شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 9417
تاریخ انتشار: 1400/10/08 12:51
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

خداحافظی رسمی با قیمت‌گذاری دستوری فولاد

سیف‌الله امیری با بیان اینکه با عرضه کل آهن اسفنجی، نیاز واحدهای ذوب القایی در بورس کالا تامین خواهد شد، گفت: با این حرکت، مشکل واحدهای تولیدی کمتر خواهد شد، زیرا با افزایش عرضه در بورس کالا، قطعا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تعادل می‌رسد، ضمن آنکه تولیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی کالای خود را تهیه کنند.

 به‌گزارش بورس کالا، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره شیوه‌نامه‌های تنظیم بازار، اظهارکرد: با دستورالعملی که به‌تازگی ارائه‌شده تقریبا تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آنها می‌شود. نتیجه این دستورالعمل آن است که تمامی کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

سیف‌الله امیری تاکید کرد: مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره تدابیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قطع احتمالی برق و گاز صنایع در زمستان، گفت: درباره قطع گاز واحدهای سیمانی تا جایی‌که ممکن بوده، مخازن آنها را پر کرده‌ایم.

به علاوه جلساتی با وزارت نفت داشته‌ایم تا بتوانیم مشکلات آنها را تا حدی برطرف کنیم. وی گفت: درباره شرکت‌های فولادی جلسات متعددی را با شرکت ملی گاز و وزارت نفت برگزار کرده‌ایم. آنها برنامه‌ای برای کاهش مصرف گاز و برق واحدها در زمستان ارائه داده‌اند، اما به‌دلیل عدم‌امکان‌پذیرش آن، ما با مسئولان ذی‌ربط نامه‌نگاری کرده‌ایم و این برنامه اولیه را نپذیرفتیم و مذاکرات‌مان همچنان ادامه دارد. 

امیری گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا پیگیر مشکل محدودیت مصرف گاز در زمستان هستند. ما از طریق معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، جلساتی را با شرکت ملی گاز و وزارت نفت برگزار کرده‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم تا کمترین خسارت برای واحدهای فولادی به وجود بیاید.وی درباره نتیجه جلسه هم‌اندیشی با واحدهای ذوب القایی نیز گفت: واحدهای ذوب القایی از روز نخست که فعالیت خود را آغاز کردند، از قراضه برای تولید استفاده می‌کردند، لیکن با توجه به شرایط قیمتی و وضعیت خاصی که برای قراضه به‌وجود آمد، این واحدها مجبور شدند به استفاده از آهن اسفنجی روی آورند.

امیری ادامه داد: قرار بر این است که کل آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شود تا این واحدها بتوانند آهن اسفنجی را از بورس کالا خریداری کنند. با این حرکت، مشکل واحدهای تولیدی کمتر خواهد شد، زیرا با افزایش عرضه در بورس کالا قطعا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تعادل می‌رسد. ضمن آنکه تولیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی کالای خود را تهیه کنند.

عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

امیری درباره شیوه‌نامه‌های تنظیم بازار گفت: با دستورالعملی که به‌تازگی ارائه‌شده، تقریبا تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آنها می‌شود. نتیجه این دستورالعمل آن است که تمامی کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت. امیری خاطرنشان کرد: در الگوی جدید، با دسته‌بندی محصولات به محصولات دارای مازاد یا کسری، شرایط صادرات برای هر محصول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به صدور مجوزهای صادرات و تیک‌های صادراتی وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند محصولاتی که در بورس کالا عرضه کرده‌اند، اما معامله نشده را به‌طور مستقیم صادر کنند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qrqp4