شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 20995
تاریخ انتشار: 1401/09/23 07:40
تلاش ایدرو برای نوسازی و بازسازی صنایع ادامه دارد

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار

چندی پیش سومین جلسه کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور به ریاست علی نبوی رئیس هیات عامل ایدرو و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.

 کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور بر پایه مصوبه هیات دولت و در اجرای بند (ح) ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور با مسئولیت ایدرو تشکیل شده است.

صمت در این گزارش به بررسی برخی از اقدامات سازمان مدیریت صنعتی باهدف حمایت از تولید پرداخته است.

در سومین جلسه کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور، کلیات فرآیند اجرای نوسازی و بازسازی صنایع از مرحله شناسایی واحدهای مشمول تا انجام عارضهیابی، اجرای پروژههای بهبود، تعیین شیوه تامین مالی و نظارت بر اثربخشی اجرا، موردبررسی قرار گرفت. به گزارش ایدرونیوز در این نشست مقرر شد شناسایی دقیق واحدهایی که نوسازی و بازسازی آنها از توجیه فنی، اقتصادی و زیستمحیطی برخوردار است، در دستور کار قرار گیرد.

برای ساماندهی این روند نیز مقرر شد انتخاب واحدها در گام نخست توسط ادارات صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی استانها انجام شده و در صورت تایید دفاتر تخصصی رشتهفعالیتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمایل واحد تولیدی به نوسازی و بازسازی فرآیند ثبتنام در بنسازه نوسازی و بازسازی انجام شده و پس از آن عملیات عارضهیابی مقدماتی آغاز گردد.

حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

صمتهمچنین در نشستی دیگر، جلسه هماندیشی سازمان مدیریت صنعتی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برگزار
 شد.در این جلسه مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران ضمن معرفی فعالیت
ها و اقدامات این سازمان گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰۰ طرح مشاورهای و ۴۰۰ عنوان آموزش کاربردی اجرا شده و این سازمان آماده است با توجه به پیشینه همکاری و تعاملات بینالمللی با دانشگاههای آلمان فرانسه، هلند و ایتالیا، دورههای مورد توافق با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران را برگزار کند. 

ابوالفضل کیانی بختیاری در ادامه گفت: شبکه مشاوران سازمان بهگونهای تقویت شده که مسیر ایفای نقش ملی را تسهیل و شرایط را برای اعتلای برند کارفرمایی شرکتها فراهم نمایند.

معاون وزیر صمت افزود: نباید شرکتهای دانشبنیان را صرفا شرکتهای «نوپا» تلقی کنیم، بلکه در پی آن هستیم تا شرکتهای بزرگ را دانشبنیان کنیم و فناوریهای نوظهور را در شرکتهای بزرگ رسوخ داده و تحقیق و توسعه را در این شرکتها هدفمند سازیم.

رئیس هیاتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه نخبگان زیادی در حوزه صنعت حضور دارند و آمارها نشان میدهد کشور ازنظر تعدد مهندسان در رتبههای برتر قرار دارد. اگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص همافزایی انجام دهند، میتوانند در حوزه دانشبنیان تاثیرگذاری خوبی داشته باشند.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز اظهارکرد: مبنا بر این بوده است که ایدرو در حوزه صنعت به کارهایی بپردازد که کمتر به آن پرداخته شده است. در دهه۴۰ ایدرو با رویکرد جایگزینی واردات شکل گرفت. بنابراین دو فعالیت هدفگذاری شد: جایگزینی واردات با گسترش صنایع و نوسازی صنایعی که آن زمان با ورشکستگی روبهرو بودند. طی این سالها کشورهایی که با سازمان متناظر ایدرو، صنعتی سازی شدن را آغاز کردند (مانند کره جنوبی) به سمت مدیریت زنجیره‌‌‌های ارزش بومی و منطقهای و بینالمللی تمایل پیدا کردند.

برخی دیگر از امور متولی و راهبری ندارد. برای مثال بازارسازی و سرمایهگذاری مشترک در صنعت هیچ مرجعی ندارد و ممکن است حتی شرکتهای تابعه ایدرو در سرمایهگذاری‌‌‌ها باهم رقابت کنند. ایدرو میتواند تسهیم دانش فنی مشترک و تسهیم سرمایهگذاریهای مشترک را انجام دهد که از نقشهای کمتر پرداخته شده آن است.

ابوالفضل کیانی بختیاری یادآور شد: موضوع دیگر، خوشهسازی و رگولاتوری شرکتهای دانشبنیان است که ایدرو میتواند نقشآفرینی خوبی در این زمینه داشته باشد و به نظر میرسد زمان آن رسیده که این موضوع را در اولویت کارها قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت صنعتی در خصوص کسبوکارهای پلتفرمی و خدمات مدیریتی در شرکتهای دانشبنیان آمادگی دارد تا بیش از ۱۰خدمت مدیریتی به شرکتهای دانشبنیان ارائه دهد.

صمتعلی محمد سلطانی، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز ضمن معرفی این صندوق گفت: ضرورت پشتیبانی مالی و معنوی از پژوهشگران و فناوران همواره موردتوجه سیاستگذاران کشور بوده و این صندوق در تلاش است بهعنوان بنیاد ملی علم ایفای نقش کند. به گفته سلطانی این صندوق در طول دو دهه فعالیت اقدامهای مؤثری را در حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده است.

علیمحمد سلطانی عمده فعالیتهای این صندوق در حوزههای حمایت از طرحهای پژوهشی، پسادکتری، رساله دکتری، دکتری، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) عنوان کرد.

سخن پایانی

ارائه بسته خدمات مدیریتی از سوی سازمان مدیریت صنعتی به بنگاه‌‌‌های دانشبنیان یکی از مسیرهایی است که مورد تاکید این سازمان قرار دارد. بر همین اساس مسئولان این سازمان معتقدند ایدرو باید بر آموزشهای باکیفیت به مدیران صنعتی کشور متمرکز شود. در این صورت میتوانیم امیدوار باشیم که حمایت و پشتیبانی بهتری از شرکتهای دانشبنیان صورت می‌‌‌دهیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z98m6