شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 966
تاریخ انتشار: 1400/06/10 09:52

معادن با بیمه‌نامه‌ها از کرونا گذر کردند

یکی از اتفاقات مهمی که در مدت اخیر شاهد آن بودیم، جهان‌شمول شدن ویروس کرونا بود؛ این پاندمی اقتصاد جهان را تحت‌الشعاع قرار داده و بسیاری از کسب‌و‌کارها را با مشکل مواجه کرد.

طی این دوران بنگاه‌های اقتصادی پوست انداخته و بسیاری از کسب‌وکارها در این تحولات حذف یا متولد شدند. با وجود برخی اثرات مثبت کرونا در بعضی مشاغل، نمی‌توان این پدیده را برای جهان روشن توصیف کرد‌ چرا‌که این پاندمی با خسارت زدن به بیشتر مشاغل، قشرهای مختلفی از مردم جامعه را درگیر بحران‌‌های اقتصادی کرد.

بررسی میزان آسیبی که کرونا بر پیکره بنگاه‌های اقتصادی وارد کرده یکی از مسائل مهمی است که باید ضمن تحلیل آن، راهکار مناسبی یافته و از زیان‌های بیشتر در آینده جلوگیری کرد.

شایان توجه است که درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌توان با ارقام و اعداد اعلام کرد که تاثیر کرونا بر مشاغل مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی به چه میزان بوده، اما اگر بخواهیم به‌صورت کیفی این اثر را بررسی کنیم، می‌توانیم نشانه آن را بر بدنه فعالیت‌های معدنی ببینیم. البته این اثر مقدار قابل‌توجهی نبوده و نمی‌توان گفت کرونا در این مدت بر بخش معدن و صنایع معدنی سایه افکند.

به عبارتی دیگر، شیوع ویروس کرونا در سال گذشته به میزان محدودی بر روند فعالیت‌های معدنی تاثیر گذاشته و تنها از سرعت فعالیت‌ها معادن کشور کاست. همچنین باید به این نکته توجه کرد زمانی که موضوعی بر فعالیت‌های معدنی اثر داشته باشد، رد‌پای آن در زنجیره صنایع معدنی نیز نمایان شده و بر این بخش نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین با کاهش سرعت فعالیت معادن، روند فعالیت‌ صنایع معدنی نیز شتاب کمتری را تجربه کرد.

همچنین می‌توان گفت شیوع این ویروس تاثیرات بیشتری بر روند فعالیت صنایع معدنی نسبت به معادن داشت‌ چراکه تعطیلی و قرنطینه‌ها در طول سال گذشته شامل حال واحدهای صنعتی نیز شدند و در همین راستا تولید و فعالیت آنها به تعویق افتاد. همچنین در پی این‌ دست تعطیلی‌ها، نیاز صنایع و واحدهای تولیدی در سراسر جهان به مواد اولیه کاهش یافت و بنا بر این موقعیت، در ادامه هر دو بخش معدن و صنایع معدنی از میزان تولیدات خود به ناچار کاستند.

به بیانی ساده‌تر، تقاضاها برای مواد معدنی و زنجیره ارزش افزوده آن، شیب نزولی یافته و به همین دلیل معادن و صنایع تولیدات کمتری روانه بازار کردند. متناسب با این شرایط می‌توان گفت در پی گسترش ویروس کرونا، فعالیت‌های استخراج و فرآوری مواد معدنی در معادن و تولیدات صنایع معدنی و همچنین تعاملات اقتصادی (خرید و فروش) در این حوزه کاهش پیدا کرد و این موضوع، از جمله تاثیرات مهم کرونا بر فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی است. در برخی موارد نیز، به تعطیلی معادن کوچک‌مقیاس رو دوران پاندمی کرونا اشاره می‌شود.

باید این نکته را خاطر‌نشان کرد که قبل از درگیری جهان با ویروس کرونا، برخی از معادن کوچک‌مقیاس که بخش خصوصی متولی آنها بود، شرایط اقتصادی مطلوبی نداشته و تنها زیان ثمره فعالیت آنها بود.

این معادن کوچک‌مقیاس، در آستانه تعطیلی و شکست قرار داشتند و در پی شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری مشکلات اقتصادی در تمام بنگاه‌های مالی در جهان، بسته شدند. بنابراین از دیگر رویدادهای مهم در بخش معدن، می‌توان به تعطیلی معادن کوچک زیانده و حذف شدن آنها در چرخه فعالیت‌های اقتصادی معدنی اشاره کرد. نه‌تنها این معادن یادشده، بلکه بنا بر دلایلی که به آن اشاره شد (کاهش تقاضای جهانی برای تولیدات معدنی) سایر معادن و صنایع معدنی نیز درگیر مشکلات و شرایط نامطلوب اقتصادی شدند.

بیمه‌نامه‌های معدنی یکی از ابزارهای حمایتی دولتی هستند که به منظور تسهیل فعالیت‌های معدنکاری و همچنین در مواجهه با مشکلات مختلف، در اختیار فعالان این حرفه قرار می‌گیرد.

لازم به توجه است که بیمه‌نامه‌های معدنی توانستند تا حدودی اثر منفی کرونا بر مشاغل مرتبط با فعالیت‌های معدنی را کاهش دهند؛ به‌عبارتی دیگر بیمه‌نامه‌های معدنی، به اقتصاد حاکم بر معادن یاری رسانده و می‌توان گفت حضور آنها به تعطیل نشدن معادن به‌ویژه معادنی با مقیاس کوچک و متوسط کمک شایانی کرد.

بنابر آمار و ارقام ارائه‌شده توسط مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ به دلیل وجود پاندمی کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، صدور ضمانتنامه‌ها و بیمه‌نامه‌های معدنی از سوی این صندوق ۱.۵۶ برابر شد و رشد ۵۶.۶ درصدی به ثبت رساند. این ارقام نشان‌دهنده آن است که بسیاری از صاحبان معادن برای ادامه‌ حیات معادن خود، از کمک بیمه‌نامه‌های معدنی استفاده کرده‌اند. به همین دلیل بیمه‌نامه‌های معدنی در دوران کرونا، یکی از عوامل یاری‌رسان اقتصاد معدنی کشور بوده‌اند.

 

 

عباسعلی ایروانی-مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rarz3