شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 19309
تاریخ انتشار: 1401/06/07 00:46
قطر میزبان نمایشگاه یک‌ماهه ایران در آستانه جام‌جهانی

ورود تولیدکنندگان ایرانی به بازار قطر تسهیل شد

برگزاری جام‌جهانی در قطر، فرصت مناسبی برای همکاری در زمینه‌های گردشگری و خدمات فراهم می‌آورد و می‌تواند فرصت‌های اقتصادی خوبی در اختیار ایران قرار دهد.

به گزارش صمت بر همین اساس، همایش معرفی نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در جام‌جهانی قطر در نمایشگاه بین‌المللی با حضور محمد کرباسیان رئیس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در قطر، فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت، محمد توتونچی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه، هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، اصحاب رسانه و جمعی از فعالان تجاری، صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی در محل سالن مروارید نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

حجم روابط دو کشور تاکنون محدود بوده، اما به نسبت گذشته در حال افزایش است. به‌طور دقیق آمار تجاری نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به قطر، ۱۳۳ میلیون دلار بوده که از این میزان، ۸۸ میلیون دلار از بوشهر و مابقی از بندر نیر انجام شده است. در ۴ ماهه نخست امسال، ۴۰ میلیون دلار کالا از ایران به قطر رفته که سهم بوشهر از این میزان ۲۶ میلیون دلار و مابقی از دیگر بنادر و پایانه‌های صادراتی بوده، اما اوج روابط دو کشور در سال ۹۸ بود که صادرات ایران به رقم ۲۳۴ میلیون دلار رسید. به هر حال، روند روابط اقتصادی دو کشور در مسیر بهبود است و انتظار می‌رود حجم مبادلات دو کشور در سال‌جاری به یک‌میلیارد دلار و طی ۲ سال آینده به ۲ میلیارد دلار برسد. اصل صادرات ما به قطر، مواد غذایی است. این کالاها شامل میوه‌های فصلی هستند که حجم آنها با تغییر فصل، متغیر است. تره‌بار و غذاهای سردخانه‌ای ایران در بازار قطر مشتری دارند و روزانه ۸۰ کانتینر از این محصولات به قطر می‌رود. مواد معدنی و ساختمانی ایران در قطر بازار دارد. کالاهایی مانند گچ، سنگ‌نمای ساختمان و ماسه نیز کالاهایی هستند که از بوشهر یا عسلویه به قطر صادر می‌شوند.

محمد کرباسیان، رئیس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در قطر در ابتدای این همایش اظهار کرد: این مرکز به‌منظور رفع مشکلات و چالش‌های تجاری میان دو کشور ایجاد شده است. تفاهمنامه‌هایی در این زمینه منعقد شده که به‌واسطه آنها، تولیدکنندگان موفق شوند از بازار قطر استفاده کنند. در راستای این هدف، چند موضوع را پیگیری می‌کنیم. نخستین موضوع، عضویت شرکت‌های بزرگ در مرکز تجارت ایران و قطر بود.۲۴۰ شرکت قطری تاکنون عضو این مجموعه شده‌اند که اتفاق بسیار خوبی است.

کرباسیان افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در قطر با پیگیری و مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، از دیگر اقدامات ما است. این نمایشگاه از ۷ اکتبر در دوره‌های ۴ و ۸ روزه برگزار خواهد شد. برخی از شرکت‌ها تمایل دارند نمایندگی فروش را واگذار کنند و از دردسرهای تجارت بین‌الملل راحت شوند؛ با توجه به ایجاد مرکز تجاری ایران در قطر این امکان فراهم شده تا شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را ارائه کنند.

فرصت‌های جدید برای توسعه تجارت

در ادامه فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در این رویداد، گفت: بازار قطر همواره به‌عنوان یکی از بهترین بازارها برای کشور ما مطرح بوده است. در موضوع تجارت محدودیت‌ها و مشکلاتی داشتیم که به زیرساخت‌های تجاری و کالاهای تولیدی و صادراتی کشور مربوط می‌شد. با وجود این مشکلات، طی سال‌های گذشته موفق نشدیم از بازار قطر برای توسعه صادرات استفاده کنیم، با این‌ حال در ماه‌های گذشته با توجه به تاکید دولت سیزدهم و سفر رئیس‌جمهوری به قطر، فرصت‌هایی برای توسعه تجارت بین دو کشور فراهم شده است.

رویداد جام‌جهانی نیز فرصت جدیدی برای استفاده از ظرفیت بازار قطر برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرده است.

او ادامه داد: تمایل بخش خصوصی برای ورود به بازار قطر باعث شده برنامه‌هایی برای استفاده بهتر از این بازار در نظر بگیریم. در حوزه توسعه زیرساخت تجاری دو کشور مانند کمک به حمل کالا به کشور قطر و تسهیل اقامت، حضور شرکت‌ها در این کشور اقداماتی انجام‌شده و در مجموع برنامه‌ها، برگزاری چند نمایشگاه جمهوری اسلامی در کشور قطر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت افزود: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در راستای برگزاری این نمایشگاه‌ها، علاقه نشان داد و مسئولیت برگزاری این رویدادها را بر عهده گرفت،  اما توصیه ما به شرکت‌ها و افرادی که در این مقطع زمانی و در آستانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قصد ورود به بازار قطر دارند، این است که فعلا این ریسک را

نکنند.

شرط جهش صادرات ایران به قطر

حمیدرضا دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر نیز در ارتباطی برخط (آنلاین) با این همایش، با اشاره به موانع بازرگانان ایرانی برای تجارت در قطر، گفت: قطر امروز از نظر اقتصادی با قطر چند سال گذشته، بسیار متفاوت است. نباید فراموش کرد که قطر حدود ۲.۷ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد، حدود ۴۰۰ هزار نفر قطری واقعی هستند؛ بنابراین این جامعه آماری تنها خریداران کالاهای ما هستند.

وی افزود: چند مانع بر سر راه تجار ایرانی قرار دارد که باید رفع شود، از جمله این موانع، موضوع نقل‌وانتقالات است. در صورت رفع این مسائل شاهد جهشی در میزان صادرات خواهیم بود. مسئله دیگر این است که اقتصاد ایران و قطر، مکمل یکدیگر نیستند.

تراز صادرات در قطر مثبت بوده و ممکن است در آینده بیشتر شود. در هر صورت نباید به قطر نگاهی صرفا مربوط به جام‌جهانی داشته باشیم. نکته بعدی اینکه، محدودیت‌های قطر را هم باید در نظر بگیریم. اینکه بگوییم، چون جام جهانی در قطر است، هر کاری می‌خواهند انجام دهند، این‌گونه نیست، بلکه قطری‌های هم محدودیت‌هایی دارند.

در نهایت این شرایط، فرصت خوبی است تا ما به صورت ‌حساب شده روی آن برنامه‌ریزی کنیم. اکنون باید شرکای تجاری خود را قبل از آغاز جام‌جهانی شناسایی کنیم و در قطر با گفت‌وگوها این روابط را ادامه دهیم.

شرایط قطر برای ورود کالا

در ادامه این همایش، عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ایران در قطر گفت: پس از سفر رئیس دولت سیزدهم به قطر و در مقابل، سفر امیر قطر به ایران بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید شد. یکی از موضوعات مهم برای سازمان توسعه تجارت، بازگشایی مرکز تجاری ایران و قطر است. شناسایی مشکلات برای صادرات از نخستین مواردی بود که موردبررسی گرفت.

یکی از این مسائل، موضوع قاچاق است که باید با تدابیر اندیشیده شده و با کمک فناوری، این مسئله حل شود. باید این نکته را هم در نظر داشت که قطر کشوری است که درآمد سرانه بالایی دارد و به همین دلیل، به هر کالایی اجاره ورود نمی‌دهد. کالاهایی می‌تواند وارد بازار قطر شوند که استانداردهای لازم را داشته باشند.

روابط ما با دولت قطر در بهترین حالت است

توتونچی، رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه در همایش معرفی نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در دوحه به مناسبت جام‌جهانی قطر، اظهار کرد: از نظر سیاسی روابط ما با دولت قطر در بهترین حالت دارد و می‌توان گفت بیشترین نمود روابط ما با کشورهای همسایه با قطر است. روابط بخش سیاسی باید تسهیل‌کننده حضور تجار در بازار اقتصادی قطر باشد. اگر اقتصاد دو کشور به هم گره بخورد به روابط بخش سیاسی هم کمک خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که قطر نسبت به چند سال گذشته فرق کرده و نگاه آن نسبت به روابط ما و اقتصاد خودش عوض شده است.

تداوم روابط ایران با قطر از الزامات است

در ادامه جلسه نیز هومن رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اظهار کرد: به‌دلیل تقاضای بسیار زیاد از سوی شرکت‌های ایرانی، برگزاری این نمایشگاه را برنامه‌ریزی کردیم. الزامات برپایی نمایشگاه زمان‌بر بود، به همین دلیل این رویداد تاکنون برگزار نشده است. وضعیت قطر در آستانه جام‌جهانی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. قیمت‌ها در این کشور با توجه به نزدیک شدن به ایام بازی‌های جام‌جهانی گران‌تر می‌شود؛ ازاین‌رو مقایسه قیمت‌ها در مقطع زمانی این دوره در قطر با اروپا به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست.

رازدار افزود: با تصمیمی که سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گرفته‌اند، مجری برگزاری این نمایشگاه از کشور قطر انتخاب شد. با این ترتیب، هزینه تمام‌شده برای شرکت‌کنندگان در این رویداد کف قیمت خواهد بود. ما همواره به تداوم روابط با قطر فکر می‌کنیم؛ بنابراین حضور برخی از گروه‌های کالایی کشور به بعد از جام جهانی موکول شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در پایان گفت: صادرکنندگانی باید وارد بازار صادراتی قطر شوند که قدرت تامین داشته باشند.

سخن پایانی

روابط سیاسی ایران با قطر همواره دوستانه بوده، اما بازتاب آن در روابط اقتصادی دو کشور در حد روابط سیاسی نیست. بازار جذاب این کشور ثروتمند اکنون و در آستانه برگزاری جام‌جهانی، موردتوجه تجار ایرانی قرار گرفته و سفرهای هیات‌های تجاری دو کشور افزایش یافته است. ظرفیت ایران برای پذیرش گردشگران جام‌جهانی و تامین کالاهای موردنیاز این کشور برای میزبانی از میلیون‌ها فوتبال‌دوست از سراسر جهان می‌تواند سکوی پرشی برای دائمی‌کردن حضور ایران در بازارهای این کشور باشد. روابطی که با تعیین رایزن اقتصادی و گشایش مرکز تجاری ایران در قطر نوید بهبود می‌دهد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdzrx