شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 99892
تاریخ انتشار: 1402/10/11 07:44

این ۹ خبر مهم خودرویی را از دست ندهید

دنیای خودرو هر روز اتفاقات غافلگیرکننده‌ای دارد که نمی‌توان از آن گذشت. از بازار و قیمت‌های نجومی خودروهای ایرانی و خارجی تا کلاسیک‌های همیشه ماندگار که روزی روی جلد مجله‌ها و دیوار اتاق‌ها بود. هر هفته در این بخش از روزنامه صمت نگاهی کوتاه به تمام جنجال‌های خودرویی خواهیم داشت.
این ۹ خبر مهم خودرویی را از دست ندهید

دست رد خریداران به هایما ۷x

هایما ۷x خودروی مینی ونی است که توسط ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود. به طور کلی مینی ون‌ها به خصوص در ایران طرفداران بسیار کمی دارند. این در حالی است که طی سال ۲۰۲۲ فقط ۶۸۴۴ دستگاه از این خودرو در کشور چین به فروش رسید. به نوعی می‌توان گفت حتی در کشور سازنده هم این خودرو طرفداری ندارد. ایران خودرو نیز تلاش فراوانی برای عرضه و بازاریابی این خودروی شکست خورده کرده است. نرخ این مینی ون ۱.۴ میلیارد تومان توسط ایران خودرو اعلام شد و در بازار حدود ۱.۶ میلیارد تومان است.زیر کاپوت این خودرو موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر قرار گرفته است که حداکثر ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. این پیشرانه به صورت با هایما ۸S مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کامل توسط کاورها پوشانده شده است. در نتیجه هایما به عملکرد این پیشرانه اعتماد زیادی دارد و امیدواریم در واقعیت نیز این اتفاق رخ دهد. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو را در مینی‌ون هایما برعهده دارد.

قیمت جتا vs۷ از ۳ میلیارد تومان عبور کرد!

خودروی وارداتی جتا vs۷ بالاخره در بازار قیمت‌گذاری شد. محصولات جتا در حقیقت حاصل همکاری فولکس واگن با شرکت FAW چین است و به نوعی پشتوانه آلمانی دارد. مدل VS۷ جتا به عنوان نخستین محصول این خودروساز با نرخ ۳.۲ میلیارد تومان در بازار قیمت‌گذاری شد. نرخ نهایی این خودرو برا عرضه به مشتریان ۲.۵ میلیارد تومان اعلام شده بود. این که یک خودروی چینی آلمانی ۳ میلیارد تومان می‌ارزد یا خیر را باید خریداران به آن پاسخ دهند.

پادشاه خودروهای فرانسوی در ایران

یکی از گران‌ترین خودروهای فرانسوی موجود در ایران دی اس ۷ کراس بک است. دی اس که محصول لوکس برند سیتروئن محسوب می‌شود به تعداد محدود با چندین مدل به کشور وارد شد. خودروی دی اس ۷ کراس بک را می‌توان گران‌ترین محصول این خودروسازی در ایران دانست. این محصول در نسخه‌های کم کارکرد با نرخ حدود ۴.۸ میلیارد تومان فروخته می‌شود. خودروی مورد نظر از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو بهره می‌برد که در ۹.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما آیا خودروهای فرانسوی با چنین قیمتی ارزش خرید دارند؟

روکش صندلی خودرو هم لاکچری شد

روکش صندلی خودرو از جمله مواردی است که بسیاری علاقه به تهیه آن دارند. اگر گشتی در بازار بزنید با قیمت‌های عجیب و غریبی برای روکش خودرو مواجه می‌شوید. برخی از فروشندگان روکش صندلی خودرو را با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال شرکتی روکش صندلی را با نرخ ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشد. شرکت دیگری هم روکش صندلی خاص بنز را با نرخ ۵.۵ میلیون تومان آگهی کرده است. اما نکته جالب اینجاست که یک فروشنده قیمت ۴۲ میلیون تومان برای روکش صندلی در نظر گرفته شده است.

خودروسازی که سوسیس‌ساز شد!

