دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 39938
تاریخ انتشار: 1402/02/12 07:32
دستور رئیس‌جمهوری به وزیر کار:

ساماندهی قراردادهای کارگری تسریع شود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم «اختتامیه سی و چهارمین جشنواره ملی امتنان از کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه» با گرامیداشت «روز کارگر» و تجلیل از نقش کارگران در رونق تولید کشور گفت: تلاش، دلسوزی و خلاقیت کارگران در امر تولید و دستاوردهای بسیار ارزشمندشان در بخش‌های مختلف تولیدی، افتخاری برای کشور است که باید روز به روز افزایش یابد.
ساماندهی قراردادهای کارگری تسریع شود

رئیسجمهوری امنیت شغلی بهویژه قراردادهای چندماهه را یکی از دغدغههای مهم جامعه کارگری دانست و وزیر کار را موظف کرد با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری ساماندهی لازم در این زمینه را اعمال کند.

رئیسجمهوری درآیین روز کارگر درباره مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکلهای کارگری، به مسئله امنیت شغلی بهویژه قراردادهای چند ماهه به عنوان یکی از دغدغههای مهم جامعه کارگری اشاره کرد و وزیر کار را موظف کرد با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری ساماندهی لازم در این زمینه را اعمال کند.

رئیسجمهوری در ادامه تامین مسکن را از دیگر ضرورتهای جامعه کارگری برشمرد و گفت: آنچه که ما درباره مسکن وعده کردیم، ناظر به نیاز کشور و الزام قانونی بوده است و اگر در سالهای گذشته سالی یک میلیون مسکن ساخته میشد، وضعیت امروز بازار مسکن اینگونه نبود.

وی رئیسی درباره رفع نیاز مسکن در حوزه کارگری گفت: واحدهای تولیدی با تشکیل تعاونیهای مسکن مقدمات لازم را فراهم کنند، بخشهای مربوط در دولت هم برای تامین زمین و فراهم کردن تسهیلات لازم برای ساخت مسکن تلاش کنند. وی همچنین درباره مشکلات بازنشستگان تصریح کرد: اگر مسائل و مشکلات بازنشستگان کارگری در کنار شاغلین این قشر تعریف شود، زمینه برای رفع این مشکلات مساعدتر خواهد شد.

رئیسجمهوری با اشاره به موضوع شرکتهای پیمانکاری و نارضایتی کارگران از برخی سازوکارهای مربوط به این شرکتها، وزیر کار را مکلف کرد که ساماندهی سازوکار شرکتهای پیمانکاری را در دستور کار قرار دهد. رئیس شورایعالی کار درباره اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری نیز دستور داد، این دو موضوع در کمیسیون کارشناسی دولت با حضور نمایندگان کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی آن برای بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.رئیسجمهوری با اشاره به اعلام آمادگی نماینده یکی از تشکلهای کارگری برای جذب سرمایهگذار خارجی نیز گفت: دولت هم سرمایهگذاری داخلی با استفاده از ظرفیت شرکتهای بزرگ، بانکها و بخش خصوصی را دنبال میکند و هم از سرمایهگذاری خارجی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال استقبال خواهد کرد و حتما سازوکار اجرایی شدن این پیشنهاد نیز در وزارت اقتصادی بررسی خواهد شد.

آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، جریان دلالی در کشور را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بسیار مضر دانست و به همه تولیدکنندگان و تامینکنندگان کالاهای مردم و همچنین نهادهای نظارتی پیشنهاد کرد، با استفاده از ظرفیت سامانههای رصد و پایش در کشور، آنچنان بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت کنند که دست دلالان از مایحتاج مردم قطع شود.

رئیسجمهوری همچنین با تاکید چندباره در حمایت از تولیدات داخلی گفت: برای بار چندم تاکید میکنم واردات مشابه خارجی هر کالای تولید داخلی که استانداردهای لازم را دارا باشد، مصداق واردات بیرویه و غیرمجاز است چرا که این مسئله به تولید و اشتغال کشور لطمه میزند.

رئیسجمهوری همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران، وزارت کار را به اجرایی کردن فرامین رهبری برای رفع مشکلات جامعه کارگری مکلف کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nr5ar