چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 13480
تاریخ انتشار: 1400/12/28 05:15

استفاده از لامپ رشد گیاه برای نهال و گیاهان آپارتمانی


استفاده از لامپ رشد گیاه برای نهال و گیاهان آپارتمانی

لامپ رشد گیاه یک ابزار فوق‌العاده مفید برای رشد سبزیجات، گیاهان و گل‌ها از بذر در داخل خانه می باشد. همچنین می‌توانید از چراغ‌ رشد گیاه برای شادی و سلامت گیاهان آپارتمانی، رشد میکروگرین‌ها یا حتی برای تأمین نور مکمل در داخل گلخانه استفاده کنید. علاوه بر این، گیاهان برای فتوسنتز و زندگی به نور زیاد و روشن متکی هستند. اما از کجا شروع کنیم؟ اگر در استفاده از چراغ های رشد تازه کار هستید، این مقاله نکات و اطلاعاتی در مورد استفاده از لامپ رشد گیاه برای نهال ها و سایر گیاهان داخلی ارائه می دهد.

 

 

چرا از لامپ رشد گیاه استفاده کنیم؟

گیاهان برای زنده ماندن به نور متکی هستند! گیاهان از طریق فرآیند فتوسنتز انرژی را از نور خورشید به دست می آورند و آن را به انرژی شیمیایی تبدیل می کنند که برای رشد آنها استفاده می شود. در بیشتر موارد، مقدار نوری که گیاه دریافت می‌کند، مستقیماً به شدت رشد آن بستگی دارد. استفاده از چراغ های رشد یک راه آسان و عالی برای تامین نور مکمل و حمایت از گیاهانی است که در آن نور طبیعی خورشید کافی نیست.

آیا نهال هایی را دیده اید که بسیار بلند هستند یا حتی به سمت پنجره متمایل شده اند؟ آنها در جستجوی نور بیشتر در حال کشش هستند. در دنیای نهال، قد بلندتر به معنای بهتر نیست! بدون نور کافی، نهال‌های گیاهی لاغر، نازک و ضعیف می‌شوند و در معرض خطر افتادن یا شکستن هستند. سایر گیاهان سرپوشیده ممکن است بدون نور کافی برای رشد، تولید و یا در غیر این صورت با حداکثر پتانسیل رشد کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از رشد نهال‌های ساق پا و رشد سالم‌تر و موفق‌تر گیاهان، استفاده از چراغ‌های رشد گیاه است. اغلب اوقات، یک پنجره آفتابی روشن به تنهایی نور کافی برای شروع بذر در داخل خانه را فراهم نمی کند. به خصوص در ماه‌های زمستان که ساعات روشنایی روز در حال حاضر کمیاب است. زمانی که بیشتر باغبان ها بذر را برای فصل بهار و تابستان پیش رو شروع می کنند. نور کافی که توسط لامپ های رشد گیاه فراهم می‌شود، نهال‌ها را کوتاه، پرپشت و قوی نگه می‌دارد. با این حال، پنجره های روشن و نور محیط معمولا برای اکثر گیاهان آپارتمانی کافی است.

 

چه گیاهانی به نور رشد نیاز دارند؟

برخی از گیاهان در بیشتر روز به نور روشن بی عیب و نقص نیاز دارند که به عنوان نیاز به «آفتاب کامل» توصیف می شود. گیاهان نور دوست شامل بیشتر نهال های گل و سبزیجات، محصولات یکساله فصل گرم مانند گیاهان گوجه فرنگی یا فلفل و کنف هستند. همه این گیاهان در حالی که در داخل خانه هستند از نور رشد بهره مند
می شوند، مهم نیست که چقدر فضا به طور طبیعی روشن باشد. ساکولنت‌ها، کاکتوس‌ها، میکروگرین‌ها و گیاهان نیز از آفتاب کامل لذت می‌برند، اما تا زمانی که در نزدیکی یک پنجره بسیار آفتابی قرار دارند (در صورتی که در نیمکره شمالی زندگی می‌کنید، به‌طور ایده‌آل رو به جنوب باشند) بدون استفاده از چراغ‌های رشد با موفقیت رشد می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی از گیاهان می توانند با نور کم تا متوسط ​​زندگی کنند، مانند پوتوس، فیلودندرون یا سانسوریا که همه گیاهان آپارتمانی محبوب هستند. سرخس ها، ارکیده ها و سبزی های برگدار نیز می توانند در سایه جزئی رشد کنند. اینکه آیا گیاهان آپارتمانی شما به نور رشد نیاز خواهند داشت یا نه بستگی به فضای شما دارد. بر اساس تحقیقات و تجربیات پرورش دهندگان، نور محیط از پنجره‌هایمان برای اکثر گیاهان آپارتمانی کافی است. با این حال، گیاهان در خانه های تاریک تر یا اتاق های داخلی بدون پنجره تا حد زیادی از نور استقبال
می کنند.

