چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 88261
تاریخ انتشار: 1402/04/03 09:09

سردرگمی خریداران خودرو بعد از مصوبه جدید

در فروردین ۱۴۰۲، شورای رقابت تصمیم به قیمت‌گذاری جدید برای خودروهای داخلی غیرمونتاژی و در ادامه خودروهای مونتاژی گرفت، در حالی که بازار و خریداران همچنان درباره قیمت‌گذاری خودرو دچار سردرگمی هستند و تاکنون چندین بار شاهد تغییر قیمت‌ها از سوی شورای بودیم.
سردرگمی خریداران خودرو بعد از مصوبه جدید

تصویب افزایش قیمت خودروهای داخلی در فروردین ماه سال جاری باعث شده است که مصوبه شورای رقابت در خصوص قیمت و مدل عرضه‌ها در سامانه یکپارچه نه تنها نتوانسته جلب رضایت خودروسازان کند، بلکه سبب سردرگمی خریداران نیز شده است. به گونه‌ای که از یک طرف خودروسازان به قیمت‌گذاری محصولات خود اعتراض دارند و از طرف دیگر، متقاضیان خرید خودرو با چند قیمتی بودن خودروها روبرو هستند. بسیاری از مردم نیز در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی مطمئن نیستند که قیمت ثبت‌نام خودروهایشان بر اساس قیمت کارخانه خواهد بود یا قیمت مصوب شورای رقابت.

در سوی دیگر و در ادامه ماجرا، بحث قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی نیز پیش کشیده شد و برای اولین بار شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری این خودروها ورود کرد و به صورت ناگهانی قیمت تعداد زیادی از خودروها را کاهش داد به طوری که بعضی از خودروها با بیش از یک میلیارد تومان کاهش قیمت‌گذاری شدند. این موضوع با واکنش شرکت‌های مونتاژ خودرو مواجه شد و عنوان شد این قیمت‌گذاری مبنای صحیحی نداشته و با نرخ فعلی دلار همسو نیست و به این موضوع اعتراض کردند. در میان درگیری‌های بین شورای رقابت و خودروسازان، طرح‌های پیش فروش سامانه یکپارچه پی در پی اجرا شده و افراد بیشتری به جمع کسانی می‌پیوندند که خودروهای بدون قیمت مشخص و مصوب را خریداری می‌کنند و موضوع به اعتراضات بیشتری در میان عموم منجر شده است. خریداران از قیمت خودروهای خریداری در طرح‌های پیش فروش مطلع نبوده و همین باعث ایجاد فشار، دل‌نگرانی از وضعیت نامشخص خریداران شده است.

همچنین در روزهای اخیر، با کاهش تب دلار در بازار آزاد و انتشار اخبار مربوط به سیاست خارجی و برجام، بازار آزاد خودرو شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی و حتی مونتاژی و وارداتی بود. در میان با تغییر چند باره قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی، بازار را بیشتر به هم ریخته و سردرگمی بیشتری را در خریداران ایجاد کرده است. از بهمن ماه ۱۴۰۱ تاکنون، این شورا چندین بار اطلاعیه در مورد بازار خودرو صادر کرده و مبنای قیمت‌گذاری خودرو را بر اساس مدل هزینه تمام شده به اضافه سود عادله اعلام نموده است. این شیوه تعیین نرخ در کمتر از دو ماه باعث افزایش انتقادات به قیمت‌گذاری شورای رقابت در بازار خودرو شده است.

با توجه به این مسائل پیش آمده گفته می‌شود که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در حال بررسی مسئله قیمت‌گذاری خودروهای داخلی هستند و قصد دارند راهکارهای مناسبی را ارائه دهند تا بازار خودرو به ثبات برسد و سردرگمی مردم در این حوزه به پایان برسد.

برای رسیدن به نتیجه‌ای مناسب و قابل قبول برای همه طرف‌ها، لازم است که دولت، مجلس، شورای رقابت و سایر مسئولین در این زمینه به صورت هم‌افزا و در راستای حمایت از تولید داخلی، کاهش قیمت خودروها و حل مشکلات موجود در این حوزه به صورت جدی و مسئولانه به کار بپردازند. در غیر این‌صورت، بازار خودروی ایران همچنان با مشکلاتی از قبیل بی‌ثباتی قیمت‌ها، کمبود تولید و عرضه مناسب و سردرگمی خریداران مواجه خواهد ماند.

 

منبع: خودروبانک


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxj5y