جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 96783
نویسنده: محمد بهارلو محمدزاده-مشاور انجمن ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی
تاریخ انتشار: 1402/08/17 07:09

پویایی‌ خانواده کسب‌وکار

محمد بهارلو محمدزاده-مشاور انجمن ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی
پویایی‌ خانواده کسب‌وکار

پویایی‌های خانواده کسب‌وکار، اصلی‌ترین زمینه‌ساز بروز تمایز کسب‌وکارهای خانوادگی است. این پویایی‌ها به فرآیندهای منحصربه‌فرد یک خانواده کسب‌وکار اشاره دارد و شامل جنبه‌های مختلفی مانند تصمیم‌گیری، جانشین‌پروری، ارتباطات، حاکمیت و ادغام منافع خانوادگی و کسب‌وکار است که می‌توانند تاثیرات متفاوتی داشته باشند، اما همیشه مخرب نیستند. در حالی‌که برخی کسب‌وکارهای خانوادگی درگیری‌ها و کشمکش‌ها را تجربه می‌کنند، برخی دیگر به‌دلیل پیوندهای قوی و ارزش‌های مشترک خود می‌توانند پیشرفت کنند و موفق باشند. پیچیدگی پویایی‌های خانواده زمانی بیشتر می‌شود که اعضای خانواده علاوه بر مالکیت، در اجرا نیز فعالیت داشته باشند. به‌طبع موفقیت یا شکست در این کسب‌وکارها، مستلزم داشتن مهارت‌های ارتباطی، رهبری و حل تعارض است. از جنبه‌های کلیدی پویایی خانواده کسب‌وکار، تصمیم‌گیری است. تصمیمات ممکن است شامل برنامه‌ریزی، تخصیص منابع، سرمایه‌گذاری، استخدام و جهت‌گیری کسب‌وکار باشد. این تصمیمات می‌توانند تحت‌تاثیر پویایی خانواده، از جمله پویایی قدرت، اقتدار، اختلافات، رقابت‌ها و دیدگاه‌های متفاوت درباره آینده کسب‌وکار قرار گیرند. جانشین‌پروری یکی دیگر از عناصر حیاتی در پویایی خانواده‌ کسب‌وکار است. تعیین اینکه چه کسی پس از برکناری، بازنشستگی یا مرگ نسل فعلی، رهبری کسب‌وکار را به‌دست گیرد، مستلزم بررسی دقیق و پویایی خانواده است. عواملی مانند شایستگی، سنت‌های خانوادگی و ایجاد تعادل بین نیازهای افراد در برابر نیازهای کسب‌وکار، در این فرآیند نقش دارند. ارتباطات در حفظ پویایی خانواده کسب‌وکار سالم حیاتی است. ارتباطات باز و شفاف در ایجاد اعتماد، حل تعارضات، اشتراک‌گذاری اطلاعات و همسویی اهداف خانواده با کسب‌وکار کمک می‌کند. بهتر است کانال‌های ارتباطی موثری ایجاد شود تا اطمینان کنیم که همه اعضای خانواده صدای خود را دارند و درباره مسائل مهم کسب‌وکار آگاه هستند و سازکارهای حاکمیت پویایی را پژواک می‌کنند. ایجاد سیاست‌ها، قوانین و پروتکل‌های شفاف تصمیم‌گیری، حل تعارض، سیستم‌های پاداش و پاسخگویی موجب ارتقای انصاف می‌شود و درگیری‌های احتمالی ناشی از خویشاوندگرایی یا طرفداری را کاهش می‌دهد. حاکمیت خوب می‌تواند چارچوبی برای مدیریت روابط خانوادگی درون کسب‌وکار باشد. بنابراین، پویایی خانواده کسب‌وکار چندوجهی است و پیمایش موفقیت‌آمیز آن، مستلزم شناخت و درکی دقیق است. البته این پویایی ریشه‌های مختلفی دارد که بدین قرار است: پویایی تحت‌تاثیر تاریخچه خانوادگی و نحوه رفتار با یکدیگر در طول نسل‌ها است. درگیری‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته می‌توانند روابط فعلی خانواده را شکل دهند. نقش‌هایی که به اعضای خانواده اختصاص سپرده می‌شوند، می‌توانند بر پویایی آن تاثیر بگذارند. سبک‌های ارتباطی (باز یا بسته) می‌تواند بر نحوه تعامل اعضای خانواده با یکدیگر اثرگذار باشد و احتمالا منجر به تفاهم یا سوء‌تفاهم یا اختلاف‌نظر شود. ویژگی‌ها و ارزش‌های فردی هریک از اعضای خانواده می‌تواند تاثیر زیادی بر تعاملات آنها در خانواده کسب‌وکار داشته باشد. نحوه انتقال کسب‌وکار از نسلی به نسل دیگر که توأم با ابهام یا اختلاف‌نظر باشد، می‌تواند بر پویایی خانواده تاثیر بگذارد و موجب تنش، رقابت یا طرفداری بین اعضا شود. عوامل بیرون از خانواده، مانند شرایط اقتصادی، تغییرات بازار یا صنعت می‌توانند بر پویایی خانواده تاثیر بگذارند. چالش‌های تجاری ممکن است منجر به تیرگی روابط یا نیاز به رویکردهای جدید برای هدایت کسب‌وکار شود.

درک این ریشه‌ها می‌تواند در شناسایی و رسیدگی به مسائل بالقوه خانواده کسب‌وکار کمک و روابط سالم‌تر را در خانواده تقویت کند. برای ترویج و بهینه‌سازی پویایی‌های سازنده در یک خانواده کسب‌وکار رویکردهای ذیل توصیه می‌شود:

ارتباط موثر شامل گوش دادن فعال، بیان افکار و احساسات برای حل تعارضات، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و عملکرد سازنده در کسب‌وکار خانوادگی بسیار مهم و در بروز پویایی سالم موثر است. سنت‌های منحصربه‌فرد و ارزش‌های مشترک خانواده شامل جشن گرفتن تعطیلات، انتقال شیوه‌های فرهنگی، القای باورهای اخلاقی به برجسته شدن هویت آن کمک می‌کند. درک این میراث‌ها در همسویی اهداف، تصمیم‌گیری و حفظ تمرکز در دستیابی اهداف تاثیرگذار است. براساس سن، جنسیت و هنجارهای فرهنگی، اعضای خانواده نقش‌ها و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. تعریف واضح نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای اعضای درگیر در کسب‌وکار سردرگمی را به‌حداقل می‌رساند و کارآیی را ارتقا می‌دهد. مدیریت موثر جانشینی برای ماندگاری کسب‌وکار خانوادگی ضروری است. ایجاد یک طرح جامع و شفاف برای انتقال رهبری و مالکیت، انتقال آرام بین‌نسلی را تضمین می‌کند.برای حفظ حرفه‌ای بودن و فراهم کردن رفاه بیشتر، حفظ تعادل بین کار و زندگی سالم مهم و جایز است بین مسائل آنها مرزبندی شود. رفتار منصفانه، محبت‌آمیز و حمایتگر با اعضای خانواده در بروز حس تعلق، پیوند قوی و حفظ هماهنگی بین آنان ضروری است. اعتماد و احترام در حفظ پویایی خانواده سالم، ضروری و زمینه‌ساز محیطی مثبت و سازنده است. راستگویی، قابل‌اعتماد بودن و احترام متقابل در خانواده، کار تیمی و همکاری را شکل می‌دهد. سازگاری با تغییرات مراحل زندگی، تحولات بازار و استقبال از نوآوری حیاتی است. پذیرش اعضای جدید خانواده، تطبیق شغلی، مقابله با چالش‌ها و قبول ایده‌های جدید، نمونه‌های مثال‌زدنی برای بهبود مستمر پویایی خانواده است. کیفیت زندگی و گذراندن زمان برای مشارکت‌ها، مکالمات و ایجاد تجارب مشترک باعث تقویت ارتباط و پیوندهای خانوادگی می‌شود. البته تحقق رویکردهای یادشده منوط به انجام ابتکارات اثربخش است؛ ابتکار آموزش مستمر، دانش و مهارت‌های ارزشمندی برای پویایی خانواده کسب‌وکار فراهم می‌آورد. با یادگیری شایستگی‌های جدید، اعضای خانواده کسب‌وکار توانمندی‌های خود را ارتقا می‌دهند و تصمیمات آگاهانه‌تر می‌گیرند و موجب رشد خود و کسب‌وکار خانوادگی می‌شوند. ابتکار تقویت فرصت‌های شبکه‌سازی و تسهیل ارتباط همتا با همتا و تعاملات بین‌نسلی نیز می‌تواند در توسعه پویایی مثبت و سازنده خانواده کسب‌وکار موثر واقع و موجب بهبود عملکرد کسب‌وکار خانوادگی شود. با این‌حال، موفقیت چنین ابتکاراتی مستلزم داشتن تعهد، دیدگاه مشترک و مشارکت اعضای خانواده و محتوای پرکیفیت ابتکارات و اجرای موثر است.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kx66v