سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 19589
تاریخ انتشار: 1401/06/20 00:44

صنعتی‌سازی در اجرای «نهضت ملی مسکن»

محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

صنعتیسازی ساختمان در مفهوم عام خود در مقابل دستساز بودن، به معنی کمکردن دخالت انسان و ماشینیکردن است. صنعت در طول تاریخ، بهرهوری از منابع را افزایش داده و کیفیت را بهبود بخشیده است. بر این اساس، برای توسعه ساختمانسازی و تسریع در تامین نیازهای مسکن، صنعتیسازی ساختمان در اولویت قرار میگیرد.

ساختوساز در 2 حوزه جداگانه انبوهسازی و غیرانبوهسازی تقسیمبندی میشود. لازمه انبوهسازی صنعتی، تکرارپذیری در عملیات، امکان ابداع روش، یکپارچگی در کل چرخه حیات ساختوساز و استفاده حداکثری از روشهای مکانیزه است، در حالی که در غیرانبوهسازی صنعتی مدولار بودن و استفاده از قطعات مدولار ضروری است. از دیگر الزامات آن، استانداردسازی قطعات، تجهیزات، مصالح و فرآوردههای ساختمانی است.

برای صنعتیسازی، زیرساختهایی لازم است. یکی از این زیرساختها، رشدیافتگی صنعتی جامعه است که عامل اصلی تاثیرگذار در «غیرانبوهسازی صنعتی» است. زیرساخت دیگر به سازنده بازمیگردد؛ سازنده باید از صلاحیتها و امکانات لازم برای صنعتیسازی برخوردار باشد. این مورد، بیشتر در انبوهسازی صنعتی تاثیرگذار است تا در «غیرانبوهسازی صنعتی».

بنابراین، نبود زیرساختهای لازم، یکی از موانع اجرای صنعتیسازی در کشور است. مانع دیگری که در کندسازی روند صنعتیسازی ساختمان اثر قابلتوجهی دارد، وابستگی به عادت در روشهای متعارف و مقاومت در برابر روشهای نو است. عدم حساسیت سود مسکن به روشهای ساخت و ناآشنایی تخصص به روشهای صنعتی نیز، موجب هدررفت سرمایههای ملی میشود. نبود استاندارد قطعات و مصالح و نداشتن مدیریت یکپارچه در انبوهسازی، از دیگر موانع در این زمینه است. براساس برنامهریزیهای انجامگرفته، قرار است موضوع صنعتیسازی وارد پروژه طرح نهضت ملی مسکن شود.

طرح نهضت ملی مسکن در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی حول 3 محور مهم در حال بررسی است. نخستین موضوع موردبحث، توجه به صنعتیسازی در ساختوساز است ، از اینرو فناوریهایی که توسط افراد و شرکتهای صاحب ایده معرفی میشوند، از لحاظ فنی بررسی و در نهایت در حوزه عملیاتی نهصت ملی مسکن مورداستفاده قرار میگیرند. با این اقدامات، حلقه صنعتیسازی در ساختوساز شکل گرفته و با نظارت مستمر بهسمت اجرایی شدن قدم برمیدارد.

اقدام بعدی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در راستای ارتقای کیفیت در ساختوساز، توسعه گواهینامه فنی است، یعنی در پروژههای نهضت ملی مسکن از محصولاتی استفاده شود که از لحاظ گواهینامه فنی، تاییدیه مرکز تحقیقات را داشته باشد. تمامی واحدهایی که در راستای نهضت ملی مسکن ساخته میشوند، به مصالح ساختمان و تاسیسات باکیفیت و استاندارد نیاز دارند.

تمامی این محصولات از قبل بررسی و نظریه فنی برایشان صادر شده است. در محصولاتی که بازار را دچار التهاب نمیکنند،داشتن گواهینامه فنی از مرکز بهشکل تشویقی و اجباری را در راستای ارتقای کیفیت ساخت، توصیه میکنیم.

برنامه بعدی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برای بالا بردن کیفیت ساخت در پروژههای نهضت ملی مسکن، بحث زنجیره تامین مصالح پرمصرفی همچون پکیج، شیرآلات و مصالحی است که در ساختوساز بهکار میرود و بازار نیز کشش عرضه آنها را دارد، همچنین 2 مصالح مهم پرمصرف در ساختوساز، سیمان و فولاد است که در این باره زنجیره تامین مصالح ساختمانی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و صمت تشکیل و مقرر شده است تا ترویج سیمان آمیخته بهجای سیمان پرتلند که هماکنون مورداستفاده بوده و هم انرژیبر و هم آلودگی محیطزیست دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

سیمان آمیخته از منابع طبیعی مانند پوزولان، سرباره و... تهیه میشود که مصرف این نوع از سیمان تا ۳۰ درصد سبب صرفهجویی در مصرف انرژی میشود و آلودگی محیطزیستی نیز ندارد. علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن، سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط بخش خصوصی احداث میشود و برنامهریزیها بهگونهای است که درباره تامین مصالح مشکلی وجود ندارد.

در نهایت لیست محصولاتی که از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کردهاند، به شهرهای جدید ارائه خواهد شد. این اقدامات باعث کنترل مصرف انرژی و محیطزیست شده و ظرفیت تولید را تا حد زیادی افزایش
 می
دهد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qao69