دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 92071
تاریخ انتشار: 1402/05/24 05:45
وزیر صمت در نشست مدیران استانی تاکید کرد

ایجاد رقابت ملی برای توسعه صنعتی و معدنی

وزیر صمت در نشستی با معاونان، روسای سازمان‌های تابعه و مدیران کل استان‌ها با اشاره به ضرورت ایجاد رقابت ملی جهت توسعه صنعتی و معدنی کشور گفت باید با تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی و رسیدن به رشد مطلوب، وضعیت موجود را دگرگون کرد.
ایجاد رقابت ملی برای توسعه صنعتی و معدنی

 وی در ادامه با اشاره به اینکه نظارت‌ها باید همراه با نتایجی از جمله رفع کامل تخلفات و پیشرفت در حوزه‌های مختلف همراه باشد، افزود: نیاز است در استان‌های مختلف، کارهای بزرگ انجام دهیم و انرژی‌مان را برای اقداماتی که راندمان و بهره‌وری بالایی دارد، صرف کنیم.

تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی

وزیر صمت‌، ایجاد رقابت ملی جهت توسعه صنعتی و معدنی کشور را یک ضرورت مهم برشمرد و تاکید کرد: در بخش معدن نیاز است با اقدامی انقلابی مشکلات موجود را در تمام استان‌ها برطرف کرده و با تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی و رسیدن به رشد مطلوب، وضعیت موجود را دگرگون کنیم تا شاهد توسعه و پیشرفت چشمگیری در این حوزه باشیم. در این راستا باید کمیته تخصصی معادن تشکیل شود و باجدیت بیشتری این موضوع مهم را پیگیری کند.در این نشست، عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه نتیجه نظام ارزشیابی برای نیروهای انسانی بسیار مهم است و باید براساس عملکرد آنها مورد بررسی قرار بگیرد، از مدیران ادارات کل استانی خواست تا اهم چالش‌ها و مشکلات روز و اختیارات درخواستی ادارات برای اجرای بهتر فعالیت‌ها، را به وزارتخانه ارائه دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظارت‌ها باید همراه با نتایجی از جمله رفع کامل تخلفات و پیشرفت در حوزه‌های مختلف همراه باشد، افزود: نیاز است در استان‌های مختلف، کارهای بزرگ انجام دهیم و انرژی‌مان را برای اقداماتی که راندمان و بهره‌وری بالایی دارد، صرف کنیم.

وزیر صمت‌، ایجاد رقابت ملی جهت توسعه صنعتی و معدنی کشور را یک ضرورت مهم برشمرد و تاکید کرد: در بخش معدن نیاز است با اقدامی انقلابی مشکلات موجود را در تمام استان‌ها برطرف کرده و با تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی و رسیدن به رشد مطلوب، وضعیت موجود را دگرگون کنیم تا شاهد توسعه و پیشرفت چشمگیری در این حوزه باشیم. در این راستا باید کمیته تخصصی معادن تشکیل شود و باجدیت بیشتری این موضوع مهم را پیگیری کند.

وی، همراهی و تعامل کامل مدیران ادارات کل استانی با استانداران، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استان‌ها در حوزه‌های محیط‌زیست، آب و برق و سایر نهادهای محلی را موضوعی بسیار مهم دانست و تاکید کرد: مطمئنا مدیران استانی اهمیت کار و اقدامات اداره کل صمت استانی را درک می‌کنند زیرا موفقیت اداره کل صمت، زمینه‌ساز موفقیت‌های دیگر در استان خواهد شد.

وزیر صمت از مدیران کل استانی خواست تا مشکلات و اختلاف‌نظرها در سطح استان را با تعامل و همکاری بیشتر حل و فصل کنند و در نهایت با درنظر گرفتن یک استراتژی مشخص، بهترین خدمات را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم.

وی بر توجه ویژه به شاخص‌های تحقیق و توسعه، میزان همکاری صنایع با دانشگاه‌ها، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات تولیدات استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور تاکید کرد و یادآور شد: برای دستیابی به اهداف ترسیمی، نباید میان بخش خصوصی و دولتی تفاوت ایجاد کنیم زیرا همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و موفقیت همگی‌مان باعث موفقیت کشور خواهد بود.

علی‌آبادی با بیان اینکه در موضوعات برق و آب که بسیار مهم است، باید به سمت بهره‌وری پیش رفته و با درنظر گرفتن راهکارهای مناسب و جامع، مانع از قطع برق صنایع در سال آینده شویم، تاکید کرد: در بخش نظارت و بازرسی در استان‌ها، نتیجه اهمیت دارد.

وی بر اهمیت تولید خودروهای برقی که منافع مالی بسیاری را برای کشور به همراه دارد، تاکید کرد و گفت: معتقدم باید تمرکزمان روی صنایعی که برای‌مان ارزش افزوده بالا با هدف صادرات محصولات و تقویت تکنولوژی و فناوری راه به‌همراه دارد، قرار دهیم تا به موفقیت‌های مدنظرمان دست یابیم.

سرعت‌گیر مسیر توسعه

بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران گفت: بخش معدن ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند به موازات صنعت نفت، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده و ارزآوری خوبی برای کشور به‌همراه داشته‌باشد و به میزان نقش نفت در اقتصاد غیر‌نفتی، به توسعه همه‌جانبه کمک کند، اما این توسعه نیازمند الزاماتی است که تا آنها مهیا نشود، نمی‌توانیم انتظاری بیش از شرایط فعلی از بخش معدن و فعالان آن داشته باشیم.

شکوری گفت: صادرات زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌۱۴۰۱ به بیش از ۱۲‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار رسید‌که در مقایسه با سال‌پیش از آن، از نظر وزنی ۳.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: با کمی تغییر نگاه در برخی سیاست‌گذاری‌ها و همچنین فراهم‌کردن زیرساخت‌های تولید می‌توان این رقم را از نظر وزنی و ارزشی افزایش داد.

توسعه حوزه اکتشاف

وی افزود: توسعه نیازمند الزاماتی است که باید سیاست‌گذاران به آن توجه ویژه داشته باشند. شاید یکی از مهم‌ترین الزامات برای توسعه هرچه بیشتر در بخش معدن و همچنین افزایش ارزش‌افزوده، توسعه حوزه اکتشافات است. نمی‌توان بدون توسعه در بالادست انتظار افزایش بهره‌برداری از ذخایر معدنی را داشت. از سوی دیگر باتوجه به ریسک بالا در اکتشافات دولت باید در ابتدا خود وارد کار شد و پس از کاهش این ریسک ادامه کار را به بخش‌خصوصی دارای اهلیت سپرد. درواقع اگر دولت به بخش‌خصوصی اعتماد و راه را برای ورود آن فراهم کند، نه‌تنها عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف جبران می‌شود، بلکه توسعه در بخش معدن نیز سرعتی بیش از امروز به خود می‌گیرد. شکوری درباره اقدامات لازم برای این منظور گفت: وزارت صمت باید با سازمان‌هایی همچون حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی به تعامل و تفاهم بیشتری دست‌ یابد تا معدنکاران در ادامه این مسیر با مشکل همراه نشوند، اما عمده ‌این مشکلات را می‌توان در بخش استخراج و بهره‌برداری مشاهده‌کرد.

افزایش هزینه صادرات

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به عوارض صادراتی بر برخی محصولات معدنی گفت: معادن می‌توانند با صادرات بخشی از محصولات خود پس از عرضه در بازار داخلی و تامین نیاز صنایع، نیازهای ارزی خود و ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های مورد‌نیاز را تامین کنند اما با وضع عوارض تنها شاهد افزایش هزینه‌های صادرات خواهیم بود که در نتیجه آن بسیاری از معدنکاران عطای این کار را به لقایش می‌بخشند. سوال این است که چطور می‌توان با چنین شرایطی انتظار توسعه در بخش معدن و زنجیره‌های ارزش را داشت؟

وی افزود: برای ورود به بازارهای صادراتی آن‌هم در شرایط تحریم، تلاش‌های بسیاری صورت‌گرفته که حالا با چالش‌های انرژی و همچنین تصمیماتی مانند وضع عوارض صادراتی می‌تواند تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

سخن پایانی

در ادامه این نشست وزیر صمت و معاونان و مدیران کل استانی نیازهای حوزه معدن و صنایع وابسته، که بخشی از آن در نظرات بهرام شکوری آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت و سرفصل موضوعات مطرح شده عبارت بودند از: مباحث مربوط به مشکلات برق و آب صنایع، حمایت از سرمایه‌گذاران و ارتباط بیشتر با بانک‌های استانی و کسب تسهیلات، مباحث صادراتی، حمایت‌های لازم برای فعالیت صنایع، مشکل کمبود نیروی‌انسانی متخصص، بررسی نظام ارزشیابی، شاخص‌های ارزیابی عملکرد نیروهای انسانی ادارات کل استان‌ها، طرح تحول مالی و... همچنین توجه به شاخص خدمات، تسهیل در صدور مجوزها و پروانه‌ها، رقابت‌پذیر کردن شاخص‌ها، حمایت از تولید‌کنندگان کالاهای صادرات محور و غیرنفتی و … از دیگر موضوعاتی بود که موردتاکید حاضران در این نشست قرار گرفت. نکته قابل تامل تاکید وزیر صمت به ایجاد رقابت ملی برای توسعه صنعتی و معدنی کشور بود که به گفته علی‌آبادی باید با تدوین و اجرای برنامه‌های تحولی و رسیدن به رشد مطلوب، وضعیت موجود را دگرگون کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zpa7j