شاید جالب باشد بدانید که فولکس واگن به عنوان یک خودروساز معروف کار دومی هم دارد. فولکس واگن به همان اندازه که در خودروسازی شهرت دارد در تولید سوسیس هم معروف است. این صمتشرکت در سال ۱۹۷۳ کارخانه‌ای برای تولید سوسیس در آلمان تأسیس کرد. درحال‌حاضر نیز فولکس واگن یکی از تولیدکنندگان برتر سوسیس محسوب می‌شود. این سوسیس‌ها به کارگران فولکس واگن و همچنین در سوپرمارکت‌های محلی به فروش می‌رسد.

پژو ۴۰۵ به باشگاه نیم میلیاردی‌ها پیوست!

صمتپژو ۴۰۵ را شاید بتوان بعد از پیکان و پراید یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران دانست. اگر به دنبال خرید پژو ۴۰۵ از بازار خودرو باشید با قیمت‌های عجیبی مواجه می‌شوید. نمونه‌های کم کارکرد پژو ۴۰۵ با نرخ ۴۵۰ الی ۴۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. آخرین سال تولید این خودرو مربوط به ۱۴۰۰ است و دیگر نسخه صفر کیلومتر آن در بازار یافت نمی‌شود. اما آیا خودرویی مانند پژو ۴۰۵ نیم میلیارد تومان می‌ارزد؟ این سوالی است که خریداران باید به آن پاسخ دهند.

اجاره پارکینگ خودرو ماهی ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان

صمتبا توجه به این که بیشتر شهروندان به خصوص در تهران با مشکل جای پارک مواجه هستند بسیاری اقدام به اجاره پارکینگ می‌کنند. هزینه اجاره پارکینگ خودرو با توجه به محله و فضای آن متفاوت است. به عنوان مثال هزینه اجاره یک پارکینگ خودرو سمت جیحون تهران ماهی ۱.۵ میلیون تومان با ۲۰ میلیون پول ودیعه است. به طور کلی هزینه اجاره پارکینگ‌ها معمولاً بین ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان است. با توجه به این موارد هزینه سالیانه اجاره پارکینگ خودرو چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان خواهد شد.

قیمت خودرو بیخ گوش ایران

صمتشاید جالب باشد بدانید نرخ خودرو در ارمنستان چقدر است. پیکاپ لوکس و قلدر امریکایی یعنی شورولت سیلورادو در ارمنستان با قیمتی معادل ۳.۷ میلیارد تومان عرضه می‌شود. سوزوکی جیمنی قیمتی در حدود ۱.۲ میلیارد تومان دارد. نسخه اسپرت و جدید خودروی هیوندای النترا نیز به پول ایران حدود ۱.۸ میلیارد تومان می‌شود. یکی از لوکس‌ترین خودروهای انگلیسی یعنی رنج روور ولار هم معادل نرخ ۶ میلیارد تومان است.

برند نوظهور لوکانو در راه بازار

صمتلوکانو قرار است به عنوان برندی از زیر مجموعه چری وارد بازار خودروی کشور شود. در چند ماه گذشته مشخص شده بود که نشان جیکو یا همان جائکو (Jaecoo) گروه چری برنامه حضور در بازار ایران دارد و می‌خواهد تا محصولات رده دیگری از این خودروساز چینی را به بازار ما عرضه کند. این احتمال وجود داشت که جائکو با شرکای فعلی گروه چری در ایران فعالیت خود را آغاز کند. اما حال می‌بینیم که این نشان زیرمجموعه چری با تغییر نام به لوکانو می‌خواهد تا با یک شریک جدید فعالیت خود را در بازار ایران شروع نماید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثبت نهایی نشان لوکانو (Lucano) انجام شده است و درحال‌حاضر یکی از خودروسازان کشور مالکیت این نشان تجاری را در اختیار دارد. پیگیری‌های بیشتر حاکی از آن است که نشان تجاری لوکانو طی اظهارنامه‌ای به تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ توسط شرکت ماموت خودرو ثبت شده و به عبارت ساده‌تر، شریک جدید گروه چری و نشان جیکو (جائکو) در بازار ایران، ماموت خودرو است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjlmd