چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 19901
تاریخ انتشار: 1401/07/17 06:52

توجه کشورهای حاشیه خزر به اقتصاد دریا

معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد، گفت: ایجاد مناطق آزاد یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم‌ها را خنثی کنیم.

محمد مخبر با اشاره به فعالیت منطقه آزاد آستراخان و ظرفیتهای گسترده آن تصریح کرد: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستراخان اکتفا شود؛ بلکه باید برنامهای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاریهای اقتصادی فراهم شود. وی خطاب به فعالان اقتصادی روسیه گفت: باید از ظرفیتهای موجود نظیر مجمع اقتصادی خزر، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا بهنحوی استفاده کنیم که مردم کشورهای منطقه از این فرصتها منتفع شوند.

سیاستگذاران هر قدر هم که خوب کار کنند تا زمانی که فعالان اقتصادی پای کار نباشند، شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود. مخبر با اشاره به ظرفیتهای دریا بهعنوان بستری مهم برای توسعه و پیشرفت، اقتصاد دریا و سرمایهگذاری در این زمینه را موردتاکید قرار داد و گفت: فعالان اقتصادی ایران و روسیه باید سقف پروازی خود را بسیار بالاتر از سطح فعلی در نظر بگیرند و با شناسایی ظرفیتها و مزیتهای متقابل و همچنین تبادل هیاتهای اقتصادی و تجاری، سطح روابط فیمابین و حجم مبادلات تجاری را ارتقا دهند.

معاون اول رئیسجمهوری بزرگترین مانع پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان را موانع بانکی، بیمهای و تبادلات پولی دانست و بر لزوم تلاش جدی دو کشور برای استفاده از پول ملی برای رفع این محدودیتها تاکید کرد. وی با اشاره به موضوع مطرحشده در نشست درباره همکاری دو کشور در زمینه غذای حلال، بیان کرد: برای توسعه همکاری در این زمینه، گروهی از جمهوری اسلامی ایران و گروهی از روسیه مذاکره و توافقات لازم را منعقد کنند تا مبنای فعالیت در این بخش قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی کشورمان با ۱۵ کشور، عنوان کرد: همکاری و مشارکت با ایران نهتنها منجر به تامین نیازهای متقابل میشود، بلکه بازاری گسترده را در سطح منطقه برای فعالان اقتصادی دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e5zj