جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 12838
تاریخ انتشار: 1400/12/17 12:20
در نشست استاندار یزد با اعضای موسسه فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی تاکید شد

برگزاری اجلاس وزرای گردشگری عضو اکو در یزد

استاندار یزد با بیان اینکه نسبت به برگزاری اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در یزد، مصر هستیم، گفت: سقف گردشگری برای ما، برگزاری بزرگ‌ترین اتفاقات و رویداد‌های گردشگری دنیا در یزد است.

به ‌گزارش صمت از روابط‌‌عمومی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان یزد، مهران فاطمی در نشست هم‌اندیشی با سرور بختی تاجیکی، رئیس موسسه فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و برخی از اعضای این موسسه در بررسی ظرفیت‌های گردشگری استان و تعامل با اکو به منظور توسعه این مهم در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد، گردشگری را فصل مشترک فرهنگ، امنیت، سیاست و اقتصاد دانست و گفت: تقویت گردشگری در کشورها و ممالک مختلف علاوه‌بر از بین بردن ذهنیت‌های ساختگی رسانه‌ها از کشورها و واقعی کردن ذهنیت‌ها، سبب فراهم‌سازی بستر همکاری‌های اقتصادی بین کشورها می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری درگاهی برای تحقق امنیت پایدار، اقتصاد زنده و پویا، تقویت روابط سیاسی بین کشورها و نیز تحقق اهداف موسسه فرهنگی اکو است، اظهار کرد: از این منظر همکاری با موسسه اکو و ارتباط تنگاتنگ با این مجموعه برای استان یزد مغتنم است و گزارشات مربوطه در دیدار با رئیس‌جمهوری، وزیر کشور و وزیر گردشگری ارائه خواهد شد.

استاندار یزد در ادامه یزد را یکی از اضلاع مثلث گردشگری ایران دانست و تصریح کرد: در نشست مشترک استان‌های مثلث گردشگری کشور، موضوع ارتباط و همکاری استان یزد با موسسه فرهنگی اکو را به‌عنوان یک موضوع مشترک مطرح خواهیم کرد تا از ظرفیت این موسسه در راستای تقویت این مثلث و اجرای پروژه‌های مشترک کلان بهره ببریم.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به تشکیل شورای ‌عالی گردشگری یزد و اکو اشاره کرد و از انتصاب مشاور فرهنگی در حوزه اکو برای پیگیری موضوعات و پروژه‌های این حوزه و اجرای موضوعات و مصوبات در کف میدان، خبرداد.

وی در جلسه ستاد تسهیلات سفر گفت: یزد را به‌عنوان پایتخت نوروزی کشورهای اکو مطرح و معرفی خواهیم کرد و بر ساماندهی اقدامات و رویدادهای ویژه در این باره تاکید داریم.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش ضمن استقبال از طرحی مبنی‌بر راه‌اندازی آژانس گردشگری کشورهای عضو اکو، گفت: این موضوع یک مقدمه و کار بزرگ در این حوزه است و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باید پیگیر تحقق آن باشد.

فاطمی با بیان اینکه به برگزاری اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در یزد، مصر هستیم، گفت: سقف گردشگری برای ما، برگزاری بزرگ‌ترین اتفاقات و رویداد‌های گردشگری دنیا در یزد است. اگرچه شاید فاصله زیادی تا آن نقطه‌ وجود دارد اما این موضوع را سقف و قله‌ای برای حوزه گردشگری دانسته و یک مسیر و دریچه برای رسیدن به آن قله را‌ همکاری‌های مشترک با موسسه فرهنگی اکو می‌دانیم.

وی در ادامه خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی استان، بر برنامه‌ریزی برای اجرای هفته فرهنگی یزد در تهران و تهیه سند اجرایی زمانبندی شده و تقویم همکاری‌های مشترک با موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد. 

استاندار یزد در پایان با بیان اینکه در پرتو برقراری ارتباط فرهنگی، برادرانه و دوستانه با کشورهای عضو اکو، باید بتوانیم تعاملات اقتصادی و سرمایه‌گذاری را تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان باید احصا و زیرساخت‌های لازم برای انجام سرمایه‌گذاری در استان فراهم شود.

