چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 19789
تاریخ انتشار: 1401/06/29 12:23

محاسبه Bmr یا کالری دریافتی مورد نیاز روزانه بدن (متابولیسم پایه)

چقدر با فواید وزن متعادل بدن آشنایی دارید؟ آیا کاهش وزن را فقط در زیبایی و تناسب اندام می‌بینید یا از تأثیرات آن روی سلامتی هم آگاهی دارید؟

چقدر با فواید وزن متعادل بدن آشنایی دارید؟ آیا کاهش وزن را فقط در زیبایی و تناسب اندام می‌بینید یا از تأثیرات آن روی سلامتی هم آگاهی دارید؟ به‌طور کلی، اطلاع از میزان کالری که بدن روزانه برای مصرف انرژی و تثبیت وزن به آن نیاز دارد، با شاخص متابولیسم پایه ارتباط مستقیم دارد که این میزان به راحتی با محاسبه BMr امکان‌پذیر است. شکی نیست که چگونگی حفظ وزن بدن و داشتن رژیم غذایی سالم، امروزه دغدغه خیلی از افراد شده‌است؛ اگر شما هم جزو این افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه‌ باشید.

اهمیت آگاهی از میزان متابولیسم پایه یا کالری مورد نیاز روزانه بدن

شاید در ابتدا کمی بی‌معنا به نظر برسد، اما دانستن این که بدن در روز به چه میزان کالری نیاز دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. دانستن میزان کالری مورد نیاز به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بر اساس وزن بدنی ایده‌آل و مناسبی که می‌خواهیم، برنامه تغذیه خود را مدیریت کنیم تا بر اساس آن، وزن را کاهش دهیم یا توده وزنی لازم را به دست آوریم؛ هم‌چنین با اطلاع از آن، امکان تعیین سرعت افزایش یا کاهش وزن برایمان وجود دارد و به درک عمیقی درباره مواد درشت‌مغذی می‌رسیم.

بر این اساس شاخصی به نام میزان کالری تثبیت وزن مطرح می‌شود که می‌توانیم در عرض چند دقیقه به صورت آنلاین آن را محاسبه کنیم؛ برای دریافت اطلاعات بیشتر و محاسبه متابولیسم پایه به خواندن متن ادامه دهید.

فرمول محاسبه میزان کالری تثبیت وزن

به‌طور کلی فرمول واحدی برای تخمین وزن مناسب بدن وجود ندارد؛ زیرا خیلی از روش‌ها پیچیده و آزمایشگاهی هستند. اما محاسبه آن با ابزار های آنلاین بسیار ساده است.برای محاسبه Bmr یا کالری دریافتی مورد نیاز روزانه بدن (متابولیسم پایه) از طریق لینک زیر به راحتی میتوانید Bmr  یا متابولیسم پایه خود را محاسبه کنید.

https://raspinaclub.com/bmr-calculato/

maintaine-weight.jpg

چگونگی حفظ کاهش وزن مورد نیاز بدن

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که باید در حفظ و نگهداری کاهش وزن خود در نظر داشته‌باشید، تأمین اصولی انرژی بدن است. به‌طور کلی وقتی فرد وزن خود را کاهش می‌دهد، احساس می‌کند بر خلاف گذشته به انرژی کمتری برای تحرک و فعالیت نیاز دارد و این عامل منجر به افزایش وزن دوباره می‌شود؛ زیرا وقتی با سبک‌شدن بدن تمایل برای جنب و جوش کاهش پیدا کند، این فکر اشتباه به ذهن می‌آید که «مشکلی نیست؛ من می‌توانم مقدار بیشتری چربی و کربوهیدرات بخورم؛ زیرا به وزن ایده‌آلی که می‌خواستم رسیدم. پس جایی برای نگرانی وجود ندارد.»

متآسفانه آمارها نشان می‌دهند در میان افرادی که برای کم‌کردن وزن اقدام‌کردند، کمتر از 20% می‌توانند کاهش وزنشان را در طول یک سال حفظ کنند. البته دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد؛ برای مثال نوسان در افزایش و کاهش وزن، گرسنگی شدید و غیرطبیعی، پرخوری عصبی در واکنش به فشارهای روانی و استرس، پاسخ بیولوژیک بدن به کاهش وزن و... که اگر در کیفیت زندگیتان اختلال ایجاد کنند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. بدون شک افزایش فعالیت بدنی مانند ورزش صبحگاهی بهترین راهکار برای حفظ میزان کالری تثبیت وزن است.

