شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 16137
تاریخ انتشار: 1401/02/21 04:22
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در دیدار با سفیر بلاروس تاکید کرد

سرمایه‌گذاری مشترک با بلاروس

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در دیدار با سفیر بلاروس با تاکید بر توجه به پارک‌های فناوری در ایران گفت: معافیت‌های متعددی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش پایه در ایران وجود دارد که می‌توان از معافیت مالیاتی، گمرکی و بیمه‌ای یاد کرد.

علی فتی ضمن بیان این مطلب با تاکید بر همکاری مشترک فناوری بین مراکز علم و فناوری هرمزگان با بلاروس گفت: با پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک به صورت ۵۰ ـ۵۰ می‌توان ارتباط پارک علم و فناوری هرمزگان را با پارکی در بلاروس برقرار کرد. همچنین در این دیدار تاسیس خانه راهبری همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران و بلاروس نیز پیشنهاد شد.
علی فتی، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در دیدار با سفیر بلاروس گفت: در هرمزگان به‌دنبال کشاورزی مبتنی بر آب شور هستیم، چرا که موقعیت بی‌نظیر این استان با دارا بودن افزون بر ۲ هزار کیلومتر مرز دریایی اینجا را برای این‌گونه فعالیت‌ها در کشور بسیار مساعد و کم‌نظیر کرده است. همچنین هرمزگان در زمینه پرورش ماهی در قفس و میگو تبدیل به قطب کشور خواهد شد و بیشتر محصولات صیفی این استان به روسیه و کشورهای آسیایی صادر می‌شود و آمادگی همکاری در زمینه موضوع‌های مرتبط با آب و همچنین در زمینه فولاد و صنایع پالایشگاهی و انرژی‌بر را داریم.


تاسیس خانه راهبری همکاری‌های علمی
به‌گزارش خبرنگار از بندرعباس، رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این نشست گفت: زمینه همکاری‌های علمی و آموزشی بین این دانشگاه و دانشگاه‌های بلاروس وجود دارد که پیشنهاد شده خانه راهبری همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران و بلاروس در این دانشگاه تاسیس شود.
محمد صادقی افزود: این دانشگاه در پی توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی خود با دانشگاه‌های سایر کشورها است که یکی از این کشورها بلاروس است. می‌توان در زمینه اتوماسیون و هوشمندسازی بخش کشاورزی، بیوتکنولوژی کشاورزی و صنایع غذایی همکاری کرد.
وی خطاب به دمیتری کالتسوف گفت: این سابقه دیرینه تعامل‌های بین ۲ کشور دانشگاه هرمزگان را مصمم کرده تا با دانشگاه‌های کشور شما تعامل‌های بیشتری داشته باشد، بلاروس دانشگاه‌های فراوانی دارد اما روی Belarusian State University تمرکز کرده‌ایم و تحصیل شما هم در این دانشگاه بوده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه هرمزگان همچون دانشگاه جامع با بیش از ۱۳۲ رشته تحصیلی در هرمزگان است و از ظرفیت جغرافیایی خود استفاده بهینه داشته و به‌عنوان قطب علمی اقتصاد دریاپایه در بین دانشگاه‌های کشور مطرح است.
رئیس دانشگاه هرمزگان افزود: این دانشگاه اشتراکاتی با دانشگاه‌های بلاروس دارد.برای نمونه این دانشگاه در حوزه کشاورزی دارای دانشکده بسیار بزرگی بوده و مجتمعی به‌عنوان مجتمع ماموریت‌گرا در بخش کشاورزی دارد و از جهتی دیگر دانشگاه هرمزگان این آگاهی را دارد که کشور و دانشگاه‌های بلاروس در حوزه مطالعات روی محصولات بیوتکنولوژی نام‌آور است یا در حوزه صنایع ماشین‌آلات کشاورزی و کودهای زیستی خوب کار کرده‌اند.
صادقی افزود: با چنین ظرفیت‌های مشترکی می‌توان تبادل دانشجو، طرح‌های مشترک علمی و سمینارهای مختلف برگزار کرد و معتقدیم می‌توانیم با همکاری شما به‌صورت مشترک با دانشگاه‌های بلاروس گفت‌وگویی در زمان‌بندی معینی داشته باشیم.


همکاری علمی در زمینه کشاورزی
رئیس مجتمع آموزش عالی میناب و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان نیز در این دیدار گفت: هرمزگان استان دارای فرصت‌های متنوع و متعددی است، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی، این استان را از نظر برنامه‌های توسعه منحصر به‌فرد کرده است.
عباس مرادی بااشاره به اشراف دانشگاه هرمزگان بر ظرفیت‌های استان گفت: در چشم‌انداز ۲۰ساله، هرمزگان به‌عنوان استان نخست در زمینه اقتصاد دریامحور معرفی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان افزود: این استان پایتخت حمل‌ونقل ایران است و انواع روش‌های حمل و نقلی از قبیل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی را دارد، همچنین از نقاط اصلی تولید محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی است که بخشی از آنها به بلاروس صادر می‌شود.
وی خطاب به سفیر بلاروس گفت: هرمزگان در ۱۰ سال آینده به قطب تولید فولاد کشور تبدیل خواهد شد و با راه‌اندازی پالایشگاه‌های متعدد، قطب دوم انرژی کشور هم می‌شود که همه اینها زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌های کشور شما خواهد بود. مرادی ابراز کرد: یکی از پردیس‌های دانشگاه هرمزگان مختص کشاورزی است که در مکان جغرافیایی مناسبی قرار گرفته و با برخورداری از آب و خاک مناسب از قطب‌های کشاورزی کشور است، بنابراین خواهان همکاری در زمینه اتوماسیون و هوشمندسازی کشاورزی، بیوتکنولوژی کشاورزی و صنایع غذایی کشاورزی با کشور بلاروس هستیم.


وجود نمونه خانه راهبری‌های علمی
سرپرست اداره همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه هرمزگان نیز در این دیدار خطاب به سفیر بلاروس اظهار کرد: پیشنهاد تاسیس خانه راهبری همکاری‌های علمی بین ایران و بلاروس به میزبانی دانشگاه هرمزگان را داریم که نمونه آن را بین ایران و مجارستان در یکی دیگر از دانشگاه‌های کشور داریم.
علیرضا نفرزادگان افزود: همچنین خواهان تعیین برنامه دقیق برای نشست بین دانشگاه هرمزگان و یکی از دانشگاه‌های بلاروس هستیم و کتابچه معرفی دانشگاه هرمزگان در اختیار نمایندگی وزارت خارجه در هرمزگان قرار گرفته تا در اختیار سفیر بلاروس قرار گیرد.
وی ادامه داد: دانشگاه هرمزگان سابقه همکاری در زمینه سونامی و اکتشاف نفت و گاز را با روسیه دارد و توافقی مانند توافق بلاروس و مصر داریم و پیشنهاد همکاری مشترک فنی بین دانشگاه هرمزگان و دانشگاه‌های بلاروس را داریم.
سرپرست اداره همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: این دانشگاه افزون بر ۵۰۰ تفاهمنامه بین‌دانشگاهی و بین‌المللی داشته و با دانشگاه‌های بیش از ۶۰ کشور در اروپا، آسیا و افریقا همکاری دارد. سرپرست اداره همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه هرمزگان اشاره کرد: Belarusian National Technical University (BNTU) هم دومین دانشگاه برتر کشور بلاروس است که در رشته‌های فنی از سال ۱۹۲۰ میلادی تاکنون به تربیت مهندسین پرداخته است. وی گفت: این دانشگاه در میان ۱۰ درصد برترین دانشگاه‌های دنیا با رتبه ۷۵۰، طبق رتبه‌بندی QS قرار دارد.


دورنمای مناسب برای همکاری‌های علمی
سفیر بلاروس نیز در این دیدار به مسئولان دانشگاه هرمزگان و رئیس پارک علم و فناوری این استان گفت: علم، آموزش و پرورش موضوع‌های مهم برای ۲ کشور است و زمینه‌ها و دورنمای خوبی برای همکاری داریم.
دمیتری کالتسوف ادامه داد: در این دیدار همه حوزه‌های علمی کشورم را معرفی کردم که بیشتر مربوط به زمینه‌های کشاورزی و صنعتی و علمی است و امکان همکاری وجود دارد.
وی ادامه داد: در بلاروس، دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی مختلف وجود دارد و حتی در حوزه کشاورزی یک موسسه تخصصی در زمینه سیب‌زمینی فعالیت می‌کند.
سفیر بلاروس ادامه داد: می‌توانیم بین دانشگاه‌های بلاروس و دانشگاه هرمزگان چند نشست تخصصی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کرد که در زمینه کشاورزی و موضوع‌های علمی دیگر  باشد.
 کالتسوف گفت: نظام آموزش و پرورش در بلاروس بسیار قوی است و در زمینه پارک‌های علمی و فناوری هم می‌تواند به یادداشت تفاهم همکاری رسید که می‌توانید موارد را بررسی کنید و راه ثمربخش را بیابید.
وی یادآور شد: هم‌اکنون کمیسیون مشترک همکاری علمی بین ایران و بلاروس وجود دارد که در آن همه موضوع‌های مربوط به علم و فناوری و آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و دانشگاه هرمزگان هم می‌تواند بخش جداگانه‌ای از این کمیسیون مشترک باشد.



کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8o6j