دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 19535
تاریخ انتشار: 1401/06/16 03:48

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان رویکرد جدید فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده تا از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه بهره بگیرد.

 

شرکت فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین فولادساز کشور در سالهای اخیر تلاش کرده تا از توان شرکتهای دانشبنیان در مسیر توسعه بهره بگیرد. از آنجا که امسال از سوی رهبر معظم  انقلاب با عنوان «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» نامگذاری شده است، این شرکت کوشیده تا در مسیر تحقق این هدف گام بردارد. بهرهبرداری و انجام تعمیرات اساسی کورههای پخت آهک از طریق فناوریهای جدید در شرکت فولادسنگ مبارکه نشان میدهد که رویکرد جدیدی در گروه فولاد مبارکه اتخاذ شده؛ رویکرد اجرای طرحهای دانشبنیان معدنی و صنعتی که راه نجاتی برای رفع کمبود مواد اولیه مورد نیاز این گروه است.

بهرهبرداری و فرآوری سنگآهن هماتیت

محمدیاسر طیبنیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین افتتاح پروژههای شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه اظهار کرد: خوشبختانه شرکت فولادسنگ مبارکه بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه فولاد مبارکه پس از گذشت حدود ۵ سال به نقطهای رسیده که دانش بهرهبرداری از کورههای آهک با فناوریهای جدید و تعمیرات اساسی آن را بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی در اختیار دارد؛ اقدامی که در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام میشد.

بهگزارش روابطعمومی شرکت فولاد مبارکه، وی با بیان اینکه تنها 2 کوره آهک مشابه این کورهها در جهان وجود دارد، افزود: اعتماد به نفس و پذیرش خطر در کنار دانش و تخصص بهرهبرداری از این کورهها، بسیار ارزشمند است؛ توسعههای زیادی از جمله استخراج معدن، تجهیزات خردایش، دانهبندی و... در این منطقه انجام گرفته و پروژههای اخیر، اشتغالآفرینی قابلتوجهی داشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز با افتخار اعلام میکنیم که به دهها حوزه اکتشافی و معدنی ورود پیدا کردهایم، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه، امروز از یک شرکت استخراجکننده مواد معدنی به یک مجموعه دانشی رسیده، چرا که حوزه اکتشاف یک حوزه دانشی است؛ اقدامات خوبی در اقصینقاط کشور با حمایت شرکت فولادسنگ مبارکه در حال شکلگیری و انجام است.  وی با تاکید بر دانشی بودن حوزه فرآوری معادن گفت: ماموریت بهرهبرداری و فرآوری سنگآهن هماتیت گروه فولاد مبارکه برعهده شرکت فولادسنگ مبارکه گذاشته شده، بهگونهای که برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، نیازمند معادن و ذخایر سنگآهن هستیم.

تجمیع ظرفیتهای معدنی کوچک

طیبنیا تصریح کرد: شرکتهای داخلی تامینکننده سنگآهن بهسمت فولادسازی رفتهاند و فولاد مبارکه در حوزه سنگآهن، فعالیت معدنی خود را به طور جدی شروع کرده و باتوجه به در دسترس نبودن معادن بزرگ، مسیر دشواری در پیش داریم. وی بااشاره به وجود ذخایر ارزشمند معادن هماتیت در کشور اذعان داشت: این ذخایر مغفول مانده و اقدام جدی روی آنها انجام نگرفته است، اما امروز شاهد آغاز بهکار ۲ معدن در شرکت فولادسنگ مبارکه بودیم، گرچه معادن بزرگی نیستند، اما امیدوارم با تجمیع ظرفیتهای چنین معادنی بتوانیم بهمیزان ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز گروه فولاد مبارکه را تامین کنیم و این ماموریت شرکتهای تابعه ما است.

اجرای طرحهای دانشبنیان معدنی و صنعتی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: تولید محصولات جدید همچون فروسیلیس و فرومنگنز با رویکرد دانشی در شرکت فولادسنگ مبارکه اقدام بسیار ارزشمندی است و نیازمند کار جدیتر است؛ بهرهبرداری و انجام تعمیرات اساسی کورههای پخت آهک از طریق فناوریهای جدید در این شرکت نشان میدهد که رویکرد جدیدی اتخاذ شده؛ اجرای طرحهای دانشبنیان معدنی و صنعتی که راه نجاتی برای رفع کمبود مواد اولیه موردنیاز گروه فولاد مبارکه است. وی با تاکید بر ضرورت مسائل زیستمحیطی ادامه داد: نباید الگو بودن در حوزه صنعت سبز را فراموش کنیم، چرا که شعار ما تحقق صنعت سبز است و بههمین خاطر خود را به رعایت مسائل زیستمحیطی ملزم میدانیم، همانطور که در این زمینه پیشرو هستیم.

تجلی مسئولیتهای اجتماعی با ورود به حوزه معدن

طیبنیا بیان کرد: فعالیتی که گروه فولاد مبارکه در حوزه معادن آغاز کرده، از طرفی پاسخگوی نیاز تولید است و از سوی دیگر تجلی مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در راستای آبادانی کشور است؛ بسیاری از معادن کوچک و بزرگ در مناطق محروم واقع شده که علاوه بر رفع بخشی از نیاز ما، به آبادانی این مناطق نیز کمک خواهد شد. وی در پایان ابراز کرد: طرحهایی که امروز در شرکت فولادسنگ مبارکه به افتتاح و بهرهبرداری رسید، با ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم ۲۵۰ شغل جدید ایجاد کرد؛ طرحهای حوزه معدن در این منطقه، آغازگر سرمایهگذاریها در این حوزه است و نیازمند حمایتهای جدی بیشتر است که این مهم محقق خواهد شد.

 

معادن، تبلوری از اقتصاد مقاومتی

مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: یکی از بخشهای مهم در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، صنایع معدنی است و بر کسی پوشیده نیست که معادن با ارزشافزوده بالا، اشتغالآفرینی و متکی بر فناوری و طرحهای دانشبنیان میتوانند تبلور اقتصاد مقاومتی باشند.  وی افزود: شرکت فولادسنگ مبارکه بهعنوان بازوی معدنی گروه فولاد مبارکه سعی کرده تا با تقویت زنجیره اکتشاف، استخراج، فرآوری و محصول نهایی، سهم مهمی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد که در همین راستا با توسعه سرمایهگذاری، زیرساختها و فناوری در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی، ارتقا و بهرهوری سرمایههای انسانی، همراه با برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیستمحیطی، دست بهکار تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی با تکیه بر طرحهای دانشبنیان و بومیسازی شدهایم.

فولادسنگ، شرکتی پیشرو در اجرای طرحهای دانشبنیان در حوزه معادن کشور

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه گفت: این شرکت با نزدیک شدن به اهداف بخش معدن در تکالیف ابلاغی و براساس ماهیت آنها، بیشترین تطابق و سازگاری را با راهبرد و شعار سال دارد و بهعنوان شرکتی پیشرو در اجرای طرحهای دانشبنیان در حوزه معادن عمل میکند. فقیهیان اذعان داشت: حال که در شرایطی هستیم که با کسب دانش تعمیراتی و بومیسازی قطعات و تجهیزات، با همکاری تنگاتنگ شرکتهای دانشبنیان بهطور موفقیتآمیزی گامهای پایانی تعمیرات اساسی کورهها و راهاندازی آنها با صرفهجویی ارزی معادل ۲ هزار میلیارد ریال را برمیداریم.

سخن پایانی

آیین افتتاح پروژه احداث خط خردایش و دانهبندی و همچنین سنگشکن اولیه شرکت فولادسنگ مبارکه روز شنبه ۱۲ شهریور، توسط مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و با حضور نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مسئولان منطقه و جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه برگزار و پروژههای بهرهبرداری از معدن سنگآهن خاک سرخ کودی هرمزگان و سنگآهن سیلیس داوران کرمان نیز بهصورت آنلاین افتتاح شد.

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3keyrd