در یک جمله، دانستن مقدار کالری که باید در طول روز مصرف کنید تا وزن مناسب بدنتان را نگه دارید، تنها با «محاسبه آنلاین BMr» امکان‌پذیر است. برای این کار پیشنهاد می‌دهیم به سایت raspinaclub.com سری بزنید؛ در این سایت می‌توانید درباره BMr و عوامل تأثیرگذار بر آن، راهکارهایی که کمک می‌کند تا میزان سوخت‌وساز یا متابولیسم بدنی خود را افزایش دهید و فواید محاسبه این شاخص اطلاعاتی کسب کنید. آگاهی از میزان کالری که بدن روزانه برای مصرف انرژی به آن احتیاج دارد، علاوه بر منع افزایش وزن بی‌رویه، از ابتلا به خیلی از امراض و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و بدن را در بهترین ورژن خود نگه می‌دارد.

نحوه توزیع کالری در رژیم غذایی

تا اینجا در یافتید که آگاهی از سطح سوخت‌وساز پایه و میزان کالری تثبیت بدن چه اهمیتی دارد، چگونه می‌توانید وزن بدنی ایده‌آل خود را حفظ کنید و فرمول محاسبه آن چگونه‌ است. مطمئناً دیر یا زود با این سؤال مواجه می‌شوید که میزان کالری چگونه در وعده‌های غذایی توزیع شود؛ پس دستورالعملی که در زیر آورده‌شده را با دقت بخوانید:

  • 10 تا 35 درصد انرژی فرد باید از طریق پروتئین تأمین شود.
  • 45 تا 65 درصد انرژی فرد باید از طریق قندها یا کربوهیدرات‌ها تأمین شود.
  • کمتر از 10 درصد از قندهای افزودنی استفاده کنید و به ازای هر 1000کیلو کالری، 14 گرم فیبر مصرف کنید.
  • 20 تا 35 درصد چربی مصرف کنید؛ اما تا جای ممکن میزان مصرف چربی‌های اشباع‌شده را کاهش دهید؛ این چربی‌ها همان روغن‌های جامد حیوانی و گیاهی مانند روغن آفتابگردان هستند که باید در حد کمتر از 10% در رژیم غذایی وجود داشته‌باشند.

images_1663562105.png

نحوه محاسبه میزان کالری تثبیت وزن

در آخرین قسمت از این مقاله لازم است یکی از فرمول‌های کارآمد در زمینه محاسبه متابولیسم پایه را مطرح کنیم که دست کمی از روش محاسبه آنلاین BMr ندارد. این فرمول به شرح زیر است:

10× وزن (کیلوگرم) + 25/6 × قد (سانتی‌متر) _ 5 × سن (بر اساس سال) _ 161= BMr (میزان کیلوکالری در روز)

این فرمول ما را به عدد سطح سوخت‌وساز پایه می‌رساند؛ اما نمی‌توان فاکتور انرژی مورد نیاز روزانه فرد را نادیده گرفت؛ همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، شاخص سوخت‌وساز پایه در میزان فعالیت بدنی ضرب می‌شود و میزان کالری تثبیت وزن یا انرژی که در طول روز لازم داریم تا برای انجام فعالیت‌هایمان مصرف کنیم را، بر اساس کیلوکالری به ما می‌دهد.

نتیجه‌گیری

حالا که با فاکتور مهم متابولیسم پایه آشنا شدید، فکر می‌کنید اگر در راستای حفظ وزن و میزان کالری مورد نیاز بدن پیش بروید و رژیم غذایی خود را تنظیم کنید، سلامت جسم و روحتان چقدر تغییر می‌کند؟ دسترسی به ابزارهای استاندارد برای محاسبه آنلاین BMr برای همه امکان‌پذیر است. در کنار رژیم غذایی، ورزش مرتب و نوشیدن مایعات به خصوص آب را فراموش نکنید. تا حالا از ابزارهای آنلاین محاسبه سطح سوخت‌وساز بدن و کالری تثبیت وزن استفاده کرده‌‌بودید؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaoqn