارد تومان تسهیلات

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از اختصاص ۱۲۸ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای پرداخت به پروژه‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی در جلسه بررسی تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ با حضور نمایندگان بانک‌های عامل، اظهار کرد: حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گردشگری و کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله اولویت‌های اداره‌کل است. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: پرداخت تسهیلات برای تسریع در فرآیند تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت قرار دارد. وی تصریح کرد: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ سهمیه اختصاصی به این اداره‌کل ۱۲۸ میلیارد تومان است که در صورت تخصیص کامل به پروژه‌های گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص خواهد یافت. فرمانی گفت: از این محل ۹۳ میلیارد تومان به حوزه گردشگری اختصاص یافته که از طریق بانک‌های توسعه و تعاون، ملی و کشاورزی پرداخت می‌شود. وی افزود: درحال‌حاضر پرونده ۴۲ پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری آماده معرفی به بانک هستند و پرونده‌های جدید نیز در دست اقدام قرار دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: در حوزه صنایع‌دستی نیز از محل اعتبارات تبصره ۱۸ مبلغ ۳۵ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته که پرونده‌های طرح‌های کارگاهی در حال ارسال به صندوق کارآفرینی امید هستند.

وی ادامه داد: جلسات کارشناسی بررسی طرح‌ها برای معرفی به بانک به صورت فشرده در دست اقدام است تا در سریع‌ترین زمان ممکن تسهیلات پرداخت شوند و پروژه‌ها در مسیر تکمیل و بهره، برداری قرار گیرند.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری، اشتغال به همراه دارد. زمانی که یک سرمایه‌گذار وارد استان کرمانشاه می‌شود باید توسعه خط تولید را ایجاد کند که قطعا منجر به جذب نیروی انسانی و اشتغال می‌شود. تسهیل صدور مجوزها صورت اتفاق می‌افتد که این امر در جذب سرمایه و بکارگیری نیروی انسانی و اشتغال موثر است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qx5gp