پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 20517
تاریخ انتشار: 1401/08/29 03:42

روند کند بررسی ساختمان‌های ناایمن

سیدمهدی هدایت ـ سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران

روند بررسی و رفع خطر ۱۲۹ ساختمان ناایمن و بسیار پرخطر با سرعت کمی درحال انجام است. هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد مختلف شاهد رخداد حوادث و آتشسوزی در ساختمانها و اماکن ناایمنی هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان در پی آنها بهخطر میافتد و در مواردی هم اخبار تاسفباری را بهدنبال دارند.

حوادثی همچون فرو ریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینامهر شمیران که از بیتوجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهمتر نداشتن عزم و اراده راسخ در بین مسئولان ذیربط برای تحقق دستورالعملهای ایمنی در شهر سرچشمه میگیرد.

بررسیها نشان میدهد که در شهر تهران حدود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته بافتهای تاریخی نیز در این محدوده قرار دارند.

 متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده ۵ واحد است. پیشبینی میکنیم در ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده شهر تهران یک میلیون مسکن تولید میشود و در واقع برابر آمارهای موجود، ما یک میلیون مسکن در شهر تهران کم داریم.

وقتی تولید مسکن افزایش یابد، عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز متعادل میشود. اقدامی که اکنون در شهر تهران باید انجام شود، این است که از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن استفاده کنیم که در آن عنوان شده، ساخت ۴ میلیون مسکن در بافتهای فرسوده مدیریت شود.

با ساخت ۴ میلیون مسکن در بافت فرسوده که در شرایط عادی ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی در آن سخت است، میتوان باعث ارتقای کیفیت زندگی در این محدودهها شد.

 این در حالی است که در سالهای گذشته این امکان را در خارج از شهر تهران با ایجاد شهرکهای جدید مسکونی مهیا میکردند که مشکلی از پایتخت حل نمیکرد.

در صورتی که این امکانات در داخل بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شود و دولت مشوقها و وام مسکن را حداقل به یک میلیارد تومان با بهره کم برساند و شهرداری نیز پروانه ساختمانی را رایگان در اختیار ساکنان این محدوده قرار دهد، میتوان شاهد اقدامی جهادی در این حوزه
 بود. برآورد هزینه دولت در ایجاد زیرساخت
های خدماتی که در شهرکهای جدید اطراف تهران انجام میدهد، خیلی بیشتر از وامی است که برای انجام ساختوساز در داخل بافت فرسوده به مردم اعطا میکند.

استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن در شهر تهران میتواند اتفاق بزرگی را رقم بزند، بررسیها نشان میدهد در دولت هشتم و نهم قرار بود ۴ میلیون مسکن مهر ساخته شود که نیمی از این رقم یعنی ۲ میلیون در روستاها ساخته شد.

 در روستاها بهدلیل اینکه زمین آن متعلق به مردم بود و یک وام خوب کمبهره نیز به متقاضیان پرداخت شد، تمامی ۲ میلیون مسکنی که برنامهریزی شده بود، ساخته شد.

از ۲ میلیون مسکنی که قرار بود در شهرها ساخته شود، چیزی در حدود یک میلیون و ۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شد که با دریافت وام این خانهها ساخته شدند.

 این در حالی است که دولت خود شروع به ساختن ۹۰۰ واحد از خانهها کرده و هنوز نیز تمام نشده است. تجربه نشان داده که دولت و شهرداری سازندههای خوبی نیستند و باید فضا را برای ورود بخش خصوصی هموار کنند.

در حال حاضر هیچکدام از پروژههای ساخت مسکن در شهر تهران توسط شهرداری و با گرفتن پیمانکار انجام نمیشود، برای ساخت این پروژهها رویکرد این دوره مدیریت شهری، گرفتن شریک است که فضا را برای ورود بخش خصوصی آماده میکند.

میتوان بهجرات گفت بعد از انقلاب تاکنون موفقترین مدل ساخت مسکن، مشارکت بخش خصوصی بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qagl8