جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 99697
تاریخ انتشار: 1402/10/09 06:40

مقایسه قیمت ورق گالوانیزه با ورق شیروانی و st37

برای مقایسه قیمت ورق گالوانیزه با ورق شیروانی و st37 باید معیارهای مختلفی نظیر شرایط بازار، نرخ ارز و دلار، ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر کدام از این دو ورق و دیگر موارد مشابه را در نظر گرفت. یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی شامل ورق‌ها هستند که از طریق فرایند نورد سرد یا نورد گرم تولید می‌شوند و سپس به­صورت شیت و رول به بازار راه پیدا می‌کنند.
مقایسه قیمت ورق گالوانیزه با ورق شیروانی و st37

برای مقایسه قیمت ورق گالوانیزه با ورق شیروانی و st37 باید معیارهای مختلفی نظیر شرایط بازار، نرخ ارز و دلار، ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر کدام از این دو ورق و دیگر موارد مشابه را در نظر گرفت. یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی شامل ورق‌ها هستند که از طریق فرایند نورد سرد یا نورد گرم تولید می‌شوند و سپس به­‌صورت شیت و رول به بازار راه پیدا می‌کنند.

آن دسته از ورق‌هایی که به روش نورد سرد تولید می‌شوند نسبت به نوع تولید شده به روش نورد گرم ارزش و قیمت بالاتری دارند. معمولا مدل­های تولید شده به روش نورد گرم اغلب در صنعت تولید لوازم خانگی و صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق St37 به روش نرده گرم و در دماهای بالا تولید می‌شود  و دارای ضخامت ۲.۱ تا ۱۶ میلی‌متر است. اما ورق گالوانیزه از طریق روش نورد سرد به تولید می‌رسد و به همین دلیل نسبت به St37 قیمت بیشتری دارد.  در ادامه مطلب قیمت دو ورق  شیروانی و را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه و St37

برای آن­که بتوانیم از مقایسه قیمت ورق گالوانیزه با ورق شیروانی و قیمت ورق st37 به یک نتیجه درست و مشخصی دست پیدا کنیم، باید با این ورق‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا بوده و عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت هر کدام از آنها را بشناسیم.

ورق گالوانیزه  یک نوع ورق شیروانی فلزی است که با استفاده از گالوانیزه کردن به­دست می‌آید و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. این نوع ورق اغلب در دکوراسیون داخلی، کارهای هنری، پروژه‌های صنعتی، ساخت پازل، ساخت جعبه‌های سوراخ‌دار و ایجاد سقف و دیوار در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

در واقع برای تولید ورق گالوانیزه یک لایه مقاوم در برابر زنگ زدگی روی ورق پایه قرار می‌گیرد که  از قرار گرفتن ورق پایه در مجاورت هوا، رطوبت و دیگر عوامل تخریبی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل شیروانی‌های فلزی یا گالوانیزه شده مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی دارند و به همین دلیل در بسیاری از صنایع قابل استفاده هستند.

ورق St37 نیز یک نوع ورقه فولادی است که به عنوان ورق سیاه نیز یاد می‌شود و در صنایع مختلفی نظیر صنعت ساختمان سازی، صنعت تولید خطوط لوله، صنعت پل‌سازی، صنعت ماشین سازی پو غیر استفاده می‌شود. این نوع ورق استحکام کششی بسیار خوبی دارد و در برابر خوردگی نیز می‌تواند تا حدودی مقاومت کند.  همچنین در برابر ضربه و فشار دارای مقاومت بالایی بوده و همچنین از قابلیت جوشکاری و شکل پذیری ایده‌آلی برخوردار است.

قیمت هر کدام از ورق‌های نام برده بر حسب شرایط در بازار متغیر بوده و یکی از مهم­ترین نکات برای خرید این دسته از محصولات داشتن اطلاعات کامل در رابطه با قیمت به­روز و لحظه‌ای هر کدام از آنها است. اما به طور کلی برای بررسی قیمت ورق شیروانی 6 متری و قیمت ورق st37 و مقایسه آنها با یکدیگر باید موارد مختلفی را در نظر گرفت که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

قیمت مواد اولیه برای تولید هر کدام از ورق‌های نام برده

به طور کلی برای تولید این دسته از محصولات از آلیاژ‌های مختلفی نظیر آهن و روی استفاده می‌شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت هر کدام از آنها در بازار، قیمت آهن، روی و دیگر آلیاژ‌های به کار رفته برای تولید است. به نحوی که اگر قیمت آهن روی و دیگر متریال ها روند صعودی داشته باشد قیمت ورق گالوانیزه و St37  نیز افزایش پیدا می‌کند. البته قیمت ورق گالوانیزه به شدت تابع قیمت ورق  St37 است. زیرا همانطور که گفتیم، ورق گالوانیزه و شیروانی با استفاده از ورق مذکور تحت فرایند نورد سرد تولید می‌شود.

میزان عرضه و تقاضا ورق های فولادی

دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه، شیروانی و St37 میزان عرضه و تقاضا است. به طور کلی هر گاه میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت نیز روند افزایشی خواهد داشت‌. اما در صورتی­که میزان عرضه محصول در بازار بیشتر از میزان تقاضای آن باشد قیمت‌ها متعادل‌تر خواهند.  بود. رونق صنعت خودروسازی و ساختمانی و دیگر مصرف کنندگان ورق‌های گالوانیزه و St37 بر بازار فروش این دسته از محصولات تاثیر گذاشته و منجر به افزایش میزان تقاضا می‌شود.

 

فرایند تولید ورق سیاه در مقایسه با ورق گالوانیزه زمان برتر است و همین عامل سبب شده است که تولیدکنندگان راحت‌تر و سریع­تر بتوانند، نیاز بازار به ورق گالوانیزه را مرتفع کنند. اما در رابطه با ورق سیاه شرایط برعکس بوده و به همین دلیل در اکثر اوقات میزان تقاضا برای ورق سیاه از میزان عرضه آن به بازار پیشی می‌گیرد.

هزینه تولید ورق های آهن

برای تولید هر کدام از این ورق‌ها هزینه‌های مختلفی نظیر هزینه نیروی انسانی، هزینه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، متریال اولیه و غیره نیاز است و به طور کلی آن دسته از تولیدکنندگانی که از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید برای تولید انواع ورق بهره می‌برند مبلغ کمتری را برای تولید پرداخت می‌کند و همچنین به سود بیشتری می‌رسند.

نرخ ارز

نرخ ارز  به صورت مستقیم بر قیمت این دسته از محصولات تاثیر می‌گذارد و بر حسب افزایش و یا کاهش نرخ ارز، قیمت انواع ورق متغیر است.

شرایط اقتصادی

به طور کلی در مواقعی که کشور دچار رکود اقتصادی باشد قیمت ورق‌های فلزی همانند بسیاری از محصولات کاهش پیدا می‌کند. اما با رونق اقتصادی بازار این دسته از محصولات نیز رونق خوبی دارد.

سیاست‌های تولید کنندگان

در حال حاضر ورق‌های گالوانیزه و سیاه به­واسطه تولید کنندگان مختلفی تولید و عرضه می‌شود. به همین دلیل گاهی اوقات قیمت ورق‌های فلزی تحت تاثیر تصمیمات مدیریتی و سیاست‌های هزینه‌ای قرار می‌گیرد و از این‌رو هنگام مراجعه به بازار برای خرید یک نوع ورق با دو برند مختلف، با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شویم.

مقایسه ورق گالوانیزه با ورق St37

یکی مهم­ترین نکاتی که در مقایسه قیمت ورق گالوانیزه با ورق سیاه باید به آن اشاره کنیم این است که این ورق، یکی از زیر مجموعه‌های ورق سیاه به شمار می‌رود و معمولاً به عنوان یک متریال پایه برای تولید ورق گالوانیزه و شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برای تولید ورق شیروانی یا گالوانیزه از ورق St37 به عنوان ورق فولادی پایه استفاده می‌شود و ورق گالوانیزه یکی از زیر مجموعه‌های ورق سیاه یا St37 به حساب می‌آید.

منتهی ورق گالوانیزه نسبت به ورق سیاه در محیط‌های مرطوب و خورنده مقاومت و دوام بیشتری دارد. از اینرو ورق سیاه برخلاف ورق شیروانی گزینه مناسبی برای محیط‌های مرطوب نیست. اما در عوض ورق سیاه نسبت به شیروانی مقاومت کششی بیشتری دارد و اغلب در صنایع سنگین نظیر کشتی‌سازی، ماشین سازی و صنایعی که نیاز به ورق فولادی مقاوم دارند استفاده می‌شود.

یکی دیگر از بارزترین تفاوت‌های موجود بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه ویژگی‌های ظاهری آنها است‌. ورق سیاه نمایی خشن مات و سطحی زبر دارد. اما ورق شیروانی دارای سطحی صاف و شفاف است. ورق سیاه با ابعاد و ضخامت متنوع‌تری نسبت به ورق گالوانیزه تولید می‌شود.

خلاصه آنچه که عنوان شد

با توجه به توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که ورق گالوانیزه نسبت به ورق سیاه یا ورق St37 قیمت بالاتری دارد و نرخ ورق گالوانیزه به­صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت ورق St37  قرار دارد. برای اطلاع از جزئیات روز مصالح موردنیاز­تان هم­اکنون می­توانید با مراجعه به وب­سایت آهن­ رسان، ضمن برخورداری از مشاوره کارشناسان سفارش خود را هم ثبت کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368jbe