گردشگری منطقه‌ای با «اکو» 

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست‌ با اشاره به پیشنهاد طرح بزرگ برگزاری اجلاس وزرای گردشگری اکو در یزد گفت: باید گردشگری منطقه‌ای را با حضور آژانس‌های گردشگری کشورهای عضو اکو داشته باشیم. از این رو، مکاتبه‌ای با موسسه فرهنگی اکو نیز خواهیم داشت. 

احمد آخوندی ادامه داد: «راه‌اندازی آژانس اکو و مقدمات تبادل مسافر و اطلاعات کشورهای عضو اکو در یزد باید اتفاق بیفتد و بیشتر درباره این مسئله صحبت شود تا این رویدادها منجر به تفاهم اولیه شود.»

آخوندی تصریح کرد: نشست هم‌اندیشی با حضور رئیس موسسه فرهنگی اکو به‌منظور تعامل استان یزد با این موسسه فرهنگی برای تقویت گردشگری استان برگزار شده، پیش‌ از این نیز نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و استاندار جلسات مختلفی داشتند تا از تمام ظرفیت‌های گردشگری در استان یزد استفاده شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد در ادامه گفت: جذب ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی و ۴ میلیون گردشگر داخلی یکی از اهداف مسئولان یزدی برای رونق گردشگری است.

وی ادامه داد: به همین منظور از رئیس موسسه فرهنگی اکو دعوت شد به یزد سفر کند و با تشکل‌های بخش گردشگری، اتاق بازرگانی و مسئولان استان جلسه داشته باشد و نحوه تقویت همکاری تشکل‌های بخش گردشگری استان، بررسی ظرفیت‌ها و نحوه تعامل موردبررسی قرار گیرد.

آخوندی اظهار کرد: برای راه‌اندازی بحث گردشگری اکو در یزد و محور قرار دادن این استان، برنامه‌هایی همچون دعوت از وزرای گردشگری کشورهای اکو در یزد، تدوین پکیج گردشگری کشورهای عضو اکو و برگزاری مراسم نوروزی این کشورها در حال بررسی و تایید است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی یزد با اشاره به جذب گردشگران داخلی و خارجی گفت: برای رسیدن به این هدف چند برنامه عملیاتی در نظر گرفته‌ شده که بحث اصلی توسعه زیرساخت‌های گردشگری همچون ایرلاین، موزه‌ها و... است.

به گفته آخوندی، تنوع‌بخشی گردشگری یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود. به‌‌عنوان ‌مثال، می‌توان گردشگری صنعتی نیز در استان داشته باشیم. در این صورت وقتی مسافر شاهد تنوع رویدادی و گردشگری باشد ماندگاری‌اش بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

مسئله توسعه گردشگری برای استان یزد حائز اهمیت فراوان است زیرا اولا فعالیت‌های اقتصادی و محور توسعه آن مبتنی‌بر خدمات برتر مثل صنعت گردشگری و توسعه مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و... است و ثانیا، یزد امکانات بالقوه فراوانی برای توسعه این صنعت در اختیار دارد.

گذشته از جاذبه‌های زیست‌محیطی و شرایط ویژه کویری و تنوع اقلیمی (که در جای خود مبحث بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان و امکانات بالقوه آن است)، یزد به‌عنوان شهر تاریخ جهان در برخورداری از معماری متکی به خشت خام و هزاران اثر گرانقدر به جا مانده آن نیز دارای اهمیت فراوان است.

همچنین استان یزد با توجه به جاذبه‌های غنی طبیعی، تاریخی و به‌یادماندنی، مذهبی فرهنگی و نیز موقعیت خوب جغرافیائی می‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ایرانگردان بسیاری چه از خارج و چه از داخل باشد.

حلقه‌های صنعت گردشگری در استان هنوز هم کامل نشده است. هرچند در بخش ایجاد اماکن اقامتی، توفیقات استان در سال‌های اخیر چشمگیر بوده اما واقعیت این است که در برنامه‌ریزی‌های هدف‌دار برای توسعه این صنعت، هنوز هم صنعت گردشگری یزد با مشکلات متعدد مواجه است.

به نظر می‌رسد در کنار همه این عوامل، برخورداری از یک سیاست معین و خط‌مشی عمومی نیز برای جذب گردشگران لازم است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nvxv2