چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 12541
تاریخ انتشار: 1400/12/14 12:57

توانمندی فعالان ماینینگ در تولید برق

سید مسیح علوی-عضو انجمن بلاکچین ایران

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر افزایش حمایت‌های دولتی بر صنعت استخراج رمز ارز می‌شد که در واقعیت به وقوع نپیوست. در سال جاری دولت جدید همواره نگاه‌های قهری و محدودیت‌گذاری بر فعالیت‌های صنعت ماینینگ را ادامه داد. از سال ۱۳۹۸ و پس از به رسمیت شناخته شدن صنعت استخراج رمز ارز توسط دولت، فعالان بخش خصوصی این عرصه انتظار ایجاد بسترهای مناسب و وضع حمایت‌های دولتی داشتند اما این اتفاق رخ نداد و در طول این مدت شاهد افزایش محدودیت‌های مختلف بر فعالیت‌های این صنعت بودیم. آخرین چالش صنعت استخراج رمز ارز نیز خاموشی برق سراسری واحدهای رمز ارز از حدود یک ماه گذشته است. برق بسیاری از فارم‌های مجوزدار و قانونی، که تعداد زیادی هم نیستند، از حدود یک ماه پیش به‌‌طور کامل قطع شده و این موضوع صنعت استخراج رمز ارز را در کشور ما زیر فشار قرار داده است. غیر از کمبود برق و گاز، بحث اعطا یا تمدید مجوزهای فعالیت صنعت ماینینگ نیز در سال جاری با مشکلات و دست‌اندازهای زیادی مواجه بود. از ابتدای خرداد امسال بنا بر دستور رئیس‌جمهوری پیشین، فارم‌های قانونی تا پایان شهریور خاموش شدند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که مسئول اعطای مجوز به فعالیت‌های ماینینگ است، سامانه «بهین‌یاب» را به روی فعالان متقاضی بست و تا ‌امروز نیز این توقف ادامه دارد. این سامانه، درگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صدور یا تمدید مجوزها است. تمام افرادی که مجوز تاسیس یا ایجاد واحد قانونی ماینینگ گرفته و فرصت ۶ ماهه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز خود را داشتند، نتوانستند در این مدت مجوز رسمی خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنند و تمام سرمایه‌گذاری‌های کلان آنها بدون نتیجه همچنان باقی مانده است. همچنین قابلیت تمدید برای فعالانی که از قبل مجوز داشتند وجود نداشته و به دلیل همین خلأ قانونی، بسیاری از نهادهای امنیتی و قضایی جلوی فعالیت بسیاری از صنعتگران حوزه ماینینگ را گرفته‌اند.

با وجود مشکلات مختلف برای فعالیت ماینینگ، در عمل فرصت طلایی را برای توسعه این صنعت و نهایت استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور را از دست دادیم. سرمایه‌های داخلی و توان مهندسان و متخصصان صنعت استخراج رمز ارز در کشور، بسیار مناسب بوده و از دیگر کشورهای پیشرفته جهان چیزی کم نداریم. در زمینه کمبود برق در کشور هم فعالان بخش خصوصی صنعت ماینینگ توانایی رفع این مشکل را دارند. 

فعالان بخش خصوصی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مسائل زیرساختی این موضوع، نیروگاه‌های تولید برق احداث کند. با این اقدام فعالان هم برق مصرفی صنعت استخراج رمز ارز و هم دیگر مصارف کشور تامین خواهد شد؛ حتی صنعتگران سایر بخش‌های اقتصادی نیز می‌توانند به سرمایه‌گذاری در این بحث ورود کرده و برق مورد نیاز خود را تامین کنند. 

به عبارت دیگر، بخش خصوصی توانایی رفع نیاز برق کشور را دارد و فقط حمایت‌های دولت از لحاظ اعطای مجوز برای ورود به این عرصه لازم است. «مانع‌زدایی» یکی از واژه‌های شعار انتخابی امسال بود اما تمامی رویکرد دولت و قوانین وضع‌شده در این امر، نوعی «مانع‌زایی» برای صنعت ماینینگ در کشور به شمار می‌روند. باید بر این نکته تاکید کرد که تکنولوژی جهانی استخراج رمز ارز متوقف نخواهد شد و با افزایش محدودیت‌‌های داخلی برای این اقدام، فقط صنعتگران رمز ارز ایرانی دچار عقب‌ماندگی می‌شوند. هرچه بیشتر بتوانیم از مزیت‌های موجود در کشور برای توسعه صنعت استخراج رمز ارز استفاده کنیم، از مزایای متعدد این صنعت برای اقتصاد کشور بیشتر بهره‌مند خواهیم شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3q8yn3