جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 95429
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/07/25 05:18
صمت آخرین وضعیت بازار طلا با توجه به جنگ حماس و اسرائیل را بررسی کرد

انتظار بازار طلا برای آرامش در خاورمیانه

یک روز کاملا عادی آغاز می‌شود؛ به هر دلیلی خبرها از گرانی طلا می‌گویند و همین کافی‌است تا در کسری از ثانیه همه چیز به هم بریزد و مردم به سمت طلافروشی‌ها سرازیر شوند.
انتظار بازار طلا برای آرامش در خاورمیانه

برخی فروشنده هستند و برخی خریدار اما در هر حال نگاه طلافروش به تلویزیون کوچکی است که در کنج مغازه نصب شده و هر لحظه تغییر ارقام در جدول نرخ روز ارز و طلا و سکه می‌تواند برای شما با سود یا ضرر همراه باشد. این روزها که «هزار تومانی زیر پای فیل است» معلوم نیست آن سرویس‌های طلای سنگین و پر زرق و برق پشت ویترین طلافروشی‌ها نصیب چه کسی می‌شود؟ البته مدت‌هاست که جمله خرید و پس‌انداز «برای روز مبادا» پس از خروج از طلافروشی و در جواب کلمه «مبارکه» به گوش می‌رسد. در واقع نگاه مردم به طلا مدتی است، نگاه به کالایی سرمایه‌ای و برای «پس‌انداز» شده بلکه به واسطه این بازاری که هر لحظه متفاوت از لحظه قبل است، سودی نصیبشان شود. حالا چند روزی است جنگ اسرائیل و غزه هم مزید بر علت شده و در کنار افزایش نرخ جهانی طلا، تکانی به بازار داده و هرکه را می‌تواند و پس‌اندازی دارد را به سمت خرید و پس‌انداز کشیده است.

افزایش بی‌رویه نرخ طلا

در ابتدا بد نیست گذری به تغییر نرخ طلا در سال‌های اخیر داشته باشیم. مهر سال ۱۳۹۸؛ نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی یک هزار و ۴۸۹ دلار بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۶ هزار و ۶۵ تومان معامله می‌شد.

مهر سال ۱۳۹۹؛ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۳۱ دلار بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار داخل ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۱۲۵ تومان معامله می‌شد.

مهر سال ۱۴۰۰؛ نرخ طلا ی ۱۸ عیار به گرمی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

مهر سال ۱۴۰۱؛ ارزش هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۷۴ هزار تومان شد.

مهر سال ۱۴۰۲؛ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان معامله شد.

موج افزایش نرخ طلا طی سال‌های گذشته موجب شد تا بسیاری از افراد، نگاه خود را از کاربری طلا به عنوان کالای مصرفی و زینتی به کالای سرمایه‌گذاری تغییر دهند. البته برخی از فعالان بازار طلا نیز معتقدند که طلا جزو سبد کالاهای ضروری مردم نیست و با توجه به بهبود نرخ طلا در دوسال گذشته مردم همچنان مایل به خرید آن نیستند و بیشتر به سمت خرید مصنوعات بدل و نقره‌جات می‌روند. این درحالی است که از دیرباز افزایش ذخایر طلای خانگی در خانواده‌های ایرانی به سنتی دیرینه بدل شده و در بسیاری از خانوارها، هر پس‌اندازی ولو کوچک تبدیل به چند گرم طلا شده و در گوشه‌ای پس‌انداز می‌شود. در حقیقت نگاه سرمایه‌گذاری به طلا موجب شده که مردم برای حفظ سرمایه به خرید طلای مستعمل، سکه و طلای آب شده روی آورند که البته طلافروشان معتقدند این نوع فروش، سودی برای صنف طلا و جواهر ندارد و در عین حال ممکن است شاهد تخلفات بسیاری نیز در رابطه با آن باشیم که در این صورت خریدار متضرر اصلی است. همچنین برخی نیز به سوی خرید طلای دسته دوم با هدف کسب سود بیشتر می‌روند که در این رابطه نیز در برخی از موارد شاهد تخلفاتی چون فروش طلا با عیار پایین و حتی بدلی بودن آن روبه‌رو هستیم.

