دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 90939
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/05/08 07:51

قفسه برای تجهیز فروشگاه های زنجیره ای

امروزه با پیشرفت در صنعت فروش و تأسیس فروشگاه ها و هایپر مارکت های زنجیره ای، شاهد افزایش رقابت میان مدیران فروشگاه ها هستیم.
قفسه برای تجهیز فروشگاه های زنجیره ای

امروزه با پیشرفت در صنعت فروش و تأسیس فروشگاه ها و هایپر مارکت های زنجیره ای، شاهد افزایش رقابت میان مدیران فروشگاه ها هستیم. علاوه بر عرضه ی کلای مرغوب و با کیفیت در فروشگاه، عوامل دیگری در این رقابت مؤثر هستند که در گذشته چندان به چشم نمی آمدند. قفسه بندی فروشگاه، یکی از مؤثر ترین عوامل در جذب مشتری و فروش بیشتر است. با چیدمان منظم و اصولی کالا در قفسه ها، میل به خرید و مراجعه مجدد به فروشگاه افزایش پیدا می کند و بالعکس. با چیدمانی نامنظم تصویری آشفته در ذهن مشتری مجسم می شود که آن را سردرگم کرده و میل به خرید از آن فروشگاه را کاهش میدهد.

درادامه ی این مطلب قصد داریم که انواع قفسه بندی و نوع چیدمان را برای جذب بیشتر و رضایت مشتری شرح دهیم.

نحوه چیدمان قفسه بندی فروشگاه:

چیدمان اصولی و منظم یکی از مؤثر ترین عوامل در جذب مخاطب و رضایت مشتری است. افراد در ابتدا با بدو ورود به فروشگاه، با محیط و نوع چیدمان در فروشگاه مواجه می شوند که در صورت نا منظم بودن تصویری آشفته در ذهن مشتری نقش خواهد بست. این تصویر، تأثیر منفی روی فروش خواهد داشت.

با یک طراحی اصولی و منظم به راحتی می توان روی ذهن مخاطب تأثیر مثبت گذاشت و فضایی جذاب و ایده آل را برای مشتری ایجاد کرد.

قفسه بندی بر اساس نوع کالا:

مهم ترین عامل در قفسه بندی فروشگاهی، دسته بندی بر اساس نوع کالا است. به این معنی که کالاهایی که به یکدیگر مربوط اند و در یک دسته قرار می گیرند را در قفسه های نزدیک به هم قرار داد. در این صورت مشتری مجبور نخواهد شد که برای خرید، به چند نقطه فروشگاه مراجعه کند.

به طور مثال قفسه حبوبات، گوشت، لبنیات، روغن، مواد شوینده و... در قفسه های نزدیک بهم قرار می گیرند. با رعایت این نکته تصویری خوشایند را برای مشتری به جا خواهید گذاشت که سبب مراجعه مجدد، جذب مشتری و رضایت از خرید خواهد شد. با دسته بندی درست مواد و قرار دادن منظم در قفسه ها، خریدی لذت بخش را به مشتری هدیه میدهید.

قرار دادن قفسه های میانی برای کالای پر فروش:

یکی دیگر از روش ها برای جلب رضایت مشتری، در معرض دید قرار دادن کالای پر فروش است. با چیدمان کالاهای پر فروش در قفسه های میانی فروشگاه، نه تنها از اتلاف وقت جلوگیری می شود، بلکه سبب ازدحام و شلوغی در یک نقطه فروشگاه نمی شود. کالای کوچک و ریز که پر فروش هستند، در قفسه های بزرگ قابل مشاهده نیستند. با قرار دادن این کالا ها در قفسه های میانی و مخصوص به راحتی مشتریان اهمیت دهید.


 

ابعاد قفسه بندی:

با در نظر گرفتن محیط فروشگاه، باید از قفسه هایی با ابعاد مناسب استفاده کرد. با تو جه به نوع کالای استفاده شده نیز ابعاد قفسه متفاوت است. بنابراین با در نظر گرفتن محیط فروشگاه و کالای مورد استفاده، باید قفسه ای را انتخاب کرد که علاوه بر بهینه سازی فضا، ظاهری جذاب را به نمایش بگذارد.

استفاده حداکثری از فضای موجود:

قفسه های فروشگاهی در دو نوع یک طرفه و دوطرفه موجود هستند. با در نظر گرفتن فضای فروشگاه، باید از قفسه مناسب استفاده کرد. قفسه های دو طرفه برای قسمت مرکزی مناسب اند. قفسه های گرد فضایی که کم تر است را میتوانند به راحتی پوشش دهند.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد، فاصله بین قفسه هاست. فاصله مناسب سبب تردد راحت مشتریان و انتخاب آسان محصول می شود. اگر فاصله مناسب برای قفسه ها در نظر گرفته نشود، احتمال تجمع مشتری و ریزش کالا از قفسه ها افزایش پیدا می کند که صورت خوشی ندارد.

بنابراین با یک طراحی ایده آل و مناسب جهت فاصله قفسه ها می توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد.


 


 

انواع قفسه بندی فروشگاه:

قفسه یک طرفه: قفسه یک طرفه همان طور که از نامش پیداست، در یک طرف آن می توان کالا قرار داد و طرف دیگر آن به دیوار میچسبد. فروشگاه و هایپر مارکت های بزرگ را می توان با قفسه های یک طرفه کاملا پوشش داد و نهایت استفاده را از فضا برد و از تجهیزات فروشگاهی بیشتری استفاده نمود. علاوه بر این در مغازه های کوچک هم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر فروشگاه مواد خوراکی برای لباس هم مناسب است. به عنوان دکور مغازه و فروشگاه محسوب می شود و باید به بهترین نحو در مکان مناسب نصب شود.

قفسه دو طرفه: قفسه های دو طرفه قابلیت نگهداری کالا را در دو طرف خود دارند. در فضای داخلی و مرکزی فروشگاه مورد استفاده قرار می گیرند که سبب جداسازی فضای فروشگاه و تقسیم بندی آن می شوند.


 


 

از قفسه های دو طرفه برای فروشگاه های بزرگ استفاده می شود زیرا به فضای زیادی نیاز دارند. کالاهای بسیاری را در خود جا میدهند و گنجایش بالایی نسبت به قفسه های یک طرفه دارند.

قفسه سوپری: قفسه های سوپری که مخصوص مغازه و سوپر مارکت ها هستند در انواع مختلفی موجودند. یکی از مدل های پر کاربرد آن، قفسه گرد است که قابلیت دسترسی به کالا در چهار طرف را دارد. تحمل وزن کمی دارند. هم چنین ظاهری جذاب و دلنشین را به فضا میبخشند. بسیار کاربردی هستند و سبب صرفه جویی در فضا می شود همانند قفسه راک.

قفسه هایپری: قفسه هایپری نوع دیگری از قفسه ها به شمار میرود که در ابعاد بزرگ وجود دارند. برای فروشگاه های بزرگ مناسب اند و به دلیل داشتن ابعاد بزرگ و ظاهر زیبا از قیمت بیشتری نسبت به سایر قفسه ها برخوردارند. تحمل وزن کمی دارند و برای اجناس دارای وزن کم طراحی شده اند.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oxr6q