جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 19109
تاریخ انتشار: 1401/05/30 00:55

نمایشگاه‌های داخلی، کلید ثبات قیمت خودرو

رامین ریوندی_کارشناس ارتباطات و رسانه

تنظیم قیمت خودرو، با برپایی نمایشگاه امکان‌پذیر است. اتمام مذاکرات احیای برجام در وین، قطعا تاثیر چشمگیری بر شرایط اقتصادی جامعه می‌گذارد و صدالبته، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های قاطبه جامعه از دست ندادن سرمایه با نگاهی به قیمت خودرو است، چراکه اکثریت مردم چشم بر روند مسالمت‌آمیز مذاکراتی دارند که به‌دنبال آن با نزولی شدن قیمت دلار و از سویی سیاست واردات خودرو به کشور بتوانند از نتیجه این واکنش اقتصادی، دستاوردی حداقلی مانند خرید یا ارتقای یک خودرو داخلی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان با نگاهی از زاویه دانش اقتصاد به این فرمول داشت، این است که سیاست دولت در این زمینه بر واردات خودروهای اقتصادی متمرکز است، آن‌هم با رعایت شرایط خاص که نتیجه اجرای درست این سیاست می‌تواند منجر به افزایش قیمت خودروهای لوکس خارجی حاضر در کشور شود، چراکه شمشیر کُند چنین سیاستی در صورت عدم‌واردات خودروهای اقتصادی، خود را مضمحل می‌کند و از سویی با نبود توان تقابل با ایجاد بازار رقابتی برای خودروهای لوکس موجود، ناخواسته قیمت آن دسته از خودروها را بالا می‌برد.

از سویی هم مدیران شرکت‌های خودروساز ایرانی بر این باورند که قیمت جهانی ارزان‌ترین خودرو با تبدیل نرخ ارز، فاصله زیادی با قیمت حال حاضر فروش کارخانه‌ای دارد و واردات خودرو می‌تواند سود بیشتری نصیب خودروسازان داخلی کند، چراکه قیمت‌ محصولاتشان را با بازار جهانی در رده کیفیتی خودشان قرار می‌دهد.

پس چاره رسیدن به بهترین نتیجه از این فرمول‌های پیچیده واردات در کنار احیای برجام و قیمت دلار چیست؟

یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های کنترل قیمت در علم اقتصاد، ایجاد تعادل دلخواه بین عرضه و تقاضاست و از آنجایی که بیشتر مردم برای خرید خودرو یا تبدیل خودرو خود به خودرویی روزآمدتر برنامه‌ریزی می‌کنند، ایجاد این فرآیند می‌تواند شروع خوبی برای کنترل قیمت و از سویی، ایجاد فضای رقابتی برای تسهیل خرید مصرف‌کنندگان واقعی باشد.

مدت مدیدی است تقویم نمایشگاهی کشور با نبود نمایشگاهی بر پایه خدمات واسپاری خودرو (لیزینگ) روبه‌رو است و از آنجایی که تعدد شرکت‌های واسپاری خودروهای سبک به اندازه کفایت نیست یا سیر صعودی تورم قیمت خودرو، با سیاست‌های آنها همسو نیست و صرفه اقتصادی توجیه‌پذیری برایشان به ارمغان نمی‌آورد، می‌توان از همیاری مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی یا کوچک‌تر و البته باتجربه که می‌توانند چرخ برگل نشسته واسپاری خودرو را به حرکت در بیاورند، کمک گرفت. از سویی خدمات واسپاری شامل حیطه بزرگ‌تری از ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی نیز می‌شود.

وجود نمایشگاهی داخلی با عنوان خدمات لیزینگ و واسپاری خودرو، می‌تواند یکی از راهکارهای قابل‌ارائه در شرایط کنونی بازار باشد، چراکه هم با سیاست بنگاه‌های اقتصادی خصوصی همسویی دارد و هم می‌تواند نیاز مصرف‌کننده واقعی را برطرف کند و مهم‌تر از همه، هیچ دلالی تن به خرید خودرو با شرایط واسپاری نمی‌دهد.

حال تا چه زمان می‌توان شاهد تسهیل شرایط برای مستقل شدن و تبلور بنگاه‌های اقتصادی خصوصی در زمینه خودرو بود و تا چه زمان باید منتظر دستور مسئولان با دست برداشتن از نگاه یک‌جانبه‌گرایی که همیشه در انتها به شکست خوردن قوانین دست و پاگیر واسپاری می‌انجامد، چشم‌انتظار ماند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdzq9