یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 18597
تاریخ انتشار: 1401/05/04 23:57

آیا خورشید موقتا به خواب می‌رود؟

حسین اردکانی_پیشکسوت صنعت هواشناسی

آیا خورشید به‌گفته برخی دانشمندان اخترشناس در آینده‌ای نزدیک موقتا به‌خواب می‌رود؟ آیا زمین از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۰ به یک فصل یخبندان کوچک نزدیک می‌شود؟ آیا از سال دیگر به‌تدریج شراره‌های خورشید که انرژی گرمایی بسیار زیادی را گسیل می‌کنند، کاهش می‌یابند؟ اگر همه این سوالات اتفاق بیفتد، در این صورت گفته‌های اقلیم‌شناسان و هواشناسان که می‌گویند تا سال ۲۰۵۰، زمین ۲ الی ۲.۵درجه سلسیوس گرم می‌شود و زندگی در آن دشوار خواهد بود، کنار گذاشته می‌شود؟ به‌گفته اقلیم‌شناسان، تغییر اقلیم در آینده می‌تواند تمام یخ‌های قطبی را آب کند و چندین کشور ساحلی و اقیانوسی به زیر آب ببرد. رسانه‌ّها مدام از گرمایش جهانی می‌گویند؛ اگر مصرف سوخت‌های فسیلی اتفاق نیفتد و روند انتشار گازهای گلخانه‌ای حتی به‌همین‌شدت هم افزایش پیدا کند، بسیاری از مناطق کره‌زمین قابل‌زیست نخواهد بود یا زیستن در آن با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

 از نظر من، ناهنجاری‌های گرمایی تابستانی، همه‌ساله و گهگاه در غرب اروپا، مرکز خاورمیانه، شمال‌شرق روسیه، جنوب‌غرب امریکا مانند ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و آریزونا یا در شرق آسیا و کشورهای چین و ژاپن اتفاق می‌افتد و این کشورها تحت‌تاثیر امواج حرارتی قرار می‌گیرند که پیامدهایی مثل آتش‌سوزی‌های جنگلی را نیز به‌همراه دارد.

 آیا همه این اتفاقات مربوط به تغییر اقلیم و گرمایش زمین است؟

 آیا اگر اثرات گلخانه‌ای را به صفر برسانیم و سوخت‌های فسیلی جای خود را به انرژی‌های نو بدهند، این ناهنجاری‌های گرمایی از بین می‌رود؟

 به‌شخصه بر این باور هستم که اگر فرضیه اخترشناسان اتفاق افتد، دیگر مسئله گرمایش جهانی و تغییر اقلیم  به‌وجود نخواهد آمد.

در نتیجه، به‌خواب رفتن موقتی خورشید، تغییرات زیادی در گردش کلی کره زمین ایجاد خواهد کرد و تغییرات مهمی در وضع آب و هوا اتفاق می‌افتد. بنا بر فرضیه به خواب رفتن خورشید، از امسال به بعد، باید شاهد طولانی شدن زمستان‌ها و کوتاه شدن تابستان‌ها و کاهش تدریجی دمای کره زمین باشیم.

این تغییرات را با یک ناهنجاری بسیار زیادی تجربه خواهیم کرد. حال اگر این فرضیه اتفاق نیفتد، بنا بر تحقیقات هواشناسان و اقلیم‌شناسان باید در انتظار یک فاجعه بزرگ از نظر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باشیم.

امریکا، روسیه، هند و کم و بیش کشورهای دیگری که در این فاجعه بزرگ قرار می‌گیرند، چه وظیفه‌ای در برابر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند و تعهدات خود را نسبت به تغییر اقلیم به چه صورت باید انجام دهند؟

 بشر با دستکاری‌های خود در جو و دما، اکوسیستم‌های زمین را به‌حالت پرتنشی درآورده، اما می‌تواند تا حد و اندازه‌ای این تغییرات را کنترل کند.

به‌علاوه اینکه، کشورهای جهان اگر عزم جدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی داشته باشند، می‌توانند با یک مشارکت بزرگ می‌توانند در کنار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، اقدام به جنگل‌زایی و مرتع‌زایی و از بین بردن زمین‌های صحرایی برهوت و احیای تالاب‌های خشک کنند.

امواج حرارتی در روزهایی که گذشت، بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرد و باعث خسارات جانی و مادی فراوانی شد. از یک‌سو تاثیرات تغییر اقلیم در کشورهای مختلف متفاوت است و از سوی دیگر، توانایی‌های مالی و فنی برای مقابله با تغییرات اقلیمی یکسان نیست.

در نهایت اینکه اگر کشورها دست به اقدامی مشترک بزنند، می‌توانند تا حدی از شدت این امواج حرارتی بکاهند. اگر انسان همین امروز برای این اقدامات دست به تلاشی جهانی نزند، زمان از دست خواهد رفت و با تبعات بسیار ویرانگری روبه‌رو خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ekwy