سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 6021
تاریخ انتشار: 1400/08/26 15:22

اهمیت شناخت بازار هدف در صادرات

سیامک اخطاری-فعال اقتصاد

ارتباط موثر با جهان و گسترش روابط بین‌المللی در وهله نخست اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب رفع مشکلات مختلف و بحران‌های ناشی از نبود تعاملات خواهد شد. 

بخش معدن و صنایع معدنی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی جوامع، از این قاعده مستثنا نیست و مزایای بی‌‌شمار توسعه روابط بین‌المللی در این حوزه را نمی‌توان انکار کرد.

 به عبارتی، بحث صادرات و حضور در بازارهای جهانی از مصادیق ارتباط با جهان و تعاملات بین‌المللی در حوزه معدن است. یکی از حوزه‌هایی که به عقیده برخی کارشناسان و فعالان اقتصاد در بحث صادرات ضعیف عمل کرده، صنعت سنگ ساختمانی است. باید توجه داشت همواره عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. 

در وهله نخست باید اشاره کرد صنعت سنگ ساختمانی ایران گرفتار ضعف در تبیین دیدگاه و راهبرد شده است؛ به نحوی که شیوه‌های مدیریتی موجود، نگاه صنعت سنگ را تنها به بازارهای داخلی معطوف کرده و از همین رو، فعالان این صنعت آمادگی کمی برای اجرای اهداف گسترده صادراتی دارند. 

می‌توان گفت در بحث صادرات محصولات صنعت سنگ به‌ویژه سنگ‌های ساختمانی نبود نگرش مناسب صادراتی، کمبود سازماندهی و در نهایت نبود مدیریت کارآمد برای پررنگ کردن حضور ایران در بازارهای جهانی، باعث شد ضمن کاهش اعتماد به ‌نفس فعالان این صنعت، به سمت خام‌فروشی حرکت کنیم. 

به بیانی ساده‌تر، نبود ساز کار صحیح در راستای صادرات صنعت سنگ، منجر شد تا تفکرات منفی از جمله نبود خریدار برای محصولات ایران به‌طور ناخودآگاه شایع شده و به جای صادر کردن تولیدات سنگ کشور، خام‌فروشی در این حوزه شکل گیرد. 

متاسفانه تاکنون ارزیابی دقیقی از نیاز بازار صادراتی انجام نشده و این یک خلأ مهم به شمار می‌رود چراکه بازار صادراتی نیازمند مطالعات پایه‌ای و تحقیق بازار است؛ شناخت فرهنگ مصرف و تشخیص کریدورهای صادراتی، سرمایه‌گذاری برای بازاریابی و در پایان چگونگی حضور در بازارهای هدف کنونی از جمله مواردی هستند که در مطالعه بازار صادراتی باید به آنها توجه ویژه‌ شود. 

دسترسی محدود ایران به بازارهای سنگ‌های فرآوری‌شده باعث شده کشورهایی مانند هند در منطقه خلیج‌فارس بتوانند حضور موفق‌تری داشته باشند و این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی صنعت سنگ کشور است. 

به عبارتی،‌ عدم حضور مناسب ایران در بازارهای جهانی، راه را برای موفقیت سایر کشورها هموار کرده است.

 تشکیل شرکت‌های جوینت‌ونچر‌، تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات مستقل از تولید و حضور در بازار هدف با مشارکت طرف‌های بین‌المللی را می‌توان از راه‌های رفع مشکلات صادرات صنعت سنگ معرفی کرد.

 ایران صادرکننده سنگ‌های ساختمانی طبیعی است و در این حوزه از لحاظ ظرفیت و جایگاه در بین ۵ کشور برتر دنیاست اما باید اشاره کرد که تکیه بر صادرات محصولات خام در عمل نیازهای اساسی برای توسعه صنعتی را برآورده نخواهد کرد.

 فاصله گرفتن از خام‌فروشی و توسعه نگرش صادرات فرآوری‌محور علاوه‌بر توسعه صنایع و معادن و افزایش ارزش افزوده، با ایجاد ظرفیت‌های شغلی به رونق اقتصادی جامعه کمک خواهد کرد. 

در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت توجه به گسترش روابط جهانی در بخش معدن یک از مسائلی است که باید بیش از پیش به آن توسط نهادهای دولتی توجه شود زیرا توسعه معادن بدون ورود سرمایه مناسب، وجود فناوری پیشرفته و در نهایت حضور فعالان معدنی در بازارهای بین‌المللی میسر نخواهد شد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xmmz3