طلای دست دوم نخرید

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با وضعیت فعلی بازار طلا با توجه به جنگ غزه و اسرائیل به صمت گفت: از ابتدای سال شاهد روند کاهش نرخ ۷ تا ۹ درصدی طلا و همچنین کاهش تقاضا در بازار بودیم. البته بازار به یک ثبات نسبی رسیده بود و دیگر شاهد نوسانات لحظه‌ای و بی‌رویه نبودیم. اما درحال‌حاضر به با توجه به اتفاقات اخیر در خاورمیانه شاهد افزایش شدید نرخ اونس جهانی طلا هستیم. البته برخی از این نوسانات مربوط به افزایش نرخ ارز است. اما در نهایت با توجه به افزایش نرخ اونس جهانی طلا، بازارهای داخلی طلا و سکه نیز افزایش نرخ داشته است. وی با توجه به افزایش نرخ طلا و خریدهای هیجانی در بازار اظهارکرد: در یک هفته اخیر با وجود افزایش نرخ طلا باز هم شاهد افزایش تقاضا در بازار طلا و سکه نبوده‌ایم و بازار روال عادی خود را طی می‌کند.

بازار به ثبات می‌رسد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با آینده بازار طلا و سکه بیان کرد: عوامل مختلفی در تغییر نرخ طلا و سکه تاثیرگذار است که شامل نرخ طلای بازارهای جهانی، بازار داخلی ارز و عرضه و تقاضای طلا و سکه می‌شود. قطعا بازار طلا و سکه به ثبات قبلی خواهد رسید؛ اما در کل آینده سمت و سوی نرخ طلا در بازار جهانی به مسائل موجود در خاورمیانه بستگی دارد. وی با اشاره به رکود موجود در بازار گفت: بازار طلا در رکود به سر می‌برد و ذخایر خانگی زیاد طلا که گاهی در خبرها به آن اشاره می‌شود مربوط به خرید سال‌های قبل است.

بذر افشان با بیان پیشنهادی به متقاضیان برای خرید طلا گفت: هر زمان که مردم تصمیم به خرید طلا و سکه می‌گیرند، بهتر است در انتظار تغییر قیمت‌های بازار نمانده و اقدام به خرید کنند. در مجموع پیشنهاد ما این است که مردم در شرایط التهاب، بازار را مدیریت کنند. چرا که با این کار به ثبات بازار و ایجاد شرایط مطلوبی برای خرید کمک می‌کنند. وی دیدگاه پس‌اندازی به طلا را رسمی قدیمی دانست و افزود: مردم از زمان‌های قدیم طلا را یک سرمایه امن و دراز مدت می‌بینند و البته این کالا کاربردی زینتی نیز دارد. اما متاسفانه طی چند سال گذشته مردم به سمت سرمایه‌گذاری‌های کاذب رفته‌اند.

بانک همکاری کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیشنهادی در رابطه با به‌کارگیری طلاهای بلااستفاده در خانه‌ّها مطرح کرد و افزود: امیدواریم دولت و بانک مرکزی شرایطی را فراهم کنند تا افرادی که ذخیره طلا خانگی دارند، طلاهای خود را وارد چرخه تولید کنند. در نتیجه این روند، درآمدزایی خوبی برای آنها و بانک نیز خواهد داشت. همچنین طلاهای بلااستفاده نیز وارد چرخه تولید می‌شوند. پیشنهاد ما این است که طوری برنامه‌ریزی کنند که سرمایه‌های ذخیره شده در خانه‌ها به روند تولید و بازار برگشت داده شد و در عین حال سود حاصل از این سرمایه‌گذاری به افراد بر پایه سود ذخایر طلا بازگردد.

خرید از طریق فضای مجازی ممنوع!

بذر افشان در رابطه با خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی بیان کرد: با توجه به اینکه سکه و طلا جزو فلزات گرانبها هستند نباید در این مورد به خریدهای اینترنتی و خرید در فضای مجازی اعتماد کرد و توصیه می‌شود مردم از این طریق خرید نکنند. در بسیاری از موارد طلا و سکه‌هایی که به صورت‌های غیر حضوری و از مراکز خرید رسمی، فروش می‌رود؛ دارای اشکالاتی بوده و بسیاری از خریداران متضرر جهت پیگیری به اتحادیه مراجعه می‌کنند. بسیاری از این موارد خرید از طریق فضای مجازی بوده و اتحادیه کار زیادی در این مورد نمی‌تواند انجام دهد. مردم با توجه به اهمیت موضوع و شرایط فنی موثر بر اصالت طلا و سکه حتما به صورت حضوری خرید کنند و هنگام خرید به نکات لازم توجه داشته باشند. همچنین باید از فروشنده درخواست فاکتور رسمی کنند.

وی در ادامه گفت: تخلفات ممکن است در تمام رسته‌های مربوط به طلا و سکه وجود داشته باشد و توصیه ما به مردم این است که خرید هر محصول را از رسته مربوط به آن انجام دهند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با خرید طلا به عنوان اندوخته مالی اظهارکرد: خرید مصنوعات طلا، گزینه مطمئن‌تری برای پس‌انداز است چرا که زیر نظر اتحادیه و کارگاه‌های تولیدی است.

 همچنین خرید طلاهای دسته دوم به‌عنوان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، گزینه مناسبی نبوده و پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین بهتر است برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، مصنوعات نو خریداری شود، به علاوه اینکه مصنوعات نو با قیمت‌های مختلفی در بازار موجود است و با حداقل و حداکثر اجرت به فروش می‌رسد. حتی گاهی مصنوعات نو با نرخ مصنوعات دسته دوم برابری می‌کند. از سوی دیگر می‌توان به خرید سکه نیز نگاه سرمایه‌گذاری داشت اما باید از مغازه‌هایی اقدام به خرید کرد که جواز در رسته سکه فروشی دارند.

منتظر تغییر نرخ در بازار نمانید

آیت محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با وضعیت فعلی بازار طلا با توجه به جنگ غزه و اسرائیل به صمت گفت: از ابتدای سال آرامش در بازار حاکم بود، اما اکنون شاهد نوسانات قیمتی در بازار هستیم که امیدواریم با آرامش خاورمیانه به زودی بازارها به آرامش قبلی خود برگردند. در واقع افزایش‌قیمت طلا در بازار داخلی به دلیل تنش‌های منطقه بوده که این موضوع با اثر روی اونس جهانی طلا بازار ارز، سکه و طلا داخل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی در ارتباط با آینده بازار طلا و سکه بیان کرد: اکنون برای اظهارنظر زود است و نمی‌توان پیش‌بینی درستی در رابطه با آن داشت. باید منتظر وضعیت اونس جهانی طلا ماند.

محمدولی با بیان پیشنهادی به خریداران طلا افزود: بهتر است مردم هر زمان که نیاز به خرید دارند این اقدام را انجام دهند. چرا که این کار به ثبات بازار کمک خواهد کرد.

زمان خرید مهم است

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به استقبال مردم از خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری اظهارکرد: هیچ خریداری در درازمدت برای خرید طلا دچار ضرر وزیان نمی‌شود اما در کوتاه مدت ممکن است خرید با زیان مواجه شود. وی با بیان اینکه خرید طلا و سکه در بازار سنتی همواره ریسک‌هایی برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد، توضیح داد: در دهه ۹۰ و پس از شدید شدن تحریم‌ها، مردم عمده منابع ریالی خود را تبدیل به طلا و ارز کردند. با توجه به افزایش تقاضا، بازاری داغ برای دلالان نیز فراهم شد و در این دهه نیز شکایت‌های زیادی در خصوص سکه‌های تقلبی و غیربانکی داشتیم؛ به عبارتی مردم به دلیل کم اطلاعی از فنون کار، در این سرمایه‌گذاری متحمل ضررهایی می‌شدند.

به جواز کسب توجه کنید

محمدولی همچنین با اشاره به کلاهبرداری‌های صورت گرفته در رابطه با خرید طلا و سکه بیان کرد: مردم باید به طلافروشی‌هایی مراجعه کنند که دارای جواز کسب هستند چرا که در صورت بروز تخلف امکان بررسی و پیگیری شکایت وجود دارد.

سخن پایانی

در کوتاه مدت نرخ طلا و سکه، متاثر از جنگ فلسطین و اسرائیل روند صعودی پیش گرفت و بازار طلا این روزها به واسطه وضعیت بدی که در خاورمیانه ایجاد شده نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. اما با این حال ظاهرا این بار شاهد تصمیمات هیجانی مردم نبوده و میزان تقاضا با توجه به افزایش نرخ موجود در بازار افزایش نیافته است. اما برای بازگشتن به آرامش قبلی نیاز به زمان و روشن شدن تکلیف جنگ میان دو کشور است. از سوی دیگر خرید طلا برای سرمایه‌گذاری روشی مطلوب است که تنها رمز موفقیت در آن صبر برای گذر زمان به منظور افزایش ارزش طلا است.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aae5v