سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 19886
تاریخ انتشار: 1401/07/17 05:47

زندگی با کدهای صفر و یک

مهتاب دمیرچی ـ روزنامه‌نگار

باتوجه به تحولات پرسرعت فناوری در روزمرگی انسان شاید بد نباشد بگوییم علاوه بر انسان، یکی از بازیگران اصلی تحول در جوامع انسانی هوش مصنوعی است؛ قدرتی بیرون از انسان، اما شبیه وی که توانایی فکر کردن و تصمیم گرفتن دارد.

قدرتنمایی هوش مصنوعی خود را در لوازمخانگی بهخوبی نشان داده است. آشپزخانه تحت کنترل، از لوازم پختوپز گرفته تا لباسشویی، ظرفشویی، یخچال و فریزر همه را میتوانید از راه دور با اپلیکیشن کنترل کنید. روزگاری نهچندان دور در فیلمهایی نظیر آپگرید ساخته لیونل نمود داشتند؛ اما امروزه شاهد تبلیغات این محصولات در بیلبوردهای شهرهای بزرگ هستیم. اینکه رباتها بهجای انسان کاری را انجام دهند، چند دههای میشود که در دنیای فناوری بهطورعمیق رسوخ پیدا کرده و فناوران روزبهروز بهدنبال گستردگی آن هستند؛ اما روزی فرامیرسد که رباتها بهجای لوازمخانگی معمول نقشآفرینی کنند با پیشرفت تکنولوژی و ورود لوازم خانگی هوشمند، که از راه دور کنترل میشوند و اپلیکیشنهایی که با نصب روی تلفنهمراه، میتوان آنها را کنترل و هدایت کرد، اکنون میتوان نفس راحتی کشید و بیشتر امور را بهدست کدهای صفر و یک و اینترنت سپرد. بههمین دلیل کارشناسان معتقدند خرید و استفاده از لوازم هوشمند خانگی باعث افزایش راحتی در سبک زندگی میشود. خانه هوشمند روز به روز با بهترین تکنولوژی تغییر میکند. رباتهای خانگی کوچک و بزرگ با کمک هوش مصنوعی بخش قابلتوجهی از نیازهای امروزی را که تا همین دهه قبل فقط در فیلمهای علمی ـ تخیلی در دسترس بود، امکانپذیر ساختهاند. گستره لوازمخانگی هوشمند بهحدی رشد سریع داشت که میتوان دستهبندیهای مختلفی را برای آن در نظر گرفت.

بازار لوازمخانگی هوشمند با تکامل یخچالهای هوشمند گرانقیمت که دارای رابطهای لمسی و امکان اتصال به اینترنت از طریق وای فای که برای ارائه آپشنهای اضافی هستند، همچنان در حال رشد است. یخچالهای هوشمند ردهبالا دارای دوربینهای داخلی، گزینههای خنککننده کنترلشده توسط کاربر است و امکان تعامل مصرفکنندگان با آن را از طریق تلفنهوشمند یا رایانه لوحی حتی دور از خانه را فراهم میکند.

یکی از شرکتهای دانشبنیان معروف که در تلاش است تا ایدههای بلندپروازنهاش را بهمنصه ظهور برساند brezzl است. این مجموعه در حال توسعه محصولات هوشمند مدرن و پایدار است و بهتازگی خبر از مقدمات تولید محصولی با عنوان چشم یخچال (Fridge Eye) را داده است که باعث میشود محتویات یخچال و فریزر در زمان واقعی قابلمشاهده باشد. خریداران از طریق اپلیکیشن تلفنهای هوشمند میتوانند هنگام خرید موادغذایی بهمیزان مواد غذایی موجود در یخچال خود نیز دسترسی داشته باشند. طراحان Brezzl قصد دارند از هوش مصنوعی (AI) در این سیستم استفاده کنند تا یک چالش جهانی چند میلیارد دلاری را برطرف کند، زیرا هر خانواده بهطور متوسط بیش از ۲، ۲۰۰ دلار از درآمد خود را صرف خرید مواد غیرضروری یا بیش از اندازه هدر میدهد. وزارت کشاورزی ایالاتمتحده بهتازگی دریافته است که بهطور متوسط هر مصرفکننده امریکایی سالانه ۲۲۵-۲۹۰ پوند غذا را هدر میدهد، میزانی که سالانه با آن میتوان ۲ میلیارد انسان را تغذیه کرد.

یخچال و فریزر Brezzl مجهز به یک دوربین بادوام و قابلشارژ (از طریق USB-C) است که بهراحتی میتوان آن را داخل هر یخچال یا کمدی وصل کرد. با هر بار بسته شدن در، از فضای داخلی یخچال یا کمد عکس میگیرد و با استفاده از Wi-Fi، تصویر به تلفن هوشمند مشتری ارسال میشود، همچنین Brezzl از شناسه تصویر استفاده میکند و دستورالعملهایی را پیشنهاد میدهد و ترتیب دفعات اقدام در راستای خرید موادغذایی را تعیین میکند.

 اپلیکیشنهای iOS و Android این یخچال هوشمند اکنون قابلاشتراکگذاری و در دسترس هستند، در مقایسه با سایر محصولات خانگی هوشمند، یخچال فریزر برای ماندگاری کامل طراحی شده است. باتری، که نقطه ضعف هر دستگاهی است، قابلتعویض است. شارژ از طریق درگاه USB-C قابلانجام است و دوربین دارای سنسور دما برای نظارت بر سلامت یخچال و تایید تنظیم درجه حرارت مناسب مورداستفاده قرار میگیرند.

کارخانههای ساخت ابزار جولانگاه و عرصه رقابت هوش مصنوعی شده است. لوازم خانگی همان کالایی است که بشر بیش از هر مولفه دیگر با پیشرفتهای هوش مصنوعی آشنا خواهد شد و آن را لمس خواهد کرد، بنابراین نگران پیچیدگیهای نرمافزاری و سختافزاری و هوش مصنوعی بهکار رفته در این دستگاهها نباشید، زیرا برنامههای نرمافزاری کنترل از راه دور آنها، که روی تلفن همراهتان نصب خواهد شد، بهسادگی استفاده از هر نوع اپلیکیشنی است که در حال حاضر با آنها کار میکنید. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9k8g