یازدهمین دفتر در هفته گذشته در استان زنجان افتتاح شد و راهاندازی دفاتر برای سایر استانها که ظرفیت دارند، مانند اصفهان، کرمان و گیلان هم در دستور کار است. ظرفیتها بر اساس سند آمایشی استان و میزان تقاضای ورودی از این استانها تعیینشده است. در حال حاضر در استانهای فارس، یزد، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، هرمزگان، بوشهر و بندرعباس، دفاتر کارگزاری صندوق فعال هستند.
رئیسجمهوری در جمع وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
دانشگاه اتاق فکر دولت است
رئیسجمهور، دانشگاه را منشأ پیشرفتهای عظیم کشور و کینه دشمنان را بهخاطر اثرگذاری این نهاد دانست و با بیان اینکه دولت بهدنبال کمکردن فاصله وضع موجود و مطلوب است، از اساتید دانشگاه خواست که پیشرفتهای کشور را برای دانشجویان و عموم جامعه تبیین کنند.
به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی در نهمین مقصد بازدید و نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت و با استماع گزارش وزیر و معاونان در جریان جزییات عملکرد یکساله این وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه، راهکارها و پیشنهاداتی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای آن ارائه کرد.
رئیسجمهور تلاش در جهت ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما با چالشها و مشکلاتی مواجه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است.
آیتالله رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیتپذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند، بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
رئیسجمهور اندیشه حکیمانه را زمینه اجرای حاکمان دانست و با تاکید بر اهمیت نهاد دانشگاه افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده بهرغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمیرسد و گرهای از مشکلات کشور باز نمیکند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاهها صورت گیرد.
آیتالله رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقا این رتبه تاکید کرد.
وی با یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهرهوری» متناسب با هزینهها، تصریح کرد: بهترین افراد برای سنجش میزان بهرهوری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.
آیتالله رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰هزار نفر بهعنوان هیات علمی در دانشگاههای کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهمتر از آن میزان نقشآفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است؛ چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
رئیسجمهور همچنین لزوم «مدیریت و تصمیمگیری علمپایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست؛ دولت، دولت تحولگراست و بهدنبال کمکردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی پیشنیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونان وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصههای مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصهها عملکرد دانشگاهها را بررسی و رتبهبندی کند و با اعلام نتایج آن بهصورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل مشکلات احتمالی عدم پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و رفع کند.
گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارتآموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیسجمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهارکرد: ورزیده شدن و مهارتآموزی عملی دانشجویان در رشتههای مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورتهای امروز دانشگاههاست؛ چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت در عمل و اجرا هم تسلط داشته باشند.
بررسی راههای جذب بودجه تحقیقاتی دستگاههای مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیات امنای دانشگاههای هیأت امنایی از چهرههای برجسته و موثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاههای مسئولیتپذیر در ایفای نقش در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، بررسی راهکارهای تشکیل صندوقهای دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تامین برخی از هزینهها از دیگر راهکارها و توصیههای مهم رئیسجمهور برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.
آیتالله رئیسی با اشاره به اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیتهای داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهرهگیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم اما نسخههای دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت، بلکه معتقدیم این نسخهها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آنها تصمیمگیری شود.
رئیسجمهور همچنین اجرای دقیق و به دور از چانهزنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دورههای آموزشی در دستگاههای اجرایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطهمندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آنها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.
آیتالله رئیسی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل موسسات اعزام دانشجو به موسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارکهای علم و فناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان را از اقدامات ارزشمند و موثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانشآموزان و دانشجویان مطرح شد اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاهها باشند.
رئیسجمهور به مدیران وزارت علوم توصیه کرد تحریمهای علمی توسط دانشمندان کشور را بشکنند و اسناد شورایعالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنند.