سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 18380
تاریخ انتشار: 1401/04/27 23:45
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خبرداد

۴ رام قطارشهری اصفهان آماده تحویل

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: چهار رام خط یک مترو اصفهان در چین آماده تحویل به ایران است، اما به‌دلیل کمبود منابع مالی تاکنون انجام نشده است.

سیدمحسن واعظی‌فر ظهر در نشست خبری بااشاره به اینکه خط یک مترو اصفهان به طول ۲۱ کیلومتر و ۲۰۰ متر از شهرک قدس خیابان امام‌خمینی (ره) در شمال غرب تا پایانه صفه در جنوب شهر اصفهان اجرا شده و ۲۰ ایستگاه دارد، اظهار کرد: این خط که هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است، ۸۷درصد پیشرفت دارد و ۱۳درصد باقیمانده در این پروژه مربوط به واگن‌هایی است که باید تامین می‌شد. وی با بیان اینکه خط یک مترو اصفهان اکنون با ۱۴رام فعالیت می‌کند، در حالی که نیاز به‌وجود ۳۳ رام در این خط است، افزود: این خط برای خدمات‌دهی بهتر نیازمند تامین تجهیزات است؛ سرفاصله‌ها و زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌های مترو در خط یک باید ۲دقیقه و نیم باشد، در حالی که هم‌اکنون به‌دلیل نبود رام قطار این سرفاصله‌ها به ۱۱دقیقه می‌رسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان بااشاره به اینکه روزانه ۸۰ هزار نفر مسافر در خط یک مترو جابه‌جا می‌شود، تصریح کرد: هرقدر فاصله زمانی توقف قطارها در ایستگاه‌ها زیاد باشد، مقبولیت آن برای شهروندان کمتر می‌شود؛ از این‌رو پیش‌تر قرارداد برای خرید قطار بسته شد، قطار نیز خریداری شده، اما مشکل اصلی منابع مالی است و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند جور هزینه‌های بالای قطار شهری را بر دوش بکشد.

به‌گزارش مهر، واعظی‌فر با بیان اینکه تامین ۵۰درصد اعتبارات قطار شهری برعهده دولت و ۵۰درصد برعهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: 4رام قطار در چین آماده تحویل به ایران است؛ در سفر رئیس‌جمهوری به اصفهان این مسئله نیز مطرح شد که آن را حل کنند.

وی با بیان اینکه باتوجه به موقعیت زمینی برای هر خط واگن و قطار مخصوص آن خط باید خریداری شود، ابراز کرد: چین در قرارداد برای وندورهای مترو اصفهان (تجهیزات ساخت خطوط مترو) از تجهیزات اروپا استفاده می‌کند. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه سیویل خط یک تمام شده است، افزود: تنها در ایستگاه 33 پل است که برای دسترسی در محدوده کارخانه میراثی چالش داشتیم و اجاره دسترسی ندادند.

تکمیل خط یک مترو در صورت تامین‌اعتبار 2 سال زمان می‌برد

واعظی‌فر با بیان اینکه تکمیل خط یک مترو اصفهان نیازمند بیش از یک میلیارد تومان برای ساخت مسیرهای دسترسی و ۱۳۰میلیون یورو پول برای خرید قطار و تجهیزات دپو است، گفت: در صورت تامین اعتبارات موردنیاز تکمیل خط یک مترو، 2 سال زمان می‌برد.

وی درباره توسعه خط یک مترو و اتصال آن به مترو شاهین‌شهر، ابراز کرد: طرح توسعه خط یک از سمت ایستگاه شهرک‌قدس به‌سمت دانشگاه صنعتی (میدان استقلال) حدود 5 کیلومتر و نیم است و آغاز عملیات اجرایی آن منوط به منابع مالی شهرداری است که ماه آینده به مناقصه گذاشته می‌شود؛ همچنین قرار است از منابع داخلی شهرداری به این بخش داده شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه توسعه خط یک مترو برعهده شهرداری اصفهان است، خاطرنشان کرد: طراحی پروژه انجام شده و استدلال ما این است که شرکت‌های در مسیر این پروژه از جمله نفت، پالایشگاه و نیروگاه کمک کنند، اما شهرداری شاهین‌شهر ذی‌نفع شده و برای دریافت اعتبارات پیگیر است.

واعظی‌فر با بیان اینکه عملیات اجرایی توسعه خط یک مترو به‌سمت شاهین‌شهر امسال آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسیر نیز برای 5 ایستگاه نیاز به آزادسازی و ۱۰رام قطار دارد که اعتبار موردنیاز آن ۲هزار میلیارد تومان برای ایستگاه‌ها و ۹۰میلیون یورو برای رام و تجهیزات است.

وی همچنین بااشاره به اینکه مترو بهارستان به طول ۱۹و نیم کیلومتر در حال اجرا است و ریل‌گذاری این مسیر به‌سمت سپاهان شهر انجام شده، افزود: احداث ایستگاه سپاهان شهر نیز با شهرداری اصفهان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه ساخت هر ایستگاه مترو حدود ۲۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، به وضعیت خط 2 مترو اشاره کرد و گفت: خط دوی مترو اصفهان قرار بود ۷ساله اجرا شود که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ شروع شده است.

اجرای ۱۴کیلومتر از خط 2 مترو در اولویت اول

واعظی‌فر با بیان اینکه خط 2 مترو به طول ۲۴کیلومتر و ۷۰۰متر از شهرک دارک یا امام‌حسین (ع) در شمال محله زینبیه آغاز می‌شود، ادامه داد: این خط که ۲۳ ایستگاه دارد، سمت جنوب ایستگاه حافظ را به‌سمت خیابان آمادگاه دور می‌زند و پس از آن مسیر مترو غربی- شرقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت اول اجرا ۱۶ایستگاه به طول ۱۴کیلومتر تا ایستگاه شهید حجازی (ابتدای کهندژ) است، افزود: عملیات اجرایی از 2 جبهه همزمان با دستگاه تی بی ‌ام آغاز شده است و تاکنون ۳۸درصد سفت‌کاری خط دوم انجام شده است. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان به ورود دستگاه تی بی‌ام با قطر ۹سانتیمتر به ایستگاه خیابان کاشانی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اصفهان یک شهر میراثی است و درباره خط مترو با مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری تفاهمنامه داریم که عملیات اجرایی خطوط مترو آسیبی به میراث شهر وارد نکند.وی ابراز کرد: این چالش‌ها در کشورهای دنیا نظیر فرانسه، یونان و ایتالیا نیز مطرح بوده و ما در این زمینه در خط یک مترو از کمک مشاوران خارجی کمک گرفتیم و مقرر شد که با در نظر گرفتن تمهیداتی به میراث آسیب نرسد.

عملیات اجرایی در ایستگاه ابن‌سینا متوقف نشده است

واعظی‌فر درباره کشف آثار تاریخی در ایستگاه ابن‌سینا نیز خاطرنشان کرد: در عملیات اجرایی خط 2 مترو مقرر شده در هر محدوده میراثی کاوش انجام شد، در خیابان ابن‌سینا گزارشی آمد، گمانه‌زنی‌های زمین‌شناسی مطرح شده بود که در ارتفاعی حتی تا هفت متر خاک‌دستی و نخاله است، اما سازه میراثی نبود.وی با بیان اینکه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی عملیات اجرایی خط 2 مترو در ایستگاه ابن‌سینا حدود 3 ماه متوقف بود، گفت: اکنون عملیات اجرایی مترو در ایستگاه ابن‌سینا متوقف نیست، بررسی‌ها انجام شده و شایعات فضای مجازی واقعیت نبوده است.

مترو ارتباطی با فرونشست ندارد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: ایستگاه بعدی میدان امام‌علی (ع) یا عتیق است که خط مترو 20 متر زیر این بنا ساخته می‌شود و در همه مراحل، ناظر میراث، حضور دارد.واعظی‌فر درباره پایش وضعیت فرونشست زمین در خط یک مترو اصفهان نیز ابراز کرد: فرونشست بر اثر برداشت آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد و سبب از بین رفتن آبخوان می‌شود، این پدیده کاری به مترو ندارد و تاکنون آثار فرونشست را در مترو اصفهان ندیده‌ایم.

سخن پایانی

مطالعات قطار شهری اصفهان از قبل انقلاب از زمان احداث کارخانه ذوب‌آهن مطرح شد که از ذوب‌آهن تا فرودگاه اصفهان مسیر ریلی باشد. پس از انقلاب یک شرکت استرالیایی مطالعات طرح حمل و نقل شهری اصفهان را از سال ۱۳۷۷ انجام داد. بودجه این پروژه در سال ۱۳۷۹ در مجلس مصوب و عملیات اجرایی خط یک مترو سال ۱۳۸۰ در شورای ترافیک تصویب شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekwl6