یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 94308
تاریخ انتشار: 1402/07/05 10:48

تعاونی کشت و صنعت مزرعه بینش به عنوان تعاونی برتر ملی

مجموعه تعاونی کشت و صنعت مزرعه بینش در مراسم تقدیر از تعاونی های برتر کشور به عنوان تعاونی برتر انتخاب و از جانب رییس جمهور محترم حجت السلام سید ابراهیم رییسی از این مجموعه تقدیر شد ،این همایش با هدف معرفی بهتر الگو‌های موفق تعاونی و با حضور تعاونگران سراسر کشور، اتاق‌های تعاون استانی، اتحادیه‌های تعاونی، اداره‌های کل استانی و اتاق تعاون ایران برگزار می‌شود. در این خصوص دانش درخشانی به صمت شرح داد:
تعاونی کشت و صنعت مزرعه بینش به عنوان تعاونی برتر ملی

 مجموعه تعاونی کشت و صنعت مزرعه بینش در مراسم تقدیر از تعاونی های برتر کشور به عنوان تعاونی برتر انتخاب و از جانب رییس جمهور محترم حجت السلام سید ابراهیم رییسی از این مجموعه تقدیر شد ،این همایش با هدف معرفی بهتر الگو‌های موفق تعاونی و با حضور تعاونگران سراسر کشور، اتاق‌های تعاون استانی، اتحادیه‌های تعاونی، اداره‌های کل استانی و اتاق تعاون ایران برگزار می‌شود. در این خصوص دانش درخشانی به صمت شرح داد:

 

‎دانش درخشانی هستم عضو کوچکی از خانواده سختکوش و زحمتکش کشاورزی ، از شهرستان رباط کریم روستای زیبا نوده، شرکت تعاونی کشت و صنعت مزرعه بینش در سال ۱۳۹۶ کارش را با ۶۰ هکتار زمین زراعی شروع کرده، در این ۷ سال با زحمات شبانه روزی همکاران در تعاونی و جلب اعتماد کشاورزان رباط کریم که به دليل کم ابی و خشکسالی، دیگه امیدی به کشاورزی نداشتند توانستیم با تجمیع اراضی، بحمدالله در سال جاری بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار زمین زراعی در اختیار داشته باشیم.

در ابتدا تاسيس تعاونی در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰۰ تن گندم تولید و تحویل دولت دادیم در حالی که به لطف خدا امسال نزدیک به ۵۰۰ تن گندم برداشت و تحویل دولت شده است که در شهرستان رباط کریم بیشترین گندم توسط تعاونی کشت و صنعت مزرعه بینش تولید شده است.

دولـت سـیزدهم در اولیـن سـال حضـور خـود بـرای تأمیـن امنیـت غذایـی کشـور قدم هـای مهمـی برداشـته اسـت کـه متضمـن امنیـت ملـی کشـور خواهـد بـود. طایی تریـن اقـدام در ایــن مســیر اجــرای طــرح خودکفایــی در تولیــد گنــدم اســت کــه همســو بــا اجــرای طرح هــای کشــاورزی و اتخــاذ سیاســتهای صحیـح، افـق رسـیدن بـه امنیـت غذایـی در  کشــور را در دســترس قــرار داده اســت.

بنده به نوبه خودم تشكر ویژه میکنم از دولت سیزدهم بابت حمایت هایش از بخش کشاورزی، اگر به گذشته نگاه کنیم اقداماتی که انجام شده ایدال است، اگر با سایر کشورها مقایسه کنیم هنوز فاصله زیاد داریم !!!!

لازم می‌دانم خودکفایی کشور در تولید محصول استراتژیک گندم را به ملت شریف ایران همکاران خودم در حوزه کشاورزی و دولت محترم تبریک بگم، البته در سال های قبل هم شاهد این اتفاق بودیم ولی متاسفانه مستمر نبوده، که علت های مختلفی داره :

اولی که مهمترین ان هست، واقعی نبودن قیمت گندم است، منحصر کردن قیمت گندم به قیمت تضمینی ی که تناسبی با نرخ تورم و قیمت جهانی ندارد ظلم مضاعفی است که کشاورزی، کشور را به کام نابودی می کشاند. و کشاورزان ایرانی را هر سال فقیرتر و از صحنه رقابت جهانی حذف می نماید. ( قانون خرید تضمینی برای خرید تولید مازاد کشاورزان در جهت جلوگیری از ضرر آن‌ ها است)

چنانچه دولت محصولات کشاورزان را به قیمت تمام شده واردات ان خریداری کند در ۹۰ درصد محصولات اساسی و کاربردی حوزه امنیت غذایی که امروز وارد کننده ان هستیم،، خودکفا شده و تولید مازاد مان را هم می توانیم صادر کنیم.

دوم - مدیریت منابع اب — اجرای کامل ابیاری تحت فشار کلیه اراضی کشاورزی کشور— اصلاح الگوی کشت —( کشت محصولات کم اب بر ) کشت جایگزین گیاهان پر اب بر که از همه انها مهمتر هست

ما از لحاظ آب در مضیقه هستیم. کشورمون از لحاظ بارندگی جزء  سرزمین‌های پرآب نیست.

ایران سالانه ۸۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند که در قبال آن ۷ میلیارد دلار صادرات انجام می شود که در مقایسه با مقدار آبی که مصرف شده اصلا به صرفه نیست.!!!!

برزیل  که چهارمین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی دنیاست، ۳۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند و در قبالش ۵۵ میلیارد دلار کسب درامد دارد. از این آمار می توان نتیجه گرفت که علت نابودی منابع آبی و خشکسالی در کشورمان  شیوه غلط کشاورزی است.

ما شرایط کشورمون طوری نیست که رتبه اول رو در صادرات هندوانه داشته باشیم ترکیه  با اون حجم اب، کشت هندوانه را ممنوع کرده  عملا با این روش یارانه های مخفی رو به مصرف کننده خارجی می دیم.

سوم - تامين به موقع نهاده ها — احیای کشاورزی حفاظتی — نظارت مهندسین ناظر

ما ۲۰۰۰ هكتار زمین ابی داریم،  ۴۰۰۰ هكتار زمین دیم چنانچه درست مدیریت بشه محصول همین ۲۰۰۰ هکتار ابی برای کشور کافی است الباقی را هم می تونیم صادر کنیم

بعنوان نمونه فقط در سال زراعی ۱۴۰۰/۱۴۰۱ قیمت گندم از ۵۰۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که باعت افزایش تولید گندم یا بهتر بگم افزایش تحویل گندم نزدیک به ۵۸ درصد بود،

متاسفانه هیچگاه شاهد کشاورزی پیشرفته ای در کشور نبوده ایم. در حقیقت بخش کشاورزی ایران در سالیان أخیر با مسائل و مشکلات زیادی روبرو بوده و بسیاری از کشاورزان و باغداران در سالهای اخیر کشاورزی را رها کرده اند و با فروش زمین های خود شهرنشین شده اند.

یکی از چالش های ما در بخش کشاورزی میانگین سنی بالای کشاورزان است که در حال حاضر ۵۴ سال هست و در ۱۰ سال اینده، بخش زیادی از افراد فعال در حوزه کشاورزی را نخواهیم داشت. در حال حاضر هم فارغ ‌التحصیلان بخش کشاورزی هم تمایلی به فعالیت در این حوزه را ندارند


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e8zov