شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 16925
تاریخ انتشار: 1401/03/03 04:22

۱۰ نکته مهم قبل از انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه ما می دانیم که روی آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان می تواند تاثیر به سزایی بگذارد.

از آنجایی که بیشتر داوطلبان یک سری باورهای غلط در رابطه با انتخاب رشته کارشناسی ارشد دارند، ما در این قسمت قصد داریم به بررسی این باورها پرداخته و به شما کمک کنیم انتخاب رشته بهتر و حرفه ای تری را داشته باشید. در ادامه همراه ایران تحصیل باشید تا با ۱۰ نکته مهم قبل از انتخاب رشته کارشناسی ارشد آشنا شوید.

مطالعه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

یکی از ابتدایی ترین و البته مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید، مطالعه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد است. در دفترچه شرایط پذیرش کلیه دانشگاه ها به همراه تاریخ اعلام اسامی پذیرفته شدگان ارشد درج شده است. به علاوه اگر قصد انتخاب کردن دانشگاه های با شرایط خاص را دارید، نیاز است حنماً از بندهای آمده در دفترچه برای پذیرش مطلع باشید. از جمله دیگر فواید مطالعه دفترچه آشنایی با ظرفیت هر یک از رشته های دانشگاهی است که قطعاً به شما برای داشتن انتخابی بهتر کمک خواهد کرد. پیشنهاد ما به شما این است که در حین مطالعه دفترچه رشته های انتخابی خود را هایلایت کرده و سپس وارد چک نویس خود نمایید تا دوباره بتوانید کدهای وارد شده را با کدهای آمده در دفترچه مطابقت دهید. برای اطلاع از رشته های بدون کنکور ارشد نیز باید دفترچه را مطالعه کنید.

 

 

شمارش تعداد کدهای انتخابی و انتخاب روش چینش

یکی از اشتباهات داوطلبان کنکور سراسری این است که تصور می کنند باید حتماً از قانون 20،40، 40 پیروی کنند؛ اما این قانون برای تمامی داوطلبان کاربرد ندارد. این قانون در مورد افرادی کاربرد دارد که تعداد کدهای انتخابی آنها بیشتر از 100 مورد است؛ اگر این داوطلبان کدهای انتخابی کمتر از 100 مورد داشته باشند، نیاز است از روش دیگری استفاده نمایند که در ادامه به آن اشاره می کنیم. بهتر است این افراد تنها علاقه خود را برای چینش کدرشته ها در نظر بگیرند و هیچ مورد و فاکتور دیگری را در انتخاب های خود دخالت ندهند.

 

پر کردن تمامی انتخاب ها

اگرچه ممکن است تعداد انتخاب های شما کمتر از 100 مورد باشد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک انتخاب بیشتر به معنای داشتن یک شانس بیشتر است. پس سعی کنید تا جایی که می توانید با در نظر داشتن علاقه کدهای انتخابی خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که نباید هر انتخابی را در کدهای خود دخیل کنید؛ زیرا برخی انتخاب های شما ممکن است به ضررتان تمام شود.

 

اطلاع از بورسیه ها و سهمیه ها

یکی از موارد مهم دیگری که می تواند روی نتیجه انتخاب رشته شما تاثیر به سزایی بگذارد. بورسیه است. پس قبل از انتخاب رشته کارشناسی ارشد حتماً از جزییات مربوط به بورسیه ها نیز اطلاعات کافی را بدست آورید. برخی از داوطلبان به دلیل عدم اطلاع از بورسیه و سهمیه ها این امتیاز را از دست داده و پس از آمدن نتایج نهایی متوجه می شوند که چنین مواردی نیز برای آن ها وجود داشته است. در این مورد مشاوران نیز می توانند به شما کمک کنند.

 

مشورت با افراد خبره

اگرچه مشاوره انتخاب رشته ارشد می تواند به شما کمک بسیاری در انتخاب رشته نماید؛ اما گاهی راهنمایی های اشتباه برخی مشاوران کم تجربه نیز می تواند نتیجه انتخاب رشته را به کلی تغییر دهید. پس حتماً مشورت با افراد آگاه را سرلوحه خود قرار دهید و سعی کنید پس از گرفتن تمامی نکات انتخاب رشته حتماً علایق خودتان را نیز در نحوه چینش کد رشته بگنجانید زیرا پس از اعلام نتایج کنکور ارشد  دیگر پشیمانی فایده ای نخواهد داشت.

اطلاع از فرصت های شغلی و آینده کاری

بیشتر داوطلبان کارشناسی ارشد، دارای انگیزه کاری برای ادامه تحصیل هستند؛ اما ممکن است این موضوع در انتخاب رشته فراموش کنند. پس از علاقه باید این مورد را نیز در نظر داشته باشید و سعی کنید شرایط شغلی و کاری را نیز در انتخاب های خود در نظر بگیرید؛ زیرا گاهی شرایط اجتماعی و اقتصادی طوری رقم می خورد که همه چیز طبق انتظارات و پیش بینی های شما اتفاق نمی افتد؛ اما اگر شما از قبل شرایط را آنالیز کرده و سعی کنید طبق اتفاقات پیش رو حرکت کنید؛ قطعاً می توانید کنترل بیشتری روی شرایط کاری آینده خود داشته باشید و در نتیجه از ادامه تحصیل در مقطع ارشد راضی تر باشید.

سوالات متداول در مورد انتخاب رشته کارشناسی ارشد

زمان دقیق اعلام جواب نهایی آزمون ارشد 1401 چه تاریخی است؟

اعلام نتایج آزمون در اواخر خرداد ماه خواهد بود.

اعلام نتایج کارشناسی ارشد برای دانشگاه آزاد و سراسری در چه تاریخی است؟

نتایج پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و آزاد همزمان از سنجش اعلام می گردد.

بررسی اعتبار دانشگاه و محل تحصیل

برخی از داوطلبان نسبت به آینده تحصیلی خود کاملا، آگاه بوده و می دانند که بعد از انتخاب رشته کنکور ارشد قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را نیز دارند. این دسته از افراد باید دقت زیادی روی اعتبار دانشگاه محل تحصیل خود در مقطع ارشد داشته باشند. به طور مثال انتخاب دانشگاه آزاد برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های مطرح خارج از کشور را دارند، مناسب نخواهد بود و یا حتی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حتی در داخل کشور خودمان نیز باید یک سری نکات را در نظر داشته و با توجه به آن ها محل تحصیل خود را در مقطع ارشد انتخاب نمایید. اگر در این مورد اطلاعات کافی را ندارید، بهتر است حتماً از مشاوران کمک بگیرید.

 

وجود امکانات رفاهی و خوابگاه

اگر دانشگاه و رشته مورد نظر شما در شهری غیر از محل زندگی تان قرار دارد؛ باید نسبت به امکانات رفاهی دقت بیشتری داشته و سعی کنید دانشگاه هایی را انتخاب نمایید که امکانات رفاهی را ارائه می دهند. مهم ترین موضوع خوابگاه است که در صورت ارائه دیگر نگرانی از بابت سکونتگاه نخواهید داشت. امکانات بعدی را می توانید در اولویت دوم قرار دهید اما به خوابگاه دقت زیادی داشته باشید.

به رتبه خیلی توجه نکنید!

یکی از اشتباهات رایج بیشتر داوطلبان هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد مقایسه ظرفیت دانشگاه و رتبه ای است که آن ها بدست آورده اند. به طور مثال ممکن است رشته مورد نظر شما به صورت کلی 50 نفر ظرفیت پذیرش  در دانشگاه های مورد نظرتان داشته باشد؛ اما رتبه شما 400 باشد. نباید تصور کنید که چون رتبه شما بیشتر از تعداد ظرفیت است پس پذیرفته نخواهید شد؛ زیرا ممکن است بسیاری از رتبه های قبل از شما قصد انتخاب رشته و گرایش دیگری را داشته باشند. در این مورد مشاوران نیز می توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از نحوه تاثیر ظرفیت ها برای رتبه داشته باشید.

بررسی قبولی های سال های گذشته

در مورد بررسی قبولی های سال های گذشته دو حالت وجود دارد. ممکن است سطح علمی و شرایط کنکوری سال قبل از شما با سالی که خودتان در کنکور شرکت کرده اید، یکسان بوده و در نتیجه شما بتوانید برآورد صحیحی را از نتیجه قبولی خود بدست آورید که در این صورت بررسی قبولی های سال های گذشته نتیجه مثبتی خواهد داشت؛ اما اگاهی نه تنها بررسی قبولی های سال های گذشته کمکی نمی کند، حتی ممکن است تاثیر منفی نیز داشته باشد. این حالت برای مواقعی است که کنکور سال گذشته با سال جدید به صورت کلی متفاوت بوده و یا دانشجویان شرایط علمی متفاوتی را دارند که در این صورت توصیه می شود از روند قبولی های سال گذشته برای انتخاب رشته در سال جدید استفاده نکنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی نکاتی که لازم است قبل از انتخاب رشته کارشناسی ارشد در نظر داشته باشید، بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین نتیجه را از انتخاب رشته خود بگیرید. ایران تحصیل نیز در این زمینه می تواند به شما کمک کند. مشاوران ما با بررسی وضعیت شما و تحلیل کارنامه اولیه کنکورتان می توانند راهنمایی جامعی را برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ارائه دهند.

 

منبع : ایران تحصیل


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ej9j