جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 92647
تاریخ انتشار: 1402/06/04 07:00

افزایش سرمایه‌گذاری در گردشگری زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خبر از تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش گردشگری استان زنجان داد و گفت: حدود ۷۰ موافقت اصولی در حوزه تاسیسات گردشگری است و توافقات خوبی هم بین سرمایه‌گذاران در این حوزه صورت گرفته است.
افزایش سرمایه‌گذاری در گردشگری زنجان

به گزارش خبرنگار صمت از استان زنجان، سید سعید صفوی با بیان اینکه ما زنجان را آنگونه که لازم بوده و هست، معرفی نکرده‌ و در این حوزه کوتاهی کرده‌ایم از صدور موافقت اصولی در زمینه ایجاد مکان‌های گردشگری و بومگردی از سال ۱۴۰۰ تاکنون خبر داد و افزود: خوشبختانه تب گردشگری در استان بالا رفته و سرمایه‌گذاران خوبی برای احداث هتل، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و بومگردی‌ به میدان آمده‌اند. وی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از محورهای مهم در برنامه هفتم است تصریح کرد: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه گردشگری جزو صنایعی است که درآمد آن در بین مردم پخش می‌شود، به تخصیص تسهیلات ۲۵ میلیارد تومانی به این بخش اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن در امسال ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش گردشگری به این حوزه تزریق می‌شود.

صمتصفوی با اشاره به اینکه زنجان را شهر جشنواره‌ها می‌شناسند، افزود: ایجاد «ایران کوچک» در سبزه میدان، برگزاری جشنواره ملی آش، جشنواره گل و گلاب و جشنواره طبخ ماهی از جمله جشنواره‌های برگزار شده در این استان است و تلاش می‌کنیم جشنواره «بهترین سرآشپزهای ایران» را هم در سجاس برگزار کنیم. به گفته وی، در تولید محتوای گردشگری، زنجان در زمره سه استان نخست کشور قرار دارد. گفتنی است، جشنواره‌اش امسال هفتم مهر برگزار می‌شود.

صفوی، در ادامه با بیان اینکه در استان ۲ هزار میراث فرهنگی شناسایی شده داریم و تعداد ۹۲۹ اثر ثبت ملی و جهانی شده است، گفت: از این تعداد آثار ثبت شده، سهم آثار غیرمنقول ۷۹۷ مورد، جهانی یک مورد، طبیعی ۲۳، ناملموس و معنوی ۶۴ و منقول ۴۴ اثر است. وی با اشاره به اینکه استان زنجان در زمینه نشان ملی، جزء استان‌های پیشرو است، اظهار کرد: ۱۰۵ نشان مرغوبیت و ۱۱ نشان بین‌المللی صادر و به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، از تشکیل ۵ پرونده برای طی مراحل ثبت جهانی خبر داد و گفت: در صورت تحقق آن، این موضوع یکی از کارهای بزرگ مدیریت عالی استان در حوزه میراث فرهنگی خواهد بود.

صفوی، با بیان اینکه امروز قاطعانه و با سند می‌گویم که زرین‌غار هم به نام زنجان ثبت ملی شد اظهارکرد: همین چند روز پیش لوح آن با امضاء قائم مقام وزیر به نام زنجان ثبت شد.

وی به اقدامات حوزه مرمت هم اشاره کرد و گفت: در حوزه مرمت اشیا ۷۰ مورد و تعیین حریم اختصاصی هم سه مورد داشتیم که در مجموع از اول انقلاب تاکنون ۳۵ اثر را ثبت تعیین حریم کردیم که سه مورد در سال گذشته بود و امسال هم در حال اقدامات در این حوزه هستیم. مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حفاظت و پایش آثار را یکی از مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: فقط در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴ هزار و ۵۹۱ پایش داشتیم که ۱۴ هزار و ۶۱۳ نفر ساعت، مراقبت از آثار نمایشگاه‌ها و موزه‌ها صورت گرفته است، گشت‌های مختلف که نهایتا ۱۸۸ قلم از اقلام تاریخی کشف شده و ۱۷ فلز یاب داشتیم که در این راستا ۷۶ متهم نیز دستگیر شده‌اند.

تعیین تکلیف یک‌چهارم نیروی انسانی

صفوی، با بیان اینکه ۲۱۰ نیروی انسانی در میراث فرهنگی استان داریم گفت: ۵۷ نفر از این تعداد از زمان استخدام بلاتکلیف بودند که ۴۶ نفر در پایگاه جهانی سلطانیه و ۱۱ نفر در غار کتله‌خور بود که از صفوی افزود: این نیروها از مهرماه سال قبل تعیین تکلیف شدند که به بیان دیگر معادل یک‌چهارم نیروهای استان زنجان در یک سال اخیر تعیین تکلیف قطعی شدند که در حوزه نیروی انسانی کاری ارزشمند برای استان محسوب می‌شود.

وی به حوزه صنایع‌دستی و مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در این حوزه هم اشاره کرد و افزود: در سال گذشته هزار و ۶۵۰ پروانه صادر کردیم که بخشی از آنها نیز تمدید شده است و در چهار ماهه اول امسال تعداد ۶۷۲ پروانه صادر شده که بر مبنای تکالیف سازمان فرادستگاهی در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱۵ درصد عملکرد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان، با بیان اینکه در سامانه رصد اشتغال ۴۷۵ نفر تعهد ما است گفت: تا امروز ۲۵۲ نفر ثبت شده و به عبارت دیگر ۵۳ درصد عملکرد مجموعه صنایع دستی ما در چهار ماهه اول امسال بوده است.

 صفوی با تاکید بر اینکه اگر صدور مجوزها بر مبنای اشتغال باشد می‌توان تصریح کرد: در ۱۶ ماه گذشته برای حدود ۳ هزار نفر در حوزه صنایع دستی ایجاد اشتغال کرده‌ایم.

وی در خصوص بیمه هنرمندان هم اظهارکرد: با وجود تعلیق چندساله، امسال بالغ بر ۵۰۰ نفر به وزارتخانه معرفی کرده‌ایم.

این مسئول از واگذاری غارکتله‌خور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با این اقدام بخشی از مشکلات مربوط به نیروی انسانی و نور این غار برطرف شد. صفوی همچنین با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین ساماندهی و کف‌سازی معابر پایگاه جهانی سلطانیه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: البته این اقدام فقط کف‌سازی نیست و در واقع یک تغییر نگرش در ساماندهی این اثر چهانی است و امیدواریم با این اقدام بخش بزرگی از مشکلات محوطه‌سازی این منطقه حل شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zpr7j