چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 19121
تاریخ انتشار: 1401/05/30 01:48

تعیین‌تکلیف افزایش حقوق معلمان با رتبه‌بندی

قانون رتبه‌بندی معلمان سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان وارد مرحله اجرایی شده است. به‌گفته وزیر آموزش و پرورش، تمامی فرآیند اجرای رتبه‌بندی معلمان، از تعیین رتبه تا حقوق در ۴۵ روز انجام خواهد شد.

براساس گزارش‌های اخیر، سامانه رتبه‌بندی برای آن دسته از معلمانی که مشمول می‌شوند جهت بارگذاری مدارک در دسترس است.

 اینکه بالاخره پس از ۱۲ سال تلاش معلمان به نتیجه رسیده و این قشر براساس چارچوب و قوانین مشخص رتبه‌بندی می‌شوند، امیدواری‌شان را برانگیخته است. با این همه باید دید اجرای طرح مذکور چقدر به معیشت معلمان کمک می‌کند.

 ابهامات بسیاری نیز درباره تعیین‌تکلیف ۸ گروه خارج‌‌شده از آیین‌نامه نیز وجود دارد. به نتیجه رسیدن قانون رتبه‌بندی بسیار حائز اهمیت است؛ البته این موضوع پس از سال‌های متمادی ابهام و انتظار، چندان هم دور از انتظار نبود.  درباره کم و کیف احتمالی ظرح رتبه‌بندی معلمان خبرنگار گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه فرهنگی، مطبوعاتی صمت با مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون مجلس در ابتدا اظهار کرد: وقتی آیین‌نامه‌ای نوشته می‌شود، دولت مفاد آن را پس از تایید شورای نگهبان، اجرایی می‌کند.

در جریان رتبه‌بندی نیز دو نفر از اعضای کمیسیون به نمایندگی از دیگر نمایندگان مامور شدند بر ادامه کار نظارت کنند. تنظیم آیین‌نامه آنقدر طولانی شد که ۲۵ مرتبه ویرایش شد؛ بنابراین به‌دلیل امور دیگر کمیسیون، مثل مسائل کشوری و حوزه انتخابی، موضوع رتبه‌بندی معلمان به نمایندگان موردتایید کمیسیون سپرده شد و دیگر نمایندگان از جزئیات و سرانجام آن اطلاعی ندارند.

ویس‌کرمی در ادامه افزود: برخی از مصوبات آیین‌نامه با قانون سازگار نبود که کمیته تطبیقی (کمیته اتفاق مجلس) پس از بررسی‌های متمادی به این نتیجه رسید که مواردی با قانون همخوانی ندارد و در نهایت دولت آنها را اصلاح کرد. سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور به‌دلیل برنامه‌های مربوط به استخدام و بحث تبدیل وضعیت، در تنظیم آیین‌نامه دخیل و صاحب‌نظر بوده‌اند. باتوجه به کل شرایط یادشده آیین‌نامه موجود، به‌عنوان ماحصل تلاش‌ها تصویب شد.

شرط افزایش حقوق قابل‌توجه

او میزان افزایش حقوق معلمان را متناسب با رتبه تعیین‌‌شده دانست و گفت: نمی‌توان دریافتی معلمان را به‌طور دقیق مشخص کرد. اگر معلمان رتبه مورد‌نظر را به‌دست بیاورند، حقوق متناسب با رتبه خود را دریافت می‌کنند.  در قانون نیز پیش‌بینی شده میزان افزایش حقوق هر معلمی باتوجه به اینکه در کدام یک از سطوح رتبه‌ای ۱ تا ۵ قرار گرفته، تعیین می‌شود، این در حالی است که بسیاری از معلمان در رتبه پایین قرار می‌گیرند.  صحت این پیش‌بینی تا زمان اجرای کامل رتبه‌بندی و به‌دلیل طولانی بودن فرآیند در هاله‌ای از ابهام است. ابتدا باید مدارک افراد بارگذاری و سپس بررسی و نتیجه اعلام شود.

در ادامه نتیجه در معرض نظر ذی‌نفعان قرار می‌گیرد و اگر اعتراضی داشتند بررسی می‌شود.

ویس‌کرمی ادامه داد: حقوق فرد با فرد فرق می‌کند؛ بنابراین برآورد آن، برای مجلس کار آسانی نیست. شاید به‌طور میانگین حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود. البته این موضوع نیز بستگی به رتبه معلمان دارد.

مثلا اگر در رتبه ۵ قرار گیرند حقوق‌شان بسیار بالاتر می‌رود. البته باتوجه به شرایط و قوانینی که در نظر گرفته شد، ممکن است معلمی نتواند چنین رتبه‌ای را به‌دست آورد.

بدهی دولت زودتر پرداخت شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن اشاره به بارگذاری مدارک خاطرنشان کرد: در مرحله فعلی باید اسناد و مدارک معلمان تهیه شود. طبق فرمول و جدولی که تهیه شده امتیاز‌ها باید وارد و شاخص‌ها تعیین شود تا بتوان رتبه را اعلام کرد. بقیه ماجرا اعداد و ارقامی است که در یکدیگر ضرب می‌شوند.

برای مثال تعداد امتیاز و نمره‌ای که معلمان کسب می‌کنند، در فوق‌العاده آن ضرب و به حقوق معلمان اضافه می‌شود. رتبه‌بندی از شهریور ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود و معتبر است.  مبالغی که به معلمان پرداخت نشده، دینی به گردن دولت محسوب می‌شود.

افزایش کیفیت آموزش

ویس‌کرمی درباره تاثیر رتبه‌بندی معلمان بر کیفیت سیستم آموزشی کشور تصریح کرد: تلاش کمیسیون آموزش این بود که کیفیت آموزش کشور بالا برود و مقداری نیز به وضعیت معیشتی معلمان کشور کمک شود.

 اگر طرح رتبه‌بندی، درست اجرا شود، در کیفیت آموزش اثر دارد. معلمان در رتبه‌بندی باید تلاش کنند شاخص‌هایی را ارتقا دهند.

 اگر معلمی در رتبه یک قرار می‌گیرد باید تلاش کند که شاخص‌های خود را ارتقا دهد و پله‌پله به رتبه‌های بالاتر برسد. این امر چند سالی نیز زمان می‌برد.

جز استثناهایی مانند استعدادهای درخشان، در بقیه موارد این موضوع باعث می‌شود معلمان، تلاش‌های مضاعفی جز در بحث تدریس، ‌برای ارتقای خود انجام دهند. این موضوع منجر به افزایش کیفیت آموزش می‌شود، اما باید در عمل نیز پس از چند سال ارزیابی، شاهد تغییرات آنها باشیم.

چالش‌ها به نتیجه می‌ارزید

او در پایان افزود: باتوجه به شرایط اقتصادی و تورم افزایش مختصر حقوق، کفاف زندگی معلمان را نمی‌دهد، اما به‌قول معروف باز هم از هیچی بهتر است.

کاری که دولت‌ها و مجلس‌های گذشته شهامت انجام آن را نداشتند، کمیسیون ورود پیدا کرد و آن را به سرانجام رساند. رتبه‌بندی معلمان قطعا چالش‌ها و فشارهای روانی بسیاری را به کمیسیون تحمیل کرد، اما سرانجام به نتیجه مطلوبی رسید.

در این راستا قانون مرتبط با پزشکان و مردم را نیز در دست اقدام داریم که آن هم طرح سودمندی است. همچنین پیش از این بحث دانش‌بنیان‌ها مطرح بود که در کمیسیون آموزش تصویب شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqpkw