جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 4197
تاریخ انتشار: 1400/08/04 12:21

مزایا و معایب فناوری فتوولتائیک

سیستم‌های فتوولتائیک از تعدادی صفحه خورشیدی تشکیل شده‌اند که از ترکیب علوم برق و مکانیک برای طراحی عملکرد آن استفاده شده است. زمانی از این سیستم بهره می‌گیرند که قصد تولید برق از طریق انرژی خورشیدی را داشته باشیم.

در صورتی که از سیستم‌های فتوولتائیک برای تامین برق آنها بهره گرفته شود، جایی برای نگرانی از هدررفت برق نخواهد ماند. صفحات خورشیدی تنها جزء کوچکی از سیستم‌های فتوولتائیک به شمار می‌رود.

از سیستم‌های فتوولتائیک در نیروگاه‌های وسیع و بزرگ استفاده می‌کنند علت آن نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی در مصرف برق است. در ادامه به برخی مزایا و معایب این سیستم‌ها اشاره می‌شود:

مزایای سیستم‌های فتوولتائیک

‌دوام:

فناوری به کار رفته در ساخت مدول‌های فتوولتائیک از مصالح بادوامی است. در گذشته دوام سیستم‌ها را حدود ۱۰ سال درنظر می‌گرفتند. اما با پیشرفت‌های حاصل‌‌شده، متوسط عمر مفید این سیستم‌ها به ۲۵ سال رسیده است.

‌‌هزینه‌های پایین حفظ و نگهداری:

در سیستم منابع تجدیدناپذیر، هزینه‌های حمل‌ونقل مواد و نیروی کار بسیار بالا است. اما درسیستم‌های فتوولتائیک چنین هزینه‌هایی در چرخه تولید وجود ندارد زیرا سیستم به بازرسی‌های دوره‌ای و نگهداری‌های گهگاهی با هزینه اندک نیاز دارد.

 ‌بی‌نیازی از مواد سوختی:

در سیستم‌های فتوولتائیک نیازی به منابع سوختی فسیلی و... نیست. بنابراین مضرات زیست‌محیطی ناشی از این منابع و هزینه‌های حمل‌ونقل و انبارداری آنها حذف می‌شود.

‌کاهش آلودگی صوتی:

سیستم‌های فتوولتائیک بدون حرکت و کاملا بی‌صدا بوده و آلودگی صوتی ندارد.

‌قابلیت راه‌اندازی سیستم‌های فتوولتائیک در ظرفیت‌های گوناگون:

با توجه به مدول‌های پیش‌ساخته در این سیستم‌ها می‌توان الکتریسیته را در مقیاس‌های مختلف تولید کرد.

چنانچه با سیستم‌های فتوولتائیک می‌توان از چند میلی وات تا چندین مگاوات انرژی به‌دست آورد. اگر این سیستم را به‌صورت مدول‌های کوچک و منفرد استفاده کنیم، برای نیازهای بسیار ناچیز و اگر در مزرعه‌ای مجموعه‌ای از آرایش‌های گسترده فتوولتائیک را به کار بریم، نیروگاهی عظیم را ایجاد کرده‌ایم.

‌عدم وابستگی به شبکه برق شهری:

 در مواقعی که انتقال برق شهری امکان‌پذیر نباشد، می‌توان از این سیستم‌ها بهره‌گیری کرد زیرا به ‌صورت مستقل الکتریسیته تولید کرده و نیازی به نگهداری فراوان ندارند. پس در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور، استفاده از این سیستم‌ها گزینه مناسبی خواهد بود.

در ادامه به برخی معایب فناوری فتوولتائیک نیز اشاره می‌شود:

 ‌هزینه‌های راه‌اندازی:

مهم‌ترین ایرادی که به این سیستم‌ها وارد است، هزینه‌های بالای نصب و راه‌اندازی آنها است، در حالی که با نگاه کارشناسانه و دقیق، این سیستم‌ها در بلندمدت به‌صرفه خواهند بود.

‌وابستگی به‌ شدت تابش خورشید:

باتوجه به نیاز این سیستم‌ها به نور خورشید، تغییرات جوی بر مقدار انرژی تولید شده در این سیستم‌ها موثر است پس لازم است این موضوع را در طراحی سیستم‌ها مورد توجه قرار دهیم.

‌نیاز به ذخیره‌سازی انرژی:

در بیشتر مواقع لازم است از باتری‌هایی به منظور ذخیره انرژی استفاده شود که این موضوع سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

ناآشنایی مردم با سیستم خورشیدی:

 با توجه به نو بودن کاربرد فناوری فتوولتائیک در ساختمان، تنها بخشی از مردم با امکانات و ارزش‌های آن آشنا هستند و این موضوع در توسعه بازار آن تاثیر منفی دارد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368wy2