جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 19558
تاریخ انتشار: 1401/06/19 00:57

سهم مسکن در رشد مشاغل کاذب

اردشیر گراوند

کارشناس جامعه شهریبازار مسکن سهم قابلتوجهی در اشتغالزایی ایفا میکند، اما در سالهای اخیر، تولید مسکن، رکود بیسابقهای را تجربه کرده است و تعداد زیادی از کارگرانی که در این حوزه مشغول فعالیت بودند، برای تامین هزینههای زندگی بهناچار به مشاغل کاذب روی آوردهاند.

ضعف برنامهریزی برای اشتغالزایی، تبعات جبرانناپذیری در جامعه دارد که منجر به خلق چنین مشاغلی شده و همانند علفهای هرز گسترش پیدا کرده است، از اینرو ضرورت دارد با برنامهریزی و اشتغالزایی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد تا به چالش غیرقابلکنترلی تبدیل نشوند. نکته مهم در بحث فعالیتها در کل دنیا این است که هرچه سطح فعالیت در جامعه بالاتر برود، این امکان برای افراد بهوجود میآید که به یک شغل آبرومند دست پیدا کنند.

در گذشته، مشاغل مختلفی مثل کشاورزی و دامداری وجود داشت که امروزه اینگونه مشاغل بهدلیل توقع قشر تحصیلکرده برای پیدا کردن شغل مرتبط کمتر موردتوجه قرار گرفته است، از طرفی وقتی دولتها نتوانند مشاغل مناسب برحسب نیاز افراد را در نظر بگیرند و نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، شاهد بهوجود آمدن مشاغل کاذب، کلاهبرداری و بزهکاریهای مختلف در سطح جامعه میشویم.

نکته قابلتوجه در حوزه مسکن این است که برخلاف دورههای رکود و رونق اقتصادی که در بازه زمانی معین ظهور و بروز پیدا میکنند، رکود ساخت مسکن در دوره بسیار طولانی و ۷ ساله اتفاق افتاده و آسیب بسیار بزرگی به بدنه بنگاههای اقتصادی مرتبط با حوزه مسکن وارد کرده است.

با تاثیر بازار مسکن بر صنایع مرتبط با خود، باید انتظار داشته باشیم که مشاغل کاذب در این حوزه نیز به وجود بیاید. وقتی جامعه تنوع اشتغال ندارد، نرخ بیکاری بالا میرود و وقتی نرخ بیکاری بالا برود، شاهد خلق این گونه مسائل میشویم.

پدیدهای مثل ازدواج برپایه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بنا شدهاند و امید به آینده نقش بسیار مهمی در تشکیل خانواده دارد. وضعیت تورم اقتصادی بعد از زمان جنگ بهصورت دائم روند صعودی گرفت و امیدها برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کمرنگتر شد؛ این اتفاق زمانی رخ داده که اکنون بخش زیادی از جمعیت کشور در سن ازدواج هستند.

کشور در حال حاضر نیاز به یک آرامش چند ساله دارد و باید با ساماندهی وضعیت معیشتی و اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید، مسیر توسعه برای همه مردم هموار و مشکلات اقتصادی مردم یکی پس از دیگری حل شود تا سطح امید به زندگی در جامعه بالا رفته و مردم زندگی راحتی را تجربه کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5joo