چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 5213
تاریخ انتشار: 1400/08/17 13:32
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای اداری شهرستان شاهرود:

عدالت صنعتی با اجرای طرح آمایش امکان‌پذیر می‌شود

نهمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان سمنان و شهرستان شاهرود بود که ضمن بازدید از واحد‌های صنعتی مختلف در این شهرستان، مشکلات و چالش‌های موجود در این منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت برخورداری همه مناطق کشور از زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی گفت: مهم‌ترین هدف طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور ایجاد توازن منطقه‌ای و برقراری عدالت در همه شهرستان‌های کشور است.

به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین در نشست شورای اداری شهرستان شاهرود اظهار کرد: طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری تا پایان امسال برای ۴۵۰ شهرستان کشور تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح ویژگی‌های هر شهرستان، منابع، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های آنها بررسی می‌شود، افزود: برمبنای این طرح، سرمایه‌گذاری جدید یا ارتقای سرمایه‌گذاری‌های قبلی در هر شهرستان براساس میزان اشتغالی که باید در ۴ سال آینده ایجاد شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

فاطمی امین با بیان اینکه در استان سمنان نیز مانند برخی استان‌ها با نبود تعادل روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: نبود تعادل در سرمایه‌گذاری مهاجرت‌هایی را به دنبال دارد که در نتیجه آنها مشکلاتی در مبدأ و مقصد مهاجران ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای طرح آمایش صنعتی مذاکراتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده تا این کار با کیفیت بیشتر انجام شود.

بررسی مشکلات ۳ واحد صنعتی شاهرود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشکلات حوزه صنعت شاهرود با حضور و بازدید از شهرک صنعتی این شهر مورد بررسی قرار گرفت، گفت: راه‌حل مشکلات و رفع چالش‌ها در مصوبات سفر مطرح می‌شود.

رضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از ۳ کارخانه صنعتی شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه مشکلات حوزه صنعت شاهرود با حضور و بازدید از شهرک صنعتی این شهر مورد بررسی قرار گرفت، ابراز کرد: داروسازی، ذوب‌آهن و فولاد ازجمله واحدهای صنعتی به شمار می‌رفتند که برای رفع موانع تولید خود نیازمند راهکارها و چاره‌جویی بودند که این موارد احصا شد.

وی با بیان اینکه شرکت داروسازی با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۹ میلیارد ریال در شهرک صنعتی شاهرود مستقر و ظرفیت تولید سالانه ۲۲۰ تن از محصول را دارد، افزود: این واحد تولیدی که در زمینه‌ تولید مواد اولیه داروهای انسانی فعالیت دارد به دلیل کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه تولیدی، راکد و غیرفعال است.

وی با بیان اینکه طرح شرکت ذوب‌آهن در شهرک صنعتی شاهرود در حال اجراست، ابراز کرد: این طرح در زمینی به متراژ ۱۱ هکتار بنا شده که برای آن حدود ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

فاطمی امین تصریح کرد: تامین نشدن زیرساخت‌های شهرک صنعتی، نبود زیرساخت‌های مخابراتی و فاضلاب شهرک صنعتی، راه دسترسی به واحد، احداث نیروگاه برق و تسهیلات بانکی از مهم‌ترین موانع تولید این واحد صنعتی بود که برای آن نیز تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد شاهرود با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در کیلومتر ۱۵ جاده دامغان مستقر است، افزود: واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود ۵۸ میلیارد ریالی ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن میلگرد فولادی و زمینه اشتغال حدود ۱۴۰ نفر را فراهم کرده است که برای این واحد نیز تصمیماتی گرفته شد و درنهایت همه این موانع در مصوبات سفر مطرح می‌شود.

احیای واحد‌های صنعتی راکد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر احیای واحد‌های صنعتی راکد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از آمادگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حل مشکلات کارخانه سیمان بیارجمند شاهرود خبر داد.

سیدرضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی شاهرود نیز به خبرنگاران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۲ هفته پیش پس از برگزاری نشست‌ با مدیران و سهامداران کارخانه در حال ساخت سیمان بیارجمند، پیگیری برای تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه را در دستور کار قرار داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت با آسان‌سازی برخی روندها مقدمات حل مشکلات را فراهم خواهد کرد، افزود: از سوی دیگر، با توجه به اینکه تکمیل طرح ساخت سیمان بیارجمند نیازمند اعتبار قابل‌توجهی است، تلاش می‌شود یک سرمایه‌گذار عمده برای پیوستن به طرح جذب شود.

وی درباره راه‌اندازی کارخانه داروسازی شاهرود نیز گفت: این کارخانه به دلیل مشکلات مالی بیش از ۱۰ سال در این وضعیت باقی مانده، اما براساس گفته سرمایه‌گذار، مشکلات بانکی قابل حل است و پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده کمک برای راه‌اندازی کارخانه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به بازدیدهای انجام‌شده از برخی واحدهای صنعتی شاهرود ابراز کرد: تعدادی از این واحدها در حال ساخت هستند و اگر حمایت ویژه شوند تا پایان سال قابل راه‌اندازی خواهند بود.

پیگیری مشکلات دانش‌بنیان‌ها

سیدرضا فاطمی ‌امین همچنین با حضور در جمع نخبگان، صاحب‌نظران و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان شاهرود، علاوه‌بر بررسی مشکلات این شرکت‌ها، از پیگیری برای رفع دغدغه‌های آنها خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور به بررسی ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز پرداخته می‌شود، افزود: واحدهای تولیدی بزرگ به یک باره متولد نمی‌شوند بلکه از دل واحدهای کوچکی بیرون می‌آیند که در شرایط سخت ایستادگی کرده و راه رسیدن به توسعه را پیدا می‌کنند. در این جلسه نمایندگان شرکت‌های حاضر به بیان برخی از مسائل مربوط به حوزه‌های فعالیت خود پرداختند. موانع موجود در دریافت تسهیلات، ضرورت ساخت یک کارخانه تولید نرم‌افزار در شاهرود و وجود مشکلات در واگذاری زمین از جمله مشکلات مطرح‌شده از سوی نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان‌ شاهرود در این نشست بود.

بازدید از کارخانه کاغذ سنگی

سیدرضا فاطمی امین در ادامه سفر یک‌روزه خود به شاهرود به‌عنوان نماینده معین رئیس‌‌جمهوری از کارخانه در حال ساخت تولید کاغذ از سنگ آهک این شهرستان باردید کرد. کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک متعلق به شرکت معدنی نوظهور شاهرود، چهارمین مقصد بازدیدهای صنعتی فاطمی امین در سفر به شاهرود بود. وی در این بازدید، موانع و مشکلات موجود بر سر بهره‌برداری از این واحد تولیدی را بررسی کرد. این کارخانه با ظرفیت اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در نزدیکی کارخانه فولاد شاهرود در حال ساخت است. به گفته مدیرعامل کارخانه، این صنعت در خط تولید خود به آب نیاز ندارد و به همین دلیل به‌عنوان صنعت سبز در دنیا شناخته‌ می‌شود.

بازدید از یک واحد فرآوری زعفران

سیدرضا فاطمی ‌امین در ادامه سفر به شاهرود به‌عنوان وزیر معین رئیس‌‌جمهوری در جریان نهمین سفر استانی دولت، از یک مرکز فرآوری زعفران در این شهرستان بازدید کرد. در این مرکز بزرگ‌ترین طرح کاشت مکانیزه زعفران در کشور در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار اجرا شده است. علاوه‌بر کشت زعفران، بخش دیگر این طرح مربوط به واحد فرآوری و بسته‌بندی گل زعفران به منظور جلوگیری از خام‌فروشی محصول به خارج از شهرستان است. در این طرح که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مستقر در شاهرود در حال اجراست، برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شده است. این افراد در بخش‌های گوناگون همچون آماده‌سازی پیاز زعفران، کاشت و فرآوری کود مشغول به کار هستند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mj854