دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 88828
تاریخ انتشار: 1402/04/10 07:20
دستاوردهای دهه تولید و تجارت در ۳ استان بررسی شد

از رفع تنش آبی تا افتتاح پروژه‌های صنعتی و معدنی

تولید، اشتغال مولد ایجاد می‌کند و رونق تولید موجب ساماندهی واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش تولیدات صادرات محور، صادرات رونق گرفته و این ارزآوری به سود اقتصاد خواهدبود.
از رفع تنش آبی تا افتتاح پروژه‌های صنعتی و معدنی

این درحالی است که تا کنون حمایت از تولید داخلی و به‌ویژه تولیدات داخل استانی از تریبون‌های مختلف مطرح شده اما آنچنان که باید و شاید موارد یاد شده در میدان عمل اجرایی نشده است. با این‌همه در دهه تولید و تجارت طرح‌های ملی و عمرانی بسیاری در برخی از استان‌های کشور به بهره‌برداری رسیدند که می‌تواند گامی موثر در حمایت از تولید قلمداد شود. وزیر نیرو در بازدید از طرح‌های تامین آب شرق فارس با اشاره به رفع تنش آبی در شهرهای داراب، فسا، زرین‌دشت و استهبان گفت: این شهرها به علت بروز اختلال در سامانه انتقال آب از سد رودبال امسال دارای مشکلاتی شده‌اند. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس نیز با ذکر مشخصات فنی پروژه‌های آبرسانی فارس اظهار کرد: در صفر وزیر نیرو عملیات حفر، تجهیز و برق‌رسانی به ۶ حلقه چاه، اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال، کف‌شکنی یک حلقه چاه، مهندسی مجدد، خرید و نصب ۱۰حلقه چاه برای شهر داراب و برخی از روستاهای مجاور این شهر مورد بازدید قرار گرفت. علی جان صادق‌پور ادامه داد: همچنین از عملیات حفر، تجهیز و برق‌رسانی یک حلقه چاه، مهندسی مجدد، خرید و نصب تجهیزات ۶ حلقه چاه و اجرای یک کیلومتر خط انتقال برای شهر و برخی روستاهای حاجی‌آباد شهرستان زرین دشت، حفر، تجهیز و برقرسانی یک حلقه چاه و اجرای یک کیلومتر خط انتقال برای جنت شهر و داراب و حفر، تجهیز و برق‌رسانی یک حلقه چاه، خرید و اجرای چهار کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به رکن‌آباد و اسلام‌آباد بازدید شد. وی یادآور شد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها که با صرف اعتباری معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شده، جمعیتی قریب به ۱۶۰ هزار نفر از مردم این مناطق از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

افتتاح ۹ طرح صنعتی و معدنی در سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: همزمان با دهه تولید و تجارت، ۹ پروژه اقتصادی در بخش صنعت و معدن استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به مهر، یادگار احمدی در نشستی ضمن تشریح برنامه‌های دهه تولید و تجارت، با بیان اینکه افتتاح این طرح‌های اقتصادی و صنعتی برای هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد، افزود: بهره‌برداری از واحدهای تولیدی توسعه عمران از جمله طرح‌های قابل افتتاح در روز ملی تجارت و دهه تولید و تجارت خواهد بود. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه در این ایام همچنین یک مجموعه تولید سنگ، یک کارخانه روغن موتور، کارخانه الیاف مصنوعی و... در استان افتتاح خواهد شد، گفت: افتتاح واحد تولیدی صنایع فروآلیاژ دامغان از مهم‌ترین این طرح‌ها است. احمدی درباره این طرح مهم توضیح داد: فروآلیاژ دامغان با سرمایه‌گذاری ۸۷۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن فروسیلیسیم با سیلیکون بیش از ۵۵ درصد وزن برای بیش از ۳۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد. وی با بیان اینکه یک کارخانه تولید کاشی که ۱۳ سال است با تعطیلی روبه‌رو شده نیز در این ایام راه‌اندازی می‌شود، گفت: این کارخانه با ۱۸۰ کارگر سالانه 5میلیون مترمربع کاشی ساختمانی معمولی دیواری و کاشی ساختمانی کفی لعابدار و... را با سرمایه‌گذاری ۴۴۰ میلیارد تومان، تولید خواهد کرد. رئیس سازمان صمت استان سمنان همچنین گفت: خط تولید جدید انواع داروهای ضدسرطان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۶۶ میلیارد تومان، ظرفیت تولید سالانه ۲۲ میلیون عدد انواع داروی ضدسرطان و اشتغال ۱۵۰ نفر دیگر طرح مهم و شاخصی است که در ایام دهه تولید و تجارت در استان سمنان افتتاح خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه مجوزها در خراسان‌جنوبی

بازرس کل خراسان جنوبی نیر در نشستی که با حضور فعالان اقتصادی استان به مناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد گفت: اقتصاد می‌تواند زمامداری توسعه و تولید را در اختیار داشته باشد. مهدی رحیمی راه‌اندازی سامانه مجوزها را تدبیری لازم و ضروری در راستای توسعه و رشد تولید عنوان کرد و افزود: نظام و دولت به این موضوع پرداخته و لازم بوده پیگیری آن به شکل لازم برای عملیاتی و اجرایی کردن فراهم شود تا آسیب‌هایی که بر این فرآیند مترتب بوده کم شود. رحیمی با بیان اینکه بانک‌ها نقش آفرینی خاص و ویژه‌ای در بخش‌های اقتصادی دارند، ادامه داد: شاید به لحاظ آماری در پرداخت تسهیلات به نسبت منابعی که در اختیار بانک‌ها بوده عملکردشان قابل قبول باشد اما آسیب‌های مترتب است که باید مورد توجه قرار گیرد. رحیمی با بیان اینکه تجارت خارجی بسیار اساسی و مهم بوده و رویکردی که در این زمینه در پیش می‌گیریم می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و در داخل از آن بهره‌برداری کنیم، بیان کرد: اگر چه اقتصاد مقاومتی تاثیر خود را همیشه داشته اما اگر اقتصاد مقاومتی هم به باروری برسد چاره آن تجارت خارجی خواهد بود. وی تصریح کرد: در زمینه استفاده از تولیدات داخلی استان که در جلسات مختلف مطرح شده به این اتفاق نظر رسیده‌ایم که دستگاه‌های اجرایی در خریدهای دستگاه و اجرای پروژه‌ها باید استفاده از تولیدات استانی را در اولویت قرار دهند. همچنین توصیه می‌شود دقت و نظارت بر مجموعه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات صورت گیرد.

سخن پایانی

رشد تولید مستلزم، رشد فروش است و اقناع مصرف‌کننده کلید اصلی تحقق رشد فروش در بازار هر نوع کالا و خدمات به شمار می‌رود. بنابراین برای حفظ تولید باید به الزامات زنجیره تولید تا مصرف توجه کرد. در این بین کیفیت و نرخ تمام شده کالا در صدر فهرست الزامات قرار می‌گیرد. ارتقای کیفیت نیز مستلزم تولید درفضای رقابتی و از بین یردن انحصار در تولید است. برای گام برداشتن درست در این مسیر باید بر عملکرد دستگاه‌های متولی در بخش تولید نظارت دقیق داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3968n7