شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 948
تاریخ انتشار: 1400/06/10 08:38
شکایت سازمان غذا و دارو به سازمان بازرسی کل کشور

جدال دارویی بالا گرفت

به‌دنبال شکایت سازمان غذا و دارو به سازمان بازرسی کل کشور و طرح ادعای اصرار گمرک برای ترخیص داروهای بدون مجوز، گمرک ایران طی واکنشی به این جریان، ضمن رد ادعاهای مطرح شده، بخشی از اسناد مربوطه مبنی بر درخواست سازمان غذا و دارو برای ترخیص داروهای مد نظر را نیز منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه اختلافی که بین گمرک ایران و سازمان غذا و دارو در زمینه وضعیت داروهای دپو شده ایجاد شده بود، به‌تازگی شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور شکایت خود علیه گمرک ایران را اعلام کرد.

ورود بدون مجوز کالا خلاف رویه قانونی است

صمتشانه‌ساز در این مکاتبه طبق تاکیدات قبلی، موضوع ورود داروی بدون مجوز به گمرک را مطرح کرد و گفت: گمرک ایران بدون دریافت و اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به صدور مجوز ورود برخی اقلام دارویی به گمرکات کرده که این امر منجر به انباشت دارو در گمرکات در شرایط نگهداری نامطلوب شده و ترخیص این کالاها بدون تایید وزارت بهداشت منجر به به‌مخاطره افتادن سلامت هم‌میهنان خواهد شد.

در حالی که در قوانین موجود، ورود کالایی که هنوز مجوز واردات را دریافت نکرده به بنادر و انبارها روالی غیرطبیعی نیست، معاون وزیر بهداشت به سازمان بازرسی اعلام کرده، باوجود بدیهی بودن موضوع ممنوعیت ورود کالاهای فاقد مجوز و ثبت سفارش به گمرکات و اعلام دوباره این سازمان به گمرک و تاکید بر لزوم اخذ تاییدیه از سازمان غذا و دارو برای ورود دارو به گمرک، این سازمان به استناد کمبود دارو که تشخیص آن خارج از صلاحیت گمرک است، اقدام به اعمال فشار برای ترخیص داروها کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین به ممنوعیت ورود داروهای مربوط به برخی شرکت‌های خارجی و مجوز ندادن این سازمان برای آنها اشاره داشته و خطاب به سازمان بازرسی اعلام کرد: این سازمان در زمینه خطر ترخیص کالاهای فاقد مجوز به گمرک هشدار داده و مسئولیت ایجاد هر گونه عارضه‌ای را بر عهده گمرک می‌داند.

درخواست مکتوب برای ترخیص

صمتاما این گزارش سازمان غذا و دارو که بر ابهامات گذشته در زمینه داروهای دپو شده در گمرک و بخشی از داروهای بدون مجوز افزود، با واکنش گمرک ایران مواجه شده و توضیحات و اسناد نشان می‌دهد حتی درباره داروهایی که گفته شده مجوز واردات نداشته، در همین مدت اخیر با مکاتبه مسئولان سازمان غذا و دارو با گمرک ایران درخواست ترخیص شده است.

در ادامه این گزارش، جزییات مکاتبه ارونقی، معاون فنی گمرک ایران با شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو به همراه بخشی از اسناد مربوطه برای ترخیص داروهای مدنظر آمده که در آن به شکایت سازمان غذا و دارو پاسخ داده شده است.

درباره ورود کالاهای فاقد مجوز بهداشت به گمرکات کشور تاکید شده در نامه ارسالی به سازمان غذا و دارو به‌طور مفصل، با تشریح تفاوت واژه‌های «مراجع تحویل‌گیرنده»، «اظهار کالا»، «مناطق آزاد و مناطق ویژه»، پاسخ داده و تفاوت دو واژه «ورود» و «ترخیص» کالا برای آن مرجع مشخص شده ‌است. باید توجه داشت خروج کالا یا ترخیص آن از اماکن گمرکی، مستلزم انجام تشریفات گمرکی است که مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوز «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در زمان انجام تشریفات گمرکی، به‌صورت سیستمی اخذ و سپس با رعایت سایر مقررات، اجازه ترخیص قطعی کالا از گمرک و خروج آن داده می‌شود؛ بنابراین تمام کالاهای سلامت‌محور مشمول اخذ مجوزهای قانونی، با مجوز ترخیص وزارت بهداشت ترخیص و از گمرک خارج می‌شوند.

