پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 20260
نویسنده: شهرام شیرکوند
تاریخ انتشار: 1401/08/10 06:55

ارتباط صنعت خودرو با رفاه اجتماعی

شهرام شیرکوند پژوهشگر و مشاور صنعت
ارتباط صنعت خودرو با رفاه اجتماعی

صنعت نقش مهمی در رشد، رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی، توسعه کسبوکار و آسایش مردم ایفا میکند. بسیاری از کشورها با تلاش مستمر صنعت خود را به سطحی از رشد و شکوفایی رساندهاند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کنند و درصد بالایی از اشتغال، درآمد و ارزشافزوده کشورشان را به آن اختصاص دهند، زیرا رشد صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش، سبب تولید محصولات باکیفیتتر و مناسبتر میشود. باتوجه به گستردگی صنایع خودروسازی ایران، این صنعت از حیث اثرگذاری بر توسعه کسبوکار، افزایش فرصتهای شغلی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه حملونقل عمومی، افزایش رفاه اجتماعی نقشی بیبدیل دارد.

ارتباط بین این صنعت با بخشهای گوناگون اجتماعی و اقتصادی این باور را تقویت میکند که در ایران، خودروسازی و صنایع مرتبط با آن، موتور محرک صنعت کشور و از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت هستند.

 در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و پیشرفته، صنعت خودرو از اجزای مهم اقتصاد ملی بهشمار میرود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و جزو اساسیترین شاخصهای توسعه اجتماعی کشورهاست.

 باوجود اینکه صنعت خودرو تنها عامل توسعه بهشمار نمیرود، آثار اقتصادی آن در همه زمینهها و فعالیتهای اقتصادی و صنعتی مشهود است.

در بیشتر کشورهای صنعتی به موازات سرمایهگذاری در بخشهای مهم اقتصادی و کشاورزی، به توسعه و بهبود صنعت خودرو نیز توجه و بهطور مستقیم و غیرمستقیم (صنایع مرتبط) در آن سرمایهگذاری میشود. هرچند ممکن است سرمایهگذاری در صنایع داخلی بهویژه صنعت خودرو، بار مالی داشته باشد، اما برای تسریع در روند توسعه این صنعت در کشور و برطرف کردن موانع حوزه خودرو بهمنظور جهانیسازی برند خودرو ایرانی، تقبل هزینههای این بخش ازسوی دولت اجتنابناپذیر است.علاوه بر نقش صنعت خودرو در توسعه کسبوکار، ارتباط تنگاتنگ عموم افراد جامعه با صنعت خودرو در زمینههای گوناگون حملونقل، اهمیت خودرو در زندگی شهروندان از نظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی را دوچندان میکند و بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت در اجتماع است.

ارتباط عمیق خودروهای سواری، تجاری، امدادی و... با زندگی شهروندان از نظر دسترسی به رفاه اجتماعی و نقش اساسی انواع خودروها در توسعه حملونقل و ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت است.

آمیختگی شبکه حملونقل و خودروهای عمومی و شخصی با زندگی مردم از بعد دسترسی به خدمات اجتماعی و رفاهی و نقشآفرینی این سیستم در کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی، نشان از نقش اجتماعی صنعت خودرو در حوزه حملونقل دارد؛ بنابراین بهمنظور توسعه کسبوکار، افزایش رفاه شهروندان، تسریع در حملونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیتهای اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی، توجه به سرمایهگذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد. بهطور حتم توسعه صنایع داخلی در هر کشور نقش مهمی در رشد رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی و آسایش مردم ایفا میکند.

البته باوجود تمام تاثیراتی که توسعه صنعت خودرو در بهبود حملونقل و خدمترسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه دارد، توجه به تولید خودروهای ایمن، با فناوری جدید و بدون نیاز به سوخت فسیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است و موجب کاهش اثرات زیانبار برای محیط زیست، سلامت جامعه و رفاه شهروندان شده و بیتردید آرامشخاطر شهروندان جامعه را نیز بهدنبال خواهد داشت.

بهرهگیری از فناوریهای نوین صنعت در خودروسازی و ارتقای کیفی قطعات از مهمترین پیششرطهای تولید خودرو باکیفیت است و بهاعتقاد کارشناسان حوزه بازار، کیفیت محصول در کنار نرخ مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقهای و جهانی است که اگر مورد عنایت جدی تولیدکنندگان قرار گیرد، رونق تولید محقق
می
شود.  قدمت صنعت خودرو ایران به حدود 60 سال پیش بازمیگردد. با نگاهی به راهبردهای اثرگذاری بیشتر این صنعت در رشد اقتصادی کشور درمییابیم بهبود نقش صنعت خودرو کشور در گرو اجرایی کردن ۵ راهبرد ایجاد پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، تاکید بر صادرات خودرو، ایجاد پایگاه تولید قطعات با علامت تجاری داخلی با تاکید بر مزیتهای داخلی، جذب سرمایههای داخلی و خارجی برای توسعه صادرات و راهاندازی مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه است.

 بنا بر آنچه بیان شد بهمنظور شکوفایی صنعت خودرو در ایران، توسعه کسبوکار، افزایش رفاه شهروندان، توسعه صنایع وابسته به خودروسازی، تسریع در توسعه بخش حملونقل زمینی، نوسازی ناوگان حملونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیتهای اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی آحاد جامعه، توجه دولت به توسعه سرمایهگذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l59rr