جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 91815
تاریخ انتشار: 1402/05/21 10:07
گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

ایران کشورهای جایگزین انگلیس و فرانسه را پیدا کرد/ نجات کشور از بحران غذایی به واسطه بریکس

سنگدوینی گفت: وقتی نمی‌توانیم با کشورهایی نظیر انگلیس رابطه برقرار کنیم باید به سمت برقراری روابط با کشورهایی نظیر برزیل برویم.
ایران کشورهای جایگزین انگلیس و فرانسه را پیدا کرد/ نجات کشور از بحران غذایی به واسطه بریکس

۱۶ مرداد ماه سال جاری وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از ابراز تمایل بیش از ۲۰ کشور برای پیوستن به برکیس خبر داد. در جزئیات خبر مذکور در کنار نام بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس و عربستان، نام ایران نیز به چشم خورد.

بعد از انتشار این خبر از سوی نالدی پاندور، ایران از برگزاری کنفرانس ایران و بریکس «چشم اندازها برای شراکت و همکاری» با حضور مقامات و سفرای پنج کشور عضو بریکس شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی به همراه سفرا و دیپلمات‌های سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران، مدیران و صاحب‌نظرانی از دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور خبر داد که نهایتاً نشست مذکور روز ۱۷ مرداد ماه برگزار شد و نماینده آفریقا اعلام کرد بریکس از حضور رئیسی در نشست آینده بریکس خبر داد.

بریکس به دنبال کمرنگ کردن نقش آمریکا است

عطف به اینکه بریکس گروه اقتصادی با حضور کشورهایی نظیر روسیه و هند محسوب می‌شود، عضویت ایران در این نشست تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ در پاسخ به این پرسش  رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره عضویت ایران در بریکس گفت: وقتی ایران عضو مجموعه‌ای از کشورهای دنیا می‌شود، حتماً تاثیرگذار است. ایران به تنهایی شرایط خاصی دارد که می‌تواند تاثیرگذار باشد. در این میان اگر آن کشورهایی که ایران به جمع آنها اضافه شده، ضعیف باشند، ایران می‌تواند بر روی آنها تاثیرگذار شود اما چنانچه هم‌ردیف ایران باشند می‌توانند از طریق تبادل اطلاعات و ارتباطات بر روی روابط اقتصادی و تجاری موثر باشند.

او افزود: علاوه بر این اگر کشورهایی که ایران به جمع آنها پیوسته قدرتمندتر از ایران باشند، باز هم اتفاق خوبی برای کشور است لذا روابطی از قبیل بریکس از هر جهت برای جمهوری اسلامی ایران خوب است چراکه در حال حاضر تحریم‌ها بر روی ما تاثیر گذاشتند، این موضوع باعث می‌شود تحریم‌ها را کاهش داده و بشکنیم. کما اینکه حذف دلار در روابط ایران با سایر کشورها از طریق شانگهای، بریکس و اوراسیا می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها کمک کند البته کشورهای عضو بریکس نیز بر این اعتقاد هستند که نقش آمریکا را کمرنگ کنند.

کشورهای آمریکای لاتین می‌توانند کمبود مواد غذایی ایران را تأمین کنند

سنگدوینی با اشاره به اهمیت رابطه ایران با کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: وقتی ایران وارد رابطه با کشورهای آمریکای لاتین می‌شود بسیار تاثیرگذار است اما این اثرگذاری به زمان نیاز دارد، اینکه بگوییم وارد کشورهای آمریکای لاتین شدیم و بلافاصله تاثیر گذاشتیم، خیر به این ترتیب نیست، در هر صورت تاثیرگذاری به زمان و حصول اطمینان نیاز دارد. البته در حال حاضر برخی کالاها نظیر نفت میان ایران و این کشورها تبادل می‌شود. نکته دیگر این است با توجه به اینکه نیازهای غذایی داریم این کشورها می‌توانند نیازهای غذایی کسری مواد غذایی ایران را تامین کنند.

رمضانعلی-سنگدوینی

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه برخی بر این باور هستند که در شرایط اقتصادی فعلی نیاز به برقراری رابطه با کشورهای قدرتمند داریم، اظهار کرد: باید همه جوانب را در نظر گرفت برای نمونه کشور برزیل قدرتمند است.

سنگدوینی در پاسخ به اینکه یعنی برزیل از انگلیس و فرانسه قدرتمندتر است؟ ادامه داد: در حال حاضر فرانسه درگیر مسائل داخلی خود شده اما نکته حائز اهمیت این است که وقتی نمی‌توانیم با کشورهایی نظیر انگلیس رابطه برقرار کنیم باید به سمت برقراری روابط با کشورهایی نظیر برزیل برویم. البته باید این مورد را هم در نظر داشت که دولت در بحث روابط خارجی گام مثبتی برداشته، این درست است که نمی‌توانیم با انگلیس و فرانسه رابطه برقرار می‌کنیم اما می‌توانیم با بقیه کشورها رابطه برقرار کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که می‌توانیم از ظرفیت کشورهای آمریکای لاتین در بحث پالایشگاهی استفاده کنیم، برخی از این کشورها ظرفیت خالی دارند که می‌توانیم ظرفیت خالی آن را پر کنیم. علاوه بر این از نظر فنی و مهندسی نیروهای خوبی داریم که می‌توانند شرایط را فراهم کنند و یا در بحث فراسرزمینی، پالایشگاه ایجاد کنیم چنانچه چین در کشور ونزوئلا بحث کشاورزی را توسعه می‌دهد و در این کشور از ایران سبقت گرفته است.

بریکس اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد

سنگدوینی در پایان یادآور شد: ما می‌توانیم توسعه را در آنجا ایجاد کنیم چراکه ایران در کشورهای آمریکای لاتین یک گام جلوتر بوده اما الان عقب افتادیم. در مجموع نباید از این ظرفیت‌ها عقب‌نشینی کرد بلکه باید آنها را ایجاد کرد. تحریم موردی است که وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم نیست و وجود ندارد، بنابراین برای کاهش تاثیر تحریم‌ها می‌توانیم وارد اتحادیه‌هایی نظیر بریکس شویم.

منبع:گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oxvmv