 درباره تایید نشدن کلیه خطوط تولید محصولات دارویی شرکت Kwality هند و وجود داروی رمدسیویر در گمرک نیز لازم به ذکر است که داروی مزبور در انبارهای شرکت تحویل‌گیرنده (شرکت انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی (ره)) موجود بوده و نگهداری می‌شود، نه در گمرک. بنابراین هیچ گونه فشاری بر وزارت بهداشت مبنی بر ترخیص این دارو بدون اخذ مجوز، وجود نداشته و آنچه خواسته شده تعیین‌تکلیف کالایی است که در بحران کرونا، در انبارهای فرودگاه امام خمینی(ره) خاک می‌خورد.

در ادامه توضیحات ارونقی آمده است: آن مرجع محترم اعلام کرده «اداره بازرسی فنی دارو درتاریخ ۴‏/۵‏/۱۴۰۰، گزارشی مبنی بر موارد متعدد شکایت و ریکال از داروهای مختلف شرکت Kwality هند در سال‌های گذشته، به‌دلایلی چون وجود رسوب، ذرات خارجی و حشره در ویال‌های تزریقی و تغییر رنگ و شکل دارو را به معاونت برنامه‌ریزی اداره کل دارو ارائه و اعلام کرد که کلیه خطوط تولید محصولات دارویی شرکت مذکور مورد تایید آن اداره نیست.»

حال از آن مرجع محترم درخواست دارد اگر این موضوع ۴ مرداد امسال به اطلاع سازمان غذا و دارو رسیده، چگونه در ۶ مرداد امسال، سازمان غذا و دارو برای داروی رمدسیویر از همان برند و از همان کارخانه و برای همان شرکت، مجوز ترخیص صادر و به گمرک ابلاغ کرده تا کالا ترخیص شود؟ و به فرض اینکه گزارش اداره بازرسی فنی دارو با تاخیر به سازمان غذا و دارو واصل شده (که چنین نبوده)، چرا نسبت به جلوگیری از پخش و توزیع این دارو اقدامی نشده است؟ و این اجازه داده شده تا کالا از گمرک ترخیص و به چرخع توزیع، روانه شود؟

در ادامه این نامه، معاون فنی گمرک خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو توضیحات دیگری ارائه کرده که در بخشی از آن به حضور مسئولان ارشد گمرک و معاون فنی برای نظارت و ترخیص فوری محموله‌های دارویی از جمله سرم و واکسن و سایر اقلام مربوط به کرونا یا داروهای دیگر که مورد توجه سازمان غذا و دارو نیز قرار گرفته، اشاره و تاکید شد، این در حالی است که هیچ قرابت شخصی، سببی و آشنایی با شرکت‌های وارد‌کننده وجود نداشته است.

ارونقی همچنین به شانه‌ساز یادآور شد: «تماس‌های تلفنی همکاران جنابعالی نیز در سابقه خواهد ماند که در نخستین روزهای کمبود سرم در بیمارستان‌های کشور، مکرراً استمداد می‌کردند تا سرم‌های خریداری شده، به هر نحو مقتضی به کشور برسد و بلافاصله از گمرک ترخیص شود.

در این زمینه توجه جنابعالی را به نامه شماره ۲۷۵۰۳‏/۶۶۵ مورخ ۲۱‏/۵‏/۱۴۰۰ مدیرکل محترم امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در زمینه ترخیص محموله‌های حمل یکسره سرم و سپاس از زحمات بی‌منت گمرک جلب می‌کند و اذعان می‌دارد که هیچ کالای سلامت‌محوری اعم از واکسن، سرم، مواد اولیه دارو و دارو، بدون هماهنگی و مجوز ترخیص آن مرجع، از گمرک، ترخیص نشده است.»

در ادامه تاکید شد: «باتوجه به اینکه تاکید گمرک بر تعیین‌تکلیف فوری کالاهای سلامت‌محور و مرتبط با کرونا در این شرایط بحرانی بوده، نه ترخیص کالاهای مشمول مجوز بهداشت، بدون مجوز ترخیص، اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مصداق بارز تشویش اذهان عمومی در این شرایط است و قضاوت در این زمینه با افکار عمومی خواهد بود.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45akx3