 

 

ارتفاع لامپ رشد از گیاه چقدر باشد؟

یک سوال رایج در مورد استفاده از لامپ رشد گیاه این است که آنها را تا چه حد بالای گیاهان آویزان کنیم. پاسخ این است که، بستگی دارد! معمولاً توصیه می‌شود چراغ‌های ال‌ای‌دی رشد گیاه با خروجی بالا را حداقل در پایین (یا بالاتر) روی گیاهان آویزان کنید. اگر خیلی نزدیک باشند، چراغ‌های ال‌ای‌دی می‌توانند گیاهان شما را بسوزانند، که به عنوان «سوختگی نور» شناخته می‌شود و شبیه به آفتاب سوختگی انسان است. از سوی دیگر، بسیاری از لامپ های فلورسنت زمانی بهترین عملکرد را دارند که فقط چند اینچ بالاتر از گیاهان قرار گیرند.

در صورت شک، توصیه های ارتفاع ارائه شده توسط سازنده چراغ را دنبال کنید. نهال های شاد که نور کافی دریافت می کنند مستقیماً به سمت بالا رشد می کنند و نسبتاً کوتاه و تنومند می مانند. نهال هایی که تشنه نور بیشتر هستند، بلند و نازک کشیده می شوند و یا به سمت درخشان ترین منبع نور متمایل می شوند. اگر نور خیلی نزدیک و شدید باشد، برگ‌های سوخته زرد یا قهوه‌ای می‌شوند و گاهی دارای لکه‌ها یا نوک‌های قهوه‌ای خشک می‌شوند. در بیشتر موارد، شما می خواهید بتوانید با بلندتر شدن گیاهان، چراغ ها را بالا ببرید. این را می توان با یک زنجیر سبک قابل تنظیم، سیستم قرقره یا ریسمان خوب انجام داد.

 

 

چه مدت باید چراغ رشد خود را روشن بگذارم؟

دانه ها برای جوانه زدن نیازی به نور ندارند. دمای گرم ثابت برای جوانه زدن مهمتر است، مانند دمایی که از طریق تشک حرارتی نهال ارائه می شود. بنابراین، از نظر فنی نیازی نیست لامپ رشد گیاه خود را تا زمانی که جوانه ها از خاک بیرون بیایند روشن کنید. با این حال، شما می خواهید نور را در اسرع وقت پس از جوانه زنی تامین کنید. نهال های تازه جوانه زده تمایل به ساق پا شدن دارند. برای ایمن کردن آن، می توانید چند روز پس از کاشت بذرها، چراغ را روشن کنید، حتی اگر آنها هنوز بیرون نیامده باشند.

پس از جوانه زدن، اکثر نهال های سبزی و سایر گیاهان باغی به حداقل 12 ساعت نور خوب در روز، همراه با 8 ساعت تاریکی نیاز دارند. با این حال، آنها با حدود 16 تا 18 ساعت نور بهترین رشد را خواهند داشت. گیاهان آپارتمانی با نور کمتری راضی هستند، جایی که 6 تا 12 نور کافی است (بسته به نوع گیاه).

برای کمک به حفظ برنامه نوری خود، پیشنهاد بر استفاده از یک تایمر می باشد تا مقوله تنظیم نور رشد بسیار راحت و اتومات انجام شود. تایمر را اینگونه تنظیم نمایید که چراغ ها را حدود ساعت 6 صبح روشن و در ساعت 9 شب خاموش کند. شما می توانید لیست کاملی از تمام لوازم برای پرورش گیاهان برای مصارف گلخانه و منزل را در فروشگاه ال ای دی سازان بیابید و در عرصه تجاری و مقایسه قیمت لامپ رشد گیاه در میان تولیدکنندگان، خریدار لامپ رشد گیاه ارزان با بالاترین کیفیت و گارانتی از ال ای دی سازان باشید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3erx94