دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 92514
نویسنده: گیتا جاودانی
تاریخ انتشار: 1402/06/01 05:21

شرکت‌های معدنی در مسیر تامین برق

محدودیت برق از حدود ۳ سال پیش شروع و به‌تدریج آنقدر جدی شد که عملا بخشی از صنایع را در تابستان فلج کرد.
شرکت‌های معدنی در مسیر تامین برق

برای مقابله با این بحران ایمیدرو برخی از شرکت‌های فولادی، مس، صنایع بزرگ و... سیاست احداث نیروگاه را در پیش گرفتند. گفته می‌شود درحال‌حاضر بالای ۱۰ هزار مگاوات توان نیروگاهی در حال احداث و برنامه‌ریزی است که با مشکل تامین سوخت نیروگاه و مجوز محیط‌زیست هم رو‌به‌رو هستند که به‌طبع گلوگاهی برای تولید برق به شمار می‌رود با اینکه ما توان مالی‌مان را از طریق شرکت‌ها تامین می‌کنیم اما مجوزهای سوخت و محیط‌زیست در اختیار دولت است و انتظار می‌رود که اگر واقعا قرار است مشکل برق کشور برطرف شود، دولت در این زمینه در اقداماتش تسریع کند. دیگر اینکه شرکت‌ها و صنایع داخلی همزمان به دنبال انرژی جایگزین هم هستند، چون ابلاغیه‌هایی از طرف دولت و حاکمیت در این زمینه وجود دارد که حتی احداث نیروگاه‌های گازی را هم چندان تایید نمی‌کند و تاکید بر عدم رشد مصرف گاز در کشور است. به‌این‌ترتیب تنها گزینه‌های جایگزین؛ انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های هسته و... است که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و امید است در آینده در حوزه معدن و صنایع معدنی بتوانیم بیشتر از این انرژی‌ها استفاده کنیم.در گزارش امروز صمت نگاهی داریم به ۲ پروژه تامین برق که شرکت‌های صنعتی آن را کلید زده‌اند.

رکوردشکنی در اجرای پروژه نیروگاه شهید باکری

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جریان بازدید وزیر صمت از نیروگاه گازی و خورشیدی شهید باکری سمنان اظهار کرد: این نیروگاه نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در کشور است که ظرف کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسیده است و احتمالا به زودی به‌عنوان نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی با حضور رئیس محترم افتتاح خواهد شد.

به گزارش معدن ۲۴، اردشیر سعدمحمدی افزود: در جریان این بازدید همچنین پروژه احداث دو واحد بخار در نیروگاه شهید باکری سمنان توسط وزیر صمت کلنگ‌زنی شد. این نیروگاه ۳۴۰ مگاوات برق تولید می‌کرد و ۳۴۰ مگاوات جدید بر اساس این طرح پیشران اقتصادی در ۲ مدول ۱۸۶ مگاواتی با میزان ۸۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد. امیدوار هستیم ۲ نیروگاه بخار روی ۲ مدول جدید سرمایه‌گذاری شود که میزان این سرمایه‌گذاری حدود۲۸۰ میلیون یورو خواهد بود. بر این اساس با سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد بالغ‌بر ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد. وی در ادامه گفت: برق تولیدشده به سنگان، فولادمبارکه اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد قائنات، میانه و برخی از شرکت‌های کوچک‌تر به فروش می‌رسد و امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بتوانیم بخش بیشتری از برق موردنیاز صنایع را تامین کنیم.

تامین پایدار برق

مدیرعامل ومعادن عنوان کرد: با توجه به‌موقعیت نیروگاه جدید -ارتفاع از سطح تراز دریایی در این منطقه ۱۸۳۰ متر است- باید راندمان را افزایش دهیم و اقتصادی‌تر عمل کنیم، سرمایه‌گذاری روی بخار باعث می‌شود که راندمان مجموع سیکل ترکیبی به بالای ۵.۴ برسد. امیدوار هستیم با نرخ تمام‌شده پایین‌تر شرایط اقتصادی‌تری را برای مجموعه فراهم کنیم و بتوانیم با توجه به بازگشت سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید در آینده اقدام کنیم.

سعدمحمدی با اشاره به رکوردشکنی در ساخت این نیروگاه بیان کرد: این پروژه ۲ مدول داشت که هرکدام بیش از ۱۸۵ مگاوات بود. اتفاقی که افتاد این بود که هم تامین مالی دچار یک انضباط دقیق بود و هم پیمانکار با توجه به تامین مالی به‌موقع کارش را بسیار خوب انجام داد. ضمن اینکه نقطه‌ای که شاید کلیدی باشد این است که مجری و مدیرعامل پویا انرژی یک فرد متخصص است که از نظر دانش و تجربه در این بخش سالیان سال کارکرده و در شناخت و همکاری و همدلی اجرای این پروژه بسیار موثر بوده است. مجموع این اتفاقات باعث شد که ما بتوانیم سرعت عملیات را برای اجرای این پروژه داشته باشیم. وی درباره همکاری وزارت نیرو در اجرای این پروژه گفت: قطعا هماهنگی لازم را با وزارت نیرو داشتیم؛ در ارتباط با این‌که برق نیروگاه پس از راه‌اندازی دیگر قطع نشود، به همین دلیل برق به صنایعی مانند مبارکه که در تابستان دچار مشکل است و به صنایع دیگر مانند سنگان و گل‌گهر فروخته می‌شود و خوشبختانه هماهنگی صورت گرفته است. امیدواریم برای نیروگاه بخار هم بتوانیم قرارداد را داشته باشیم که تامین پایدار و بدون قطعی باعث می‌شود که انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را در این بخش افزایش دهیم.

افزایش ۲۹ درصدی تامین برق و رشد موجودی انبار

مدیرعامل یک شرکت فولادی با اشاره به اینکه تعمیرات دوره‌ای به رشد ۲۰۰ هزار تنی تولید ختم شد، گفت: برق تامین شده برای صنعت فولاد در تابستان ۲۹ درصد بیشتر شده و این مسئله به رشد تولید منجر شد. افزایش ۲۹ درصدی تامین برق صنعت فولاد به رشد موجودی انبار ختم شد.

امین ابراهیمی به فارس گفت: تعمیرات دوره‌ای در تابستان سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرارگرفته و تابه‌حال ۲۵۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی توسط فولاد خوزستان انجام ‌شده است.مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به تاثیر تعمیرات دوره‌ای در عملکرد فولاد خوزستان گفت: نتیجه این تعمیرات دوره‌ای، افزایش ظرفیت تولید فولاد خوزستان است و این تعمیرات به افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی ختم می‌شود که معادل ۵.۲ درصد از تولید فولاد خوزستان است.

پیش‌ازاین اعلام شده بود که شرکت فولاد خوزستان برای تامین برق پایدار و مطمئن و جلوگیری از اخلال در روند تولیدات خود، پروژه مهم و بزرگ احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۲۰ مگاواتی را شروع کرده است که قابلیت توسعه به هزار مگاوات را نیز دارد.این پروژه علاوه بر آنکه وابستگی شرکت به برق سراسری را به حداقل ممکن خواهد رساند و تامین برق پایدار و مطمئن را به دنبال می‌آورد، به‌طور میانگین زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم را در زمان اجرا و حدود ۱۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم در زمان بهره‌برداری فراهم خواهد کرد.احداث نیروگاه اختصاصی و تامین برق پایدار و مطمئن به‌عنوان ضرورتی بسیار حیاتی نشان‌دهنده نگاه دوراندیشانه‌ای است که هم پایداری تولید را به دنبال خواهد داشت و هم با کمک به شبکه سراسری برق، دولت را در تامین نیازهای مردم یاری می‌رساند.

سخن پایانی

گفته می‌شود قطع برق صنایع در امسال باعث خواهد شد تولید ۳ میلیون تن، یعنی یک‌سوم تولید تابستانی فولاد از دست برود که به معنی کاهش حدود ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات است. ضمن آنکه بنا به برآورد کارشناسان صنعت فولاد، در ۲ سال گذشته نیز این صنعت خسارات زیادی از بابت قطعی برق متحمل شد به‌گونه‌ای که از مجموع ظرفیت تولید فولاد کشور در زمان قطعی‌های برق تابستان سال ۱۴۰۰ که ۴۰ میلیون تن بود، ۳۰ میلیون تن آن عملیاتی شد و ۱۰ میلیون تن ظرفیت ازدست‌رفته معادل ۶ میلیارد دلار به دلیل قطعی برق از دست رفت. کوتاه‌سخن اینکه، بخش معدن و صنایع معدنی به دلایل مختلف عواقب نا ترازی‌ها انرژی را بیش از سایر بخش‌ها تحمل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود وزارت نیرو، تامین برق این صنایع را در اولویت قرار دهد و در کنار آن با در نظر گرفتن مشوق‌هایی، زمینه حضور فعال‌تر صنایع در زمینه تولید برق فراهم آید.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nxzgo