جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 7138
تاریخ انتشار: 1400/09/10 13:28

خطر توقف تولید و التهاب بازار

گاز طبیعی، اصلی‌ترین منبع تامین انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ این منبع انرژی، سهم اصلی را در تامین گرمایش خانگی و همچنین سوخت مورد نیاز صنایع بر عهده دارد. با این وجود، از سال گذشته شاهد کمبود گاز در کشور بوده‌ایم که انتظار می‌رود در امسال و همچنین برای سال‌های آتی نیز ادامه یابد.

این محدودیت در حالی روند فعالیت و تولید صنایع فولاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بسیاری از صنایع از جمله اغلب واحدهای فولادی کشور در ماه‌های گرم سال با قطعی برق مواجه و ناچار شدند بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید خود را بکاهند. این کمبودها در تامین برق موردنیاز صنایع از یک‌سو ضرر قابل‌توجهی به تولیدکنندگان وارد و از سوی دیگر، بازار خریدوفروش این محصولات را با التهاب روبه‌رو کرد. 

با توجه به شرایط یادشده، باید اقرار کرد صنایع کشور آمادگی رویارویی با قطعی گاز و محدودیت‌های این‌چنینی را ندارند. در واقع این اقدام به منزله وارد شدن فشار مضاعف به صنایع و تولیدکنندگان است. 

البته برخی از صنایع امکان استفاده از سوخت جایگزین را دارند اما این امکان برای تمامی صنایع وجود ندارد.

 برخی صنایع مانند واحدهای نورد سرد و تولیدکنندگان ورق سرد فولادی برای تداوم فعالیت خود حتما باید از گاز استفاده کنند و احتمال جایگزینی سوخت آنها با مازوت و... وجود ندارد؛ درنتیجه تولید آنها در چنین شرایطی متوقف خواهد شد.

 سوخت واحد آنیل فقط گاز است. البته در قسمت بویلر می‌توان از گازوئیل نیز استفاده کرد اما این بخش فقط ۱۰ درصد مصرف واحد ما را به خود اختصاص می‌دهد. سال گذشته و در روزهای سرد سال، شاهد توقف یک هفته‌ای گاز بودیم و به‌دنبال آن عملا تولید در واحد آنیل ما متوقف شد.

در همین حال، تامین گازوئیل به‌عنوان جایگزین برای واحد بخار نیز به دشواری انجام می‌شود. در حال‌حاضر به‌دنبال آن هستیم که گازوئیل را به‌عنوان سوخت جایگزین برای واحد بخار تامین کنیم اما این روند به دشواری انجام می‌شود و بسیار زمان‌بر است.

 تاجایی‌که از ۶ ماه قبل از آغاز ماه‌های سرد سال درخواست‌های لازم را برای دریافت گازوئیل ارائه می‌دهیم. 

هماهنگی برای دریافت گازوئیل از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و فرمانداری‌ها انجام و پس از تایید توسط ۲ نهاد یادشده درخواست ما به اداره نفت تحویل داده می‌شود. این سخت‌گیری‌ها به‌دلیل نرخ بسیار پایین گازوئیل در کشور است. 

در واقع این گمان می‌رود که هر کس به‌دنبال سهمیه گازوئیل است، می‌خواهد آن را قاچاق کند یا بفروشد. 

درحالی که ایجاد چنین چالش‌هایی برای یک واحد تولیدی که در روند فعالیت خود با چالش‌های جدی روبه‌رو شده، اشتباه است. ما در چنین موقعیتی حتی حاضریم گازوئیل را با بهای به مراتب بالاتری خریداری کنیم اما تولیدمان نخوابد. 

از مجموع موارد یادشده این‌طور برداشت می‌شود که قطع گاز برای برخی صنایع به منزله توقف تولید است. البته در برخی دیگر از صنایع، امکان جایگزینی گاز با سوخت جایگزین مازوت وجود دارد اما این اقدام به منزله آلوده شدن هواست.

بدون تردید امکان برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن تعطیلی تولید وجود دارد. در واقع تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌توانند شرایط تولید و امکان توقف یا تداوم آن را به مسئولان اطلاع دهند اما عموما سیاست‌گذاران در مواقع ضروری و نیاز از اطلاعات و نظرات تشکل‌ها بهره نمی‌گیرند. 

در پایان باید خاطرنشان کرد در ماه‌های گرم امسال شاهد توقف فعالیت بسیاری از صنایع بوده‌ایم. در چنین شرایطی، التهاب در بازار خرید و فروش فولاد شدت گرفت. بدون تردید بازار دیگر توان کشش چنین التهابی را ندارد؛ بنابراین باید راهکاری مناسب برای این موضع اندیشیده شود. 

ضمن آنکه کمبود زیرساخت‌های انرژی در کشور ما جدی است و باید راه‌حلی اساسی برای رفع این چالش اندیشیده شود


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n8wk3