شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 11386
تاریخ انتشار: 1400/11/11 14:08

کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد

سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد.

 صمت رحیم زارع در توضیح نشست کمیسیون تلفیق گفت: با توجه به روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح قابل استناد، کمیسیون تلفیق مصوب کرد ۹ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شود.

 وی ادامه داد: همچنین بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم ۹ میلیارد تخصیص داده شده که مقرر شد با تامین بودجه‌ای مستقل، با افزایش نرخ خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تامین شود نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کرد.

موافقت با خرید سربازی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ همچنین از موافقیت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب خبر داد.وی توضیح داد: خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولان غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متاهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، میسر خواهدشد.

 بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند. 

 زارع افزود: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود. 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.

کاهش سهم دولت از صندوق توسعه ملی 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: سهم دولت از صندوق توسعه ملی کاهش پیدا کرد؛ به این دلیل که دولت اذن رهبر معظم انقلاب را نداشت.

رحیم زارع در توضیح مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در لایحه بودجه پیش‌بینی شده بود سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۲۰ درصد تعیین شود که کمیسیون تلفیق سهم صندوق توسعه ملی را به ۴۰ درصد رساند.

 اگر دولت اذن رهبری را بگیرد آن زمان دوباره درباره بند «الف» تبصره ۱ رای‌گیری خواهدشد. با تغییر حاصل شده سهم وزارت نفت از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۱۴.۵ درصد و سهم بودجه عمومی ۴۵.۵ درصد شد.

زارع خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق همچنین تصویب کرد که سال آینده سقف پاداش خدمت کارکنان ۴۷۲ میلیون تومان باشد که دولت این میزان را در لایحه ۴۴۵ میلیون تومان پیش‌بینی کرده بود.

 به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در سال آینده حق عائله‌مندی برای بازنشستگان و کارکنان دو برابر و حق اولاد سه برابر مصوب

 شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3neok3