جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 579
تاریخ انتشار: 1400/06/06 10:28

تسهیل دسترسی شهرهای جدید به کلانشهر اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استان اصفهان ۱۶۷ کیلومتر قطار حومه‌ای مصوب و ۵۰ کیلومتر قطار حومه‌ای در حال مطالعه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصفهان، علیرضا قاری‌قرآن، رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی یکی از بهترین روش‌ها در گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی بین شهرهای جدید و کلانشهر اصفهان است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر وضعیت شهرهای جدید اصفهان همچون بهارستان‌، فولادشهر و مجلسی تا حد زیادی ارتقا یافته اما اکنون مسئله مهم این شهرها، سیستم حمل‌ونقل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: قطارهای حومه‌ای به نوعی از قطارها گفته می‌شود که نقاط حومه شهر و شهرهای اقماری و جدید را به مرکز کلانشهر متصل می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان ۱۶۷ کیلومتر قطار حومه‌ای مصوب و ۵۰ کیلومتر قطار حومه‌ای در حال مطالعه دارد. گفت: یک رینگ ریلی به طول ۱۱۸ کیلومتر ۳ شهر جدید فولادشهر، مجلسی و بهارستان و همچنین شهرهای اقماری در این رینگ ریلی را به کلانشهر اصفهان متصل می‌کند.

وی افزود: قطار حومه‌ای اصفهان به شاهین‌شهر به طول ۱۹.۵ کیلومتر و اصفهان به نجف‌آباد به طول ۲۹.۷ کیلومتر از دیگر خطوط قطار حومه‌ای مصوب اصفهان است.قاری‌قرآن اذعان کرد: درحال‌حاضر دو محور فرودگاه شهید بهشتی به میدان لاله (محور تشریفات) به طول ۱۵.۵ کیلومتر و اصفهان به شهرضا به طول ۳۵ کیلومتر از دیگر پروژه‌های قطار حومه‌ای در حال مطالعه در استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه ارتقای وضعیت پیرامون اصفهان، تسهیل دسترسی و ایجاد حمل‌ونقل مناسب از نکات بسیار ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید این استان است، گفت: امروزه از میان خواسته‌های جمعیت شهرنشین، حل معضل مسکن جایگاه ویژه‌ای دارد و پاسخ اصولی به این نیاز، شالوده توسعه موزون را پی‌ریزی می‌کند. که قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی، تهیه و اجرای شهرهای جدید در ادوار زمانی به شکل‌های مختلف در کشور یکی از راهکارهایی است که در پاسخ به این موضوع طراحی و اجرا شده است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید یکی از بهترین روش‌ها در گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی است که در تمام دنیا تجربه شده است، گفت: این سیستم حمل‌ونقلی دارای امنیت و ایمنی بالا بوده و موجب کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش مصرف سوخت و ترافیک می‌شود و این عوامل علت نگاه ویژه به توسعه حمل‌ونقل ریلی یا توسعه ناوگان قطار شهری و بین‌شهری در اطراف کلانشهرها است.

وی بیان کرد: اصفهان سومین شهر بزرگ ایران و هجدهمین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه است. ایجاد چندین مجتمع صنعتی بزرگ در کنار شهر اصفهان مثل فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پلی اکریل و پالایشگاه اصفهان که همراه با نیاز به جذب نیروی کار بود باعث سرازیر شدن سیل مهاجران مختلف به شهر اصفهان شد.قاری‌ قرآن گفت: از همان سال‌ها سعی شد با احداث شهرهای اقماری و جدید در اطراف اصفهان از میزان جمعیت ورودی به شهر کاسته شود که می‌توان به خانه اصفهان، ملک‌شهر، شاهین‌شهر، سپاهان‌شهر و ۳ شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی اشاره کرد.وی افزود: با وجود این، هنوز درخواست سکونت در اصفهان زیاد است اما اصفهان دیگر توان پاسخگویی به افزایش ظرفیت بیش از این را ندارد و تنها راه‌حل برای برون‌رفت از این مشکلات فعلی بهبود وضعیت پیرامون اصفهان است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ما باید وضعیت پیرامون اصفهان را ارتقا بخشیم و رفاه و آسایش مردم در این نواحی را بالا ببریم، تصریح کرد: با افزایش تسهیل دسترسی به کلانشهر اصفهان، بسیاری از تقاضاها برای سکونت و تمرکز بر این شهر، کاهش می‌یابد.وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، با ایجاد شرکت قطار حومه‌ای در استان اصفهان، شاهد آینده روشنی برای این سیستم حمل‌ونقلی در استان باشیم.

تسریع در روند خدمت‌رسانی به ارباب‌رجوع

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از طریق خدمات غیرحضوری این اداره‌کل تمامی فعالیت‌های مورد نظر ارباب‌رجوعان قابل انجام است و به درخواست‌ها در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود. علیرضا قاری ‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تمام تلاش این اداره‌کل تکریم ارباب‌رجوع و تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم عزیز است، اظهار کرد: ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان با گسترش میز خدمت و هوشمند کردن فرآیندها، موجبات رضایتمندی ارباب‌رجوعان را فراهم ساخته و علاوه‌‌بر کمک به کاهش شیوع کرونا در کاهش هزینه‌های سازمان نیز نقش بسزایی دارد.

وی اذعان کرد: همچنین درگاه الکترونیکی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ارتقا یافته است و ارباب‌رجوعان می‌توانند تمامی خدمات خود را به‌ صورت الکترونیکی و در تعاملی دوسویه دریافت کنند و دیگر نیازی به حضور در اداره‌کل نیست.

قاری ‌قرآن با بیان اینکه خدمات شهروندی به تفکیک هر حوزه روی درگاه الکتونیکی این اداره‌کل قرار داده شده است، عنوان کرد: با انتخاب شرح خدمت مورد نظر مستندات مورد نیاز، قوانین و مقررات، مدت‌زمان انجام کار، مسئول اصلی ارائه خدمت، مراحل گردش کار و... قابل‌ملاحظه است و پس از درخواست خدمت کد رهگیری منحصر به هر درخواست اختصاص می‌یابد که می‌توانند برای پیگیری کار خود از آن استفاده کنند.

وی گفت: در شرایط فعلی که با ادامه شیوع ویروس کرونا هنوز سلامت مردم در خطر بوده، استفاده از خدمات غیرحضوری بهترین راهکار برای در امان ماندن از این ویروس هنگام انجام کارهای اداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از ارباب‌رجوعان این اداره‌کل خواست تا حد امکان برای کمک به قطع زنجیره شیوع بیماری، فعالیت‌های اداری خود را از طریق بسترهای الکترونیکی انجام دهند و مطمئن باشند تمامی فعالیت‌های مورد نظر آنها از این طریق قابل انجام است و مشکلی در روند کارها به وجود نمی‌آید.وی خاطرنشان کرد: برای آن دسته از ارباب‌رجوعان که به هر دلیل امکان استفاده از خدمات الکترونیکی را ندارند میز خدمت حضوری در سالن همکف این اداره‌کل مستقر است.

قاری ‌قرآن در پایان با اشاره به اینکه میز خدمت با اهدافی همچون خدمت‌رسانی بهینه و مورد رضایت مردم از طریق اصلاح فرآیندها، حذف فرآیندهای غیرضروری، افزایش سرعت ارائه خدمات و دسترسی آسان به خدمات راه‌اندازی شده است، گفت: تمامی خدماتی که به شهروندان، پیمانکاران و مهندسان عضو نظام مهندسی ساختمان ارائه می‌شود در میز خدمت الکترونیکی به‌عنوان یک درگاه واحد تجمیع شده است و به تمامی درخواست‌ها در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxej3