پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 39793
نویسنده: سیامک اخطاری
تاریخ انتشار: 1402/02/10 06:24

نقش مستندسازی در صنعت سنگ

سیامک اخطاری-فعال صنعت سنگ
نقش مستندسازی در صنعت سنگ

حفظ حقوق مالکیت معنوی یکی از عوامل مهم در توسعه و رشد شرکتها در صنعت سنگ ایران است. در واقع، این حقوق به شرکتها امکان میدهد که مزیت رقابتی خود را افزایش دهند و از تولید محصولات و خدمات نوآورانه استفاده کنند. با حفظ حقوق مالکیت معنوی، شرکتها میتوانند بهراحتی از نتایج تحقیقات و توسعه خود استفاده کنند و برای دستیابی به محصولات و خدمات نوآورانه تلاش بیشتری بهخرج دهند و این محصولات و خدمات، بهدلیل داشتن مزیت رقابتی بیشتر، میتوانند به فروش بیشتر و در نهایت به توسعه و رشد شرکت کمک کنند.همچنین، با حفظ حقوق مالکیت معنوی، شرکتها میتوانند از کپی کردن محصولات و خدمات خود توسط دیگران جلوگیری کنند و مانع افت قابلتوجه در فروش محصولات و خدمات خود شوند. این امر باعث میشود که اعتماد مشتریان به شرکتها افزایش پیدا کند و در نتیجه، رشد و توسعه بیشتری حاصل شود.این قاعده کلی در صنعت سنگ ایران هم صادق است و حفظ حقوق مالکیت معنوی به شرکتهای فعال در این زمینه کمک میکند تا با ارائه محصولات و خدمات نوآورانه، مزیت رقابتی خود را افزایش دهند و در نتیجه به توسعه و رشد بیشتری دست یابند. ضرورت به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت معنوی در کسبوکار در صنعت سنگ ایران رفتهرفته بیشتر حس میشود، زیرا در دنیای تجارت امروز متمایز بودن در تولید، خدمات و کیفیت؛ امتیاز تجاری یک شرکت است. اگر بدون هیچ محدودیتی طراحیها و نوآوریهای برندی تقلید شود، بهدلیل بالا رفتن ریسک انتشار اطلاعات و طرحهای نوآورانه رفتهرفته میل و رغبت به شفافسازی و ایجاد طرحها و ایدههای نو کمرنگتر و راههای یک رقابت سالم دچار مسدود میشود. آنچه در کشورهای توسعهیافته امروز در حال اجرا است، حمایت همهجانبه از طرحها و ایدهها و مالکیت معنوی و حقوقی آنها است. بهنظر میرسد، چنانچه متولیان تصمیمسازی صنعت و معدن کشور ما هم بتوانند با استناد به آییننامههای اجرایی مدون بهصورت عملی و قاطعانه از صاحبان ایده و ابداعکنندگان اولیه دفاع کنند، میتوانیم امیدوار باشیم که بستر ایدهپردازی و طرحهای نوآورانه روزبهروز هموارتر شود و حس اطمینان و اعتماد در همکاریها برای سرمایهگذاری افزایش یابد.

برای حصول به نتیجه مطلوب یکی از روشهای متداول حقوقی در کشور آلمان، مستندسازی جلسات، نوشتارها و گفتارها در حضور طرفین و شاهدان طرح و بررسی ایدهها است. بهعبارتدیگر، با تهیه صورتجلسه دقیق از ایده، نام طراح، صاحب ایده و امضای اعضای جلسه، مستندسازی دقیقی انجام میگیرد که در زمان بروز اختلافات یا سرقت احتمالی، دارای پایه حقوقی است و وکلای حفظ حقوق مالکیت میتوانند با استناد به وجود چنین اسنادی، ادعاها و اولویتها را موردبررسی قانونی قرار دهند. ثبت ایده در موسسات مرتبط هم، یکی دیگر از راههای ایجاد پایه حقوقی است. بدونشک در آینده نیازمند بانک اطلاعات قوی سراسری از مستندات خواهیم بود و این شبکه باید قابلیت جستوجوی دادهها و اطلاعات سراسری را داشته باشد و بهشکل هوشمندانه مانع ثبت تکراری ایدهها شود که این مهم با استفاده از فناوریهای نوین و هوشمصنوعی قابلدسترسی است.حفظ مالکیت معنوی در توسعه فضای امن و اطمینانبخش اهمیت فراوان دارد، زیرا چنین محیطی نوآوران و ایدهها را به خود جذب میکند. بنابراین، مادامیکه فضای رقابت برای صاحبان کسبوکار ناامن است، نمیتوان از رشد و توسعه صحبتی بهمیان آورد.برخی اصول اولیه حفظ حقوق مالکیت شخصی، معنوی عبارت است از:

ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی: با ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی میتوان از حقوق مالکیت شخصی خود محافظت کرد. استفاده از قراردادهای محرمانه: امضای قراردادهای محرمانه، راهی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و محصولات است. ایجاد برند و نشان تجاری: با ایجاد برند و نشان تجاری، میتوان از حقوق مالکیت شخصی محافظت کرد و مانع کپی کردن ایدهها شد. حمایت از حقوق مالکیت فکری: با حمایت از حقوق مالکیت فکری و استفاده از مراکز حقوقی و قانونی، میتوان درباره حفظ حقوق مالکیت شخصی در صنعت سنگ، بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد.

مشارکت با شرکتها و کارخانهها دیگر: از طریق استفاده از تجربیات شرکتها و کارخانههای دیگر میتوان اطلاعات مناسبی برای حفاظت از حقوق مالکیت بهدست آورد.

 انتشار ایده در جراید و روزنامههای رسمی هم راهکار مناسب دیگری است، مشروط بر اینکه پیشتر در یک نهاد و موسسه رسمی ثبت شده و بهشکل سند حقوقی درآمده باشد. ثبت رسمی تولید انحصاری یک سنگ خاص با نام مشخص و اسناد معتبر محضری، میتواند مانند لگوی تجاری و نام شرکتها، مانع تقلید و کپیکاری در صنعت سنگ ایران شود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xozoq