شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 6712
تاریخ انتشار: 1400/09/06 13:33

یارانه به مصرف‌کننده پرداخت شود

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران معتقد است با وجود اشتباه بودن اجرای طرح ارز ترجیحی، توقف این طرح باید به صورت تدریجی باشد، در غیر این صورت، شاهدافزایش افسارگسیخته و مهارنشدنی قیمت‌ها خواهیم بود.

به‌گزارش صمت به نقل از روابط‌عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، شاهرخ عباس‌زاده با انتقاد از تداوم اجرای سیاست ارز ترجیحی گفت: موجودیت ارز ۴٢٠٠ تومانی و به‌طور کلی، چندنرخی بودن ارز برای اقتصاد کشور مضر است، زیرا باعث ایجاد امضاهای طلایی و افزایش رانت ارزی می‌شود که دیدیم همین اتفاق هم افتاد.

وی افزود: سال ٩٧ که موضوع اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف تامین کالاهای ضروری کشور مصوب شد، قرار بود این ارز در دسترس عموم باشد و بدون رانت، برای تامین کالاهای ضروری استفاده شود تا از افزایش نرخ برخی کاهالا جلوگیری کند اما اجرای این طرح و چندنرخی شدن، باعث ایجاد مشکلات متعددی شد.

به‌گفته عباس‌زاده، ایجاد رانت ارزی، دریافت ارز و عدم‌واردات کالا، افزایش نرخ کالاهای ضروری، افزایش اختلاف در پرونده‌های ارزی بازرگانان و ایجاد تورم داخلی، برخی از مشکلاتی هستند که در اثر اجرای طرح ارز ترجیحی ایجاد شدند.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با اشاره به مشکلات بیان شده، اجرای طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ را اشتباه دولت قبل دانست و یادآور شد: اگرچه اجرای این طرح اشتباه بود اما اکنون نیز توقف یک‌باره آن، باعث افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و ایجاد تورم قابل‌توجه و مهارنشدنی در قیمت‌ها، به‌ویژه نرخ نهاده‌های دامی و در نهایت، افزایش نرخ مرغ و... خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است ارز ۴٢٠٠ تومانی حذف شود، این کار باید به صورت تدریجی باشد، افزود: بهترین جایگزین برای این طرح، پرداخت یارانه به مصرف‌کننده نهایی به‌جای دلال و واسطه‌گران است. عباس‌زاده یادآور شد: ادامه اجرای طرح ارز ۴٢٠٠ تومانی، علاوه‌بر نارضایتی جامعه، شدت گرفتن روند مقروض شدن دولت به بانک مرکزی را در پی خواهد داشت، ضمن اینکه به‌طور قطع، شاهد دریافت ارز بیشتر و کاهش واردات کالاهای اساسی خواهیم بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l9xk2