چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 19232
تاریخ انتشار: 1401/06/05 00:40
خط پدافندی انتقال آب صنعت به «شرب» آماده بهره‌برداری است

تسهیل گردشگری با راه‌اندازی خطوط پروازی

استاندار یزد ضمن تشریح دستاوردهای نخستین سال استقرار دولت مردمی در این استان، از آماده بهره‌برداری شدن خط پدافندی انتقال آب صنعت به شرب با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اختصاص اعتباری معادل ۲۲ سال بودجه عمرانی یزد، در راستای اجرای خط انتقال آب از دریا به یزد در قالب واگذاری یک یا 2 معدن برای این امر خبر داد.

مهران فاطمی به‌مناسبت هفته دولت، در نشست با خبرنگاران که در محل سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، ضمن گرامیداشت این هفته و یاد و خاطره شهدای دولت به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: طی یک سال گذشته اقدامات موثری در استان انجام گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها تدوین برنامه تحولی استان با عنوان سند یزد نوین در ۱۵محور متناظر بر ظرفیت‌های جدید استان است که با شکوفایی آنها ریل جدیدی برای توسعه استان ایجاد خواهد شد.

وی از محاسن این برنامه به انطباق آن با اسناد بالادستی از جمله سند آمایش استان و فقط اداری نبودن و تدوین آن با مشارکت ذی‌نفعان اشاره کرد و گفت: استان برای نخستین‌بار صاحب یک برنامه تحولی در ۱۵ محور و ۱۸۰ برنامه اقدامی شده که به‌صورت هفتگی، محور به محور و طرح به طرح پیگیری می‌شود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در برش شهرستانی نیز طرح‌های اولویت‌دار، به‌همین صورت تدوین و مشخص شده که در استان چه اقدامی را در دستور کار داریم.

خط انتقال آب به یزد

فاطمی یکی دیگر از مشکلات در بدو ورود به استانداری را تعرض‌های مداوم به خط انتقال آب به یزد ذکر کرد و افزود: خوشبختانه با تدابیر لازم طی مدت گذشته، هیچ مشکلی را در این‌باره شاهد نیستیم.

وی از تشکیل کمیته آب در سطح معاون اول رئیس‌جمهوری با حضور برخی وزرا و نمایندگان دستگاه‌ها و 4 استاندار خبر داد و گفت: طرح‌های آبرسانی به‌صورت مداوم در این کمیته دنبال می‌شود که در همین راستا خط اضطراری آب برای مواقع تنش آبی در استان یزد مصوب و در همین راستا خط انتقال آب صنعتی چادرملو به مخزن یزد به طول ۳۰ کیلومتر در کمترین زمان ممکن با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده و در فاز اول ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب را انتقال می‌دهد و ۷۰۰ نفر از جمعیت استان را در مواقع اضطرار منتفع خواهد کرد.

استاندار افزود: در قالب نشست‌های این کمیته بیش از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب استان مصوب و در حال اجرا است تا تاب‌آوری استان در هنگام قطع آب افزایش یابد.

وی عنوان کرد: همین‌طور مصوب شد برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان یزد با ظرفیت نزدیک ۱۰۰ میلیون مترمکعب، یک یا 2 معدن اختصاص یابد که حجم سرمایه‌گذاری آن بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان، معادل بودجه عمرانی ۲۲ سال استان به نرخ امروز است.

این مسئول گفت: پیشنهاد شده تا 2 هزار میلیارد تومان از محل شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ به استان برای تامین زیرساخت‌های آب استان اختصاص یابد که این اعتبار به‌عنوان هزینه مالیاتی این واحدها منظور خواهد شد و این رقم معادل 4 سال بودجه عمرانی استان است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های کشاورزی و پساب در این بخش نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است، درباره اقدامات انجام‌شده در بخش گردشگری در جایگاه یکی از رئوس ماموریت‌های استان، اظهار کرد: در این حوزه به‌ویژه گردشگری سلامت، زیرساخت‌هایی موردنیاز بود که بزرگ‌ترین مشکل استان در این‌باره، نداشتن خطوط پروازی با پایه یزد بود.

فاطمی اظهار کرد: در همین راستا با بهترین شرکت هواپیمایی کشور مذاکره داشتیم و خوشبختانه تاکنون برای 2 پرواز هماهنگی و در کنار آن نیز شرکت پروازی «یزدایر ایران» با حجم سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

وی افزود: 2 هواپیمای ۳۱۰ ، جزو سرمایه‌های این شرکت هستند و امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی تا مهر امسال، 4 فروند هواپیمای مسافری را در استان داشته باشیم.

اجرای طرح‌های نیمه‌تمام

وی در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به سفر ریاست‌جمهوری به استان گفت: براساس سیاست دولت، طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در این سفر مدنظر قرار گرفت و ۷۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر و ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۸۵ مصوبه سفر به این حوزه اختصاص یافت.

استاندار در این‌باره خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سهم سفر به استان اختصاص یافته و به‌تازگی نیز به‌میزان ۴۰۰ میلیارد تومان برای جذب طرح‌های مشکل‌دار پیشنهاد شده است.

افتتاح ناقص قطار یزد ـ اقلید

فاطمی در همین رابطه به افتتاح ناقص قطار یزد ـ اقلید (فارس) و نیاز ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل این خط از محل اعتبارات سفر و همچنین اختصاص اعتبارات مناسب دیگری از محل سفر برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان اشاره کرد.

وی بااشاره به رونق دوباره گردشگری یزد در جریان نوروز امسال پس از 2 سال وقفه کرونایی اظهار کرد: در نوروز امسال بالغ بر یک میلیون گردشگر به یزد سفر کردند و بدنه گردشگری دوباره راه افتاد.

استاندار، اقدامات انجام‌گرفته درباره طرح نهضت ملی مسکن در استان را نیز یادآور شد و عنوان کرد: بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که برای ۶۰ هزار متقاضی، زمین موردنیاز تامین شده و برای نخستین‌بار مصمم به تحویل خانه‌های ویلایی به مردم در قالب این طرح هستیم.

فاطمی در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی انجام‌شده در استان طی یک سال گذشته، بیان کرد: ۳۳۰ واحد راکد صنعتی در استان شناسایی شد که ۷۳ واحد راه‌اندازی و مابقی دچار مشکلاتی هستند که در استان قابل‌رفع نیستند و به سطح ملی ارجاع شده‌اند.

تولید ناخالص داخلی استان

وی در همین رابطه به ارتقای GDP‌ استان به بالای 2 درصد طی ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: نرخ رشد اقتصادی استان در ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، ۵.۱۳ درصد رشد داشته و هفتمین استان کشور محسوب می‌شویم.

وی از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال گذشته به ۴۷.۸ درصد و قرار گرفتن به‌عنوان نخستین استان کشور، خبر داد و گفت: نسبت اشتغال نیز امسال ۴۲.۱ درصد شده و بالاترین رتبه در کشور را کسب کردیم.

به‌گفته استاندار، بیشترین کاهش نرخ بیکاری مردان در بهار ۱۴۰۱ متعلق به یزد و نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال از ۳۲.۳ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۲۲.۸ درصد در بهار امسال و نرخ بیکاری بانوان نیز در بهار ۱۴۰۰ معادل ۳۶.۱ درصد بوده که در بهار ۱۴۰۱ به ۲۶.۵ درصد کاهش یافت.

وی اظهار کرد: در شاخص نسبت مصارف به منابع بانکی استان از رقم ۷۲ درصد به ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۱ درصد بوده است.

فاطمی از پرداخت ۱۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه (تبصره ۱۶) خبر داد و گفت: طی آن ۱۴هزار و ۲۱۲ فقره وام ازدواج دادیم و رتبه اول این حوزه در کشور را کسب کردیم.

وی بااشاره به ۳۴ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استان در شرایط سخت تحریمی، سرمایه‌گذاران را مربوط به کشورهای اتریش، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان خواند و یزد را جزو 6استان برتر کشور در این حوزه ذکر کرد.

مدیریت پیک مصرف برق

استاندار به مدیریت پیک مصرف برق استان یزد بدون بروز هیچ‌گونه قطع برق خانگی و کشاورزی و حتی بدون فشار آوردن به بخش تولید اشاره و در ادامه عنوان کرد: استان یزد در اقدامی فناورانه بورسیه شغلی دانشجویان را مطرح و در دفترچه سازمان سنجش جای داده که براساس آن صنایع بهترین دانشجویان را برای فعالیت در واحدهای تحقیق و طراحی صنعتی موردحمایت قرار می‌دهند و خوشبختانه مشکل بیمه و سربازی آنها نیز به‌تازگی مرتفع شده است.

وی از اقدامات اساسی درباره انتقال حساب مالی شرکت‌های بزرگ و دفاتر مالیاتی آنها به داخل استان و تقویت ارتباطات مردمی مسئولان استانداری در یکشنبه خبر داد و گفت: ستاد نوآوری و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان به‌صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهد و در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به استان مقرر شد تا یزد به‌عنوان پایلوت قانون جهش تولید کشور تعیین شود.

فاطمی یزد را استان اول کشور در حوزه انرژی خورشیدی خواند و گفت: موفق‌ترین مدل سرمایه‌گذاری را برای تولید 2 هزار مگاوات ارائه کردیم و هم‌اکنون در بازه یک‌روزه به سرمایه‌گذاران این حوزه زمین واگذار می‌شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekxxp