جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 93349
تاریخ انتشار: 1402/06/18 05:06

عدالت آموزشی، گمشده استان‌های کم‌برخوردار

مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و رشد و همچنین توسعه همه‌جانبه‌ تمامی ممالک و جوامع در گرو توجه ویژه به تعلیم و تربیت است.
عدالت آموزشی، گمشده استان‌های کم‌برخوردار

ه گفته کارشناسان، پویایی نظام تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش مستقیما به توسعه هرجامعه از جمله توسعه اقتصادی آن کمک می‌کند، چرا که سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه است که از طریق آموزش و پرورش تعلیم و تربیت کادرسازی و ساخته می‌شود. شهریور و آماده‌سازی خانواده‌ها و مدارس برای شروع سال تحصیلی، فرصت و بهانه برای ارزیابی و تبیین اهمیت آموزش‌وپرورش در تعلیم و تربیت و ساخت نیروی انسانی است. این در حالی است که عدالت آموزشی در برخی از استان‌های کشور از جمله استان‌های محروم و کمتربرخوردار به درستی رعایت نمی‌شود. آنچه در ادامه می‌خوانید، نمونه‌هایی از استان‌‌های مشمول این نظر هستند که خبرهایی از آنها روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

افزایش ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان

وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در سیستان و بلوچستان با معضل بی‌سوادی و ترک تحصیل مواجه هستیم که با ارائه راهکارهای جدید به دنبال تغییر شرایط هستیم به گونه‌ای که دانش‌آموز ترک تحصیلکرده با بازگشت به مدرسه می‌تواند یارانه مضاعف دریافت کند. رضامراد صحرایی ضمن بیان این مطلب افزود: هدفمند کردن آموزش‌ها گام دوم کار است و در تلاشیم تا رشته‌های مدارس را براساس زیست بوم مناطق تعریف کنیم که در سیستان و بلوچستان نیز با توجه‌ به ظرفیت‌های موجود به دنبال تاسیس هنرستان‌های جدید در سطح استان هستیم.

رضامراد صحرایی گفت: متاسفانه در گذشته سند تحول بنیادین به حاشیه رفته بود و یکی از اهداف ما در دولت جدید حرکت در مسیر سند تحول بنیادین است و در حال ریل‌گذاری این حرکت هستیم.

محرومیت‌های آموزشی شدید در جنوب کرمان

نماینده کرمان در شورای‌عالی استان‌ها گفت: جنوب کرمان محرومیت‌های آموزشی شدیدی دارد و با امکانات کم و کمبود تجهیزات رو به رو است و نباید با مرکز استان مقایسه شود و سهمیه هر دو منطقه یکسان باشد. به گزارش ایلنا، خداداد خارایی گفت: عدالت آموزشی در جنوب کرمان و شهرهای کهنوج، قلعه‌گنج، رودبار جنوب، منوجان، فاریاب و جازموریان وجود ندارد و کنکوری‌های‌ ما با وجود کسب تراز عالی اما رتبه پایین به‌دست آورده‌اند. خارایی گفت: جنوب کرمان محرومیت‌های آموزشی شدیدی دارد و با امکانات کم و کمبود تجهیزات رو به رو است و نباید با مرکز استان مقایسه شود و سهمیه هر دو منطقه یکسان باشد. لازم است وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش مجلس فکری برای دانش‌آموزان شهرستان‌های جنوبی کرمان کنند.

نماینده استان کرمان در شورای‌عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کمبود سوخت کشاورزان این استان اشاره کرد و بیان کرد: از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم تا سهمیه سوخت کشاورزان را افزایش دهد چرا که با سوخت کم نمی‌توانند به امورات زراعت خود رسیدگی لازم به عمل آورند.

خارایی با بیان اینکه خدمات دولت، آنچنان که باید، مطرح نمی‌شود، گفت: دولت باید در زمینه اطلاع‌رسانی و بازگویی خدمات خود، بیشتر تمرکز و این بخش را تقویت کند.

سرانه فضای آموزشی کیش کمتر از نصف استاندارد

سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۳۹ متر مربع است، گفت: سرانه فضای آموزشی در کیش ۳.۹ متر مربع، یعنی کمتر از نصف استانداردهای آموزشی است. به گزارش ایرنا، صالح بهرام‌پور با بیان اینکه میزان متوسط سرانه آموزشی در کشور ۵.۵ متر مربع است، اظهار کرد: طبق ارزیابی انجام شده، کمبود ۵۸ کلاس درس در این جزیره برآورد شده که برای فارغ آمدن به آن نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد راه‌اندازی ۲۵ کلاس درسی جدید تا آغاز سال تحصیلی آتی هستیم، اضافه کرد: راه‌اندازی این تعداد کلاس نیازمند یک تعامل و هم افزایی است که سازمان منطقه آزاد کیش در تحقق آن نقش موثری دارد. سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش ادامه داد: طبق بازدیدهای میدانی که از فضاهای آموزشی این جزیره به عمل آمد، برخی مدارس قابلیت افزایش فضای فیزیکی به عنوان کلاس درس را دارد که به دنبال عملی شدن آن تا آغاز سال تحصیلی جدید هستیم؛ باید اذعان کنیم که دولت مردمی حساسیت خاصی به ارتقای سطح آموزشی و تربیت دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان کشور در یک محیط امن و آرام دارد که برای تحقق آن در منطقه تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.وی با تاکید بر اینکه کمبود فضای آموزشی در کیش به شکل چالشی جدی درآمده، گفت: وضعیت به گونه‌ای است که برخی نمازخانه‌ها، کتابخانه‌ها و حتی آزمایشگاه‌های مدارس به کلاس درس تبدیل شده است.

قزوین با کمبود ۲هزار معلم روبه‌روست

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: این استان با ۲هزار و ۸۸ معلم روبه‌روست با این وجود برنامه‌ریزی شده تا هیچ مدرسه و کلاسی بدون آموزگار نباشد.

 نقی سیاهکالی مرادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید » وظایف ما در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و عملیاتی برای تولید محتوا پیش‌بینی شده که بخش مهمی از آن، تولید محتوا برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.از آنجایی که مهم‌ترین وظیفه ما تربیت نیروی انسانی متخصص برای پیشبرد اهداف جامعه در بلندمدت است تلاش می‌کنیم تا نسلی تربیت کنیم که بتواند مسیر آینده کشور را راهبری کند. استفاده از ظرفیت‌های موجود در هنرستان‌های کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و کارودانش و مولدسازی آنها، فرهنگ‌سازی بین دانش‌آموزان و اولیا در خصوص مصرف بهینه و حمایت از تولیدات ملی، الزام ادارات آموزش و پرورش و مدارس و نظارت در خصوص خرید و استفاده از کالای داخلی و فروش املاک مازاد و تجهیز هنرستان‌ها از دیگر برنامه این اداره کل در راستای کمک به تحقق شعار است.

وی با اشاره به اینکه کمبود معلمان همواره به عنوان یک چالش در سیستم آموزشی کشور وجود داشته است و این مشکل همچنان در استان قزوین پا برجاست، گفت: در سال تحصیلی پیش‌رو با کمبود ۲هزار و ۸۸ نفر معلم مواجه هستیم که شامل ۵۰ نفر معلم استثنایی، ۹۰ نفر خرید خدمات، ۶۷۳ نفر ابتدایی، ۶۶۵ نفر متوسطه اول، ۳۴۱ نفر متوسطه نظری و ۲۶۹ نفر فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهد بود.

مرادی افزود: برای جبران کسری یاد شده از راه‌های مختلف از جمله استمرار خدمت، اضافه کار و بخشی نیز از طریق سهمیه استخدام و برگزاری آزمون مدارس ابتدایی برای جذب ۳۲۴ نفر به‌عنوان آموزگار وهمچنین ۴۴۴ نفر به عنوان دبیر اقدام شده است بنابراین در سال تحصیلی آینده نیز تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای عمل شود که مانند امسال هیچ مدرسه و کلاس درسی با کمبود معلم مواجه نشود.

بازماندگان تحصیل در کهگیلویه و بویراحمد

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزار و ۱۲۰ نفر، بازمانده از تحصیل در سطح استان وجود دارد که ۵۰ درصد از آنها شناسایی شده است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان، سید حمزه باقری‌نژاد روز چهارشنبه در جلسه قرارگاه جهادی و عدالت تربیتی استان گفت: از ۵۰ درصد بازماندگان شناسایی شده در سطح استان، ۷۰ درصد از آنها، به چرخه آموزش برگشته‌اند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به عدالت آموزش در استان گفت: تحقق عدالت آموزشی که از اولویت‌های دولت سیزدهم است با جدیت در استان دنبال می‌شود.

حسینعلی عزت‌خواه تاکید کرد: پوشش و پاسخ به حوزه تعلیم و تربیت به دلیل گستردگی و فراسازمانی بودن، نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و مشارکت‌های مردمی در این حوزه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، ۸ شهرستان و ۱۷ بخش و هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳هزار و ۱۸ آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند. از کل دانش‌آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.

سخن پایانی

مرکز پژوهش‌های مجلس اواخر دی‌ ۱۴۰۱ گزارشی منتشر کرد و در آن روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش‌وپرورش از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ را بررسی کرد. بر اساس این گزارش پژوهشی بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش ایران به‌ویژه پس از همه‌گیری کووید‌۱۹ و غیرحضوری‌شدن آموزش‌ها است. طبق آخرین آمارهای منتشر شده باوجود تلاش‌ها برای جذب بازماندگان از تحصیل این روند همچنان در برخی از استان‌های کشور ادامه